Mŕtvych na slovenských cestách v lete ubudlo, dôvodov môže byť viacero
Prázdninové cesty si na Slovensku počas júla a augusta vyžiadali až o 40 percent mŕtvych menej ako vlani či predvlani. Kým v predošlých rokoch zomieralo na slovenských cestách počas prázdnin približne 100 ľudí, v tomto roku to bolo 63.
Výrazne klesol aj počet dopravných nehôd, približne o polovicu. Kým v roku 2008 sa stalo v júli a auguste takmer 9500 nehôd, teraz to bolo len necelých 4200.
Pri počte evidovaných nehôd však zohráva viac ako dôležitú úlohu faktor nového cestného zákona, podľa ktorého vodiči majú volať políciu len k nehodám, kde sa stala škoda nad (3 990 eur) 120-tisíc korún.
Pomerne výrazný pokles obetí dopravných nehôd zaznamenala slovenská polícia už v prvom polroku 2009. V porovnaní s predošlým rokom, kedy zomrelo za prvých šesť mesiacov 225 ľudí, v prvom polroku 2009 zahynulo pri dopravných nehodách 178 ľudí.
Názory na dôvody tak razantného poklesu obetí sa rôznia. Polícia pripisuje tento úspech na vrub nového cestného zákona, výrazne vyššiemu počtu radarov a cestných kontrol, ale aj výrazne vyšším pokutám. Podľa niektorých názorov svoje iste zohrala aj hospodárska kríza, ktorá zanechala v garážach množstvo kamiónov, nákladiakov, dodávkových, ale aj osobných vozidiel.
Premostenie globálnej krízy s platnosťou nového zákona a tvrdšími represiami polície možno nájsť vo zvýšenej opatrnosti vodičov, ktorí si jednoducho nemôžu dovoliť platiť zo slabšieho, prípadne žiadneho príjmu vysoké pokuty.
Nuž a napokon, každým rokom (hoci u nás veľmi pomaly) sa zlepšuje a modernizuje cestná sieť, nenápadne ubúdajú nebezpečné a smrtonosné úseky (ako napríklad cesta Sereď – Trnava v minulosti, najmä úsek pri Vlčkovciach). Dôležitým, aj keď nie najpodstatnejším faktorom môže byť aj úbytok starých vozidiel a postupná obnova slovenského autoparku.
Zo strany štátu, respektíve ministerstva dopravy, u nás jednoznačne absentuje kampaň v štýle českého projektu Nemyslíš – zaplatíš. Prevencia nehôd zohráva zaiste nanajvýš dôležitú úlohu v boji s dopravnou nehodovosťou. Na Slovensku sme boli doteraz svedkami len nenápadných a nič nehovoriacich kampaní ministerstva vnútra či policajných riaditeľstiev, ktoré vyšumeli bez povšimnutia.
Kampaň Nemyslíš – zaplatíš prostredníctvom televíznych spotov režiséra Filipa Renča a webstránky poukazuje na nutnosť používania bezpečnostných pásov, detských autosedačiek a všeobecne zdôrazňovaním hrubých chýb a zlozvykov za volantom pomerne drastickým spôsobom. V šotoch nechýba krv, krik, plač, detailné zábery na detské mŕtvolky a podobne. Skúsenosti hovoria, že takáto tvrdá forma poukazovania na následky nesprávneho správania sa za volantom môže na ľudí veľmi silno zapôsobiť. Nebolo by od veci spustiť (alebo prebrať) podobný projekt aj na Slovensku.
Ulož ako PDF