Minimálne polovica vodičov pri výjazde z kruhovej križovatky nepoužíva smerovku
Miestami až kolabujúcej doprave, preplneným cestám a nekončeným kolónam v Trnave tak skoro neodzvoní. Na druhej strane pomôcť v lepšej priechodnosti kritických úsekov, aj keď možno len v nepatrnej miere, môžu aj maličkosti. Takou drobnosťou je aj obyčajná smerovka, ktorú minimálne polovica vodičov nepoužíva pri výjazde z kruhovej križovatky.
Zákon hovorí, že vodič je povinný dať znamenie vtedy, ak mení smer jazdy. „V prípade kruhových križovatiek vodič mení smer jazdy vtedy, keď opúšťa križovatku. To znamená, že prostredníctvom smerovky by mal o svojom úmysle oboznámiť ostatných účastníkov cestnej premávky,“ povedal nám k problematike v Trnave veľmi rozšírených „kruhoviek“ dopravný inžinier M. Novák ešte pred štyrmi rokmi a pripomenul, že pri vjazde do križovatky nie je nutné dávať znamenie o zmene smeru.
Najmä pri silnej premávke, ktorá trvá v Trnave prakticky počas celého dňa, pomôže pri plynulejšom sprejazdnení kruhových križovatiek aj obyčajná smerovka. Nemyslíme si, že pre vodičov je veľký problém pri opúšťaní kruhu „vyhodiť blinker“. Čakajúci vodič, hoci možno len o sekundu – dve vie, že môže vojsť do križovatky. Ak si zrátame tých pár sekúnd počas rozsiahlej dopravnej zápchy, vychádza nám, že dosiahneme o čosi plynulejší prejazd týchto úsekov.
Ako ukázal náš krátky test, približne 50 až 60 percent vodičov smerovky na kruhových križovatkách nepoužíva vôbec.