Podobný projekt ako v Trnave plánovali v Berne celých 16 rokov
„Dnešok je pre mesto Trnava významným okamihom. Realizáciou investičného zámeru športového centra Antona Malatinského, ako aj komerčných a bytových priestorov v jeho okolí, sa v opäť zvýši hodnota nášho mesta,“ povedal v úvode verejnej prezentácie mimoriadne očakávaného projektu nového futbalového stánku Spartaka a pomerne rozsiahlej komerčnej vybavenosti v dotyku centra Trnavy primátor Štefan Bošnák.
Zásadná úloha mesta
V prítomnosti desiatok pozvaných hostí prezentoval Bošnák aj neutíchajúcu snahu trnavskej samosprávy všemožne vyjsť projektu, ktorý zásadným spôsobom zmení tvár mesta, v ústrety. „Tomu, že sme sa tu dnes pri príležitosti prezentácie tohto rozsiahleho projektu vôbec mohli zísť, predchádzalo veľké množstvo práce,“ zdôraznil.
Od prvého kontaktu so zástupcami spoločnosti Hidber Consultants na jar 2008 prešlo asi poldruha roka. „Za ten čas sme podpísali Memorandum o spolupráci, zabezpečili zmenu Územného plánu mesta Trnava a zmenu Územného plánu centrálnej mestskej zóny, spolupracovali sme na vypracovaní možno ôsmich variantoch projektu, aby sme v auguste 2009 podpísali dodatok k Memorandu. Do celého procesu neskôr vstúpila hospodárska kríza, no švajčiarsky partner po istom čase oznámil, že v investícii bude pokračovať,“ spomína trnavský primátor.
V súčasnej fáze zostáva zo strany mesta dotiahnuť ešte niektoré detaily. Na konci februára by malo mestské zastupiteľstvo schváliť harmonogram prác a následne dôjde k podpisu Zmluvy o výpožičke pozemkov medzi mestom a švajčiarskym konzorciom na 60 rokov za symbolické 0,03 eura.
Časová os projektu
V priebehu jarných mesiacov pošle investor vyhotovené projekty na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA). Ide o zdĺhavý proces, ktorý môže trvať do januára 2011. V októbri 2010 chce mať investor pripravený projekt pre územné rozhodnutie, vo februári 2011 počíta s podaním projektu pre stavebné povolenie. S obdržaním stavebného povolenia plánuje v júni 2011, krátko po tom, pravdepodobne v júli 2011, by mala začať samotná realizácia prvej etapy – výstavby futbalovej ŠAM Arény pre 18 000 divákov a obchodných priestorov, ktoré sa budú nachádzať pod štadiónom.
Začiatkom roka 2011 by malo prísť k presunu západnej tribúny do priestorov atletického štadióna AŠK Slávia, kde sa zatiaľ pracovne uvažuje s odohraním futbalovej sezóny 2011/2012.
S dokončením štadióna počíta spoločnosť Hidber v októbri 2012. Na konci roka 2013 chcú odovzdať do užívania aj byty na Kollárovej ulici v lokalite dnešnej južnej tribúny, rovnako v tomto termíne by mohli byť dokončené administratívno – obchodné priestory na dnešnom parkovisku pri Mestskom amfiteátri.
S treťou etapou, súčasťou ktorej je vybudovanie asi 80 m vysokého vežiaka s bytmi a komerčnými priestormi na mieste dnešnej Billy na Spartakovskej ulici, je investor zatiaľ opatrný. „Realizácia tejto časti bude závisieť od hospodárskych výsledkov prvých dvoch etáp. Ak usúdime, že obsadenie priestorov v tretej etape pre nás nebude efektívne, radšej tu vysadíme park a zeleň. Riadime sa heslom, že menej je niekedy viac,“ poznamenal Ján Godan zo spoločnosti Erga Suisse, ktorá od začiatku participuje na prípravách projektu.
Stade de Suisse plánovali 16 rokov
„Som rád, že vám tu dnes môžem prezentovať výsledky našej bezmála dvojročnej práce,“ začal svoje vystúpenie Franz Hidber, jeden z čelných predstaviteľov spoločnosti Hidber Consultants. „Na úvod by som rád pripomenul, že nie je úlohou miest alebo klubov stavať futbalové štadióny. Mesto má vytvárať dobré podmienky pre investorov, klub sa má starať o hráčov. Našou úlohou je, aby sa štadión dokázal uživiť. Dosiahnuť tento stav je možné len vytvorením multifunkčnosti v synergii administratívnych, bytových či obchodných priestorov,“ vysvetlil F. Hidber.
• Franz Hidber (vľavo) a Ján Godan obdarovaní fanúšikmi Spartaka klubovými šálmi.
Referenčným štadiónom trnavskej ŠAM Arény je Stade de Suisse v Berne. Hidber spomenul, že tento projekt plánovali neuveriteľných 16 rokov, ďalších 2,5 roka trvala jeho výstavba. „Bol to náročný politický proces,“ podotkol.
Na ilustráciu Franz Hidber uviedol, že v pôvodnom štadióne Wankdorf pracovalo 70 ľudí a objekt mal ročný obrat 3 milióny eur. Nový Stade de Suisse obklopený komerčnou vybavenosťou či polyfunkciou zamestnáva asi 1000 ľudí a ročný obrat tu predstavuje 130 miliónov eur.
Architekt – projekt spĺňa požiadavky pamiatkárov
Architekt Peter Zibrin nám priblížil projekt z technickej stránky. Hneď na úvod zdôraznil, že základným predpokladom na realizáciu projektu bola zmena územného plánu a dodržanie novo koncipovaných regulatívov. Na dôvažok spomenul náročnosť lokality situovanej v zastavanej zóne v priamom dotyku s pamiatkovo chránenou centrálnou mestskou zónou.
Projekt je rozdelený na tri lokality:
1. futbalový štadión s komerčnými, administratívnymi a bytovými priestormi s parkovaním v podzemných státiach pre 600 vozidiel (situované v priestoroch súčasného štadióna)
2. komerčné priestory, administratíva, hotel, zdravotné stredisko s podzemným parkovaním pre 600 vozidiel (situované na parkovisku pri amfiteátri)
3. byty, obchodné priestory, administratíva, občianska vybavenosť s parkovaním pre 250 vozidiel v podzemí a 350 na povrchu (situované v priestoroch supermarketu Billa na Spartakovskej ulici).
„Projekt zahŕňa realizáciu celkom 1800 parkovacích miest v okolí štadióna. Pri kapacite 18 000 sedadiel pravidlá UEFA a FIFA stanovujú požiadavku vytvoriť v 1,5 – kilometrovej zóne 3000 parkovacích miest. Túto požiadavku projekt spĺňa. Z celkového pohľadu je potrebné zdôrazniť, že od začiatku je projekt štadióna koncipovaný tak, aby spĺňal všetky zásady UEFA a FIFA pre organizovanie medzinárodných futbalových zápasov,“ objasnil P. Zibrin.
Architekt upriamil pozornosť aj na skutočnosť, že výška všetkých navrhovaných budov je totožná s jestvujúcou zástavbou. „Rešpektujeme tak požiadavky pamiatkárov, ako aj obyvateľov susediacich obytných domov.“ Zatiaľ definitívne nedoriešenou zostáva otázka dopravného riešenia križovatky ulíc Hlboká-Kollárova-Sladovnícka-Spartakovská. Podľa Zibrina riešenie bude v súlade s aktuálnym Generelom dopravy platným od roku 2008. V hre je nielen svetelné, ale aj kruhové riešenie križovatky.
Celková investícia môže dosiahnuť 150 mil. eur
„V prvom rade chceme čo najskôr postaviť futbalový štadión. Stavebné práce budú sústredené na jednotlivé etapy tak, aby nedochádzalo k mohutným rozkopávkam na väčšom území,“ upresnil Ján Godan zo spoločnosti Erga Suisse. „Predpokladáme, že náklady na realizáciu celého projektu si vyžiadajú investície vo výške 150 mil. eur. Investície do výstavby štadióna dosiahnu asi 28 mil. eur,“ upresnil.
Godan pripomenul, že o prevádzku štadióna sa bude starať novovytvorená spoločnosť. Jej úlohou bude zabezpečiť návratnosť investícií. „Futbalový klub si bude od tejto spoločnosti prenajímať štadión na usporadúvanie zápasov. Samozrejme, v prípade domáceho futbalového klubu pôjde o iné čiastky ako v prípade výpožičky štadióna napríklad pre reprezentáciu alebo iné kluby,“ naznačil Godan.