Eurofondy na výstavbu cyklotrasy stále nie sú
Z vyše 11 miliárd eur, ktoré môže Slovensko čerpať z eurofondov v rámci nového programového obdobia, sa zatiaľ vyčerpalo iba necelé percento. Podľa údajov Ministerstva financií SR sa totiž ku koncu júla zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu z druhého programového obdobia rokov 2007 až 2013 schválilo 126 súhrnných žiadostí o platbu v celkovej hodnote 105,9 mil. eur. Z celkového záväzku na úrovni 11,361 miliárd eur to znamená čerpanie 0,93 percenta.
Slovensko je v oblasti cestovného ruchu možnosťami a úrovňou ponuky aktívneho oddychu či služieb v turistickom ruchu v porovnaní s vyspelými krajinami, ale aj napríklad s Maďarskom či Českom v doslova zaostalom stave, miestami až v stredoveku. Svetlé miesta na slovenskej mape síce pribúdajú, ale len pomaly, s problémami a veľmi bolestne.
Svoje o tom môže rozprávať aj predseda Občianskeho združenia Trnavská náučná cyklotrasa Jozef Kozoň, ktorý sa snaží vytvoriť v okolí Trnavy jedinečný projekt siete cyklotrás. “Po uplynutí viac ako jednej tretiny času z obdobia rokov 2007 až 2013 potrebného na čerpanie europeňazí sa nevypísala žiadna výzva na cyklotrasy, ktorou by sme mohli plniť ciele Projektu Trnavská náučná cyklotrasa. Jeden deň nečerpania eurofondov nás pripravuje napríklad o novú bezpečnú asfaltovú cyklotrasu typu TNC z Trnavy do Malých Karpát alebo k Dunaju či Váhu!,” zdôrazňuje Jozef Kozoň.
Platy tzv. euroúradníkov sú na európskej úrovni, no výsledkom je – zhola nič. Na ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja sa rozhadzujú verejné peniaze cez nástenkové tendre a logá, peniaze sa takto “nenápadne” posúvajú spriateleným firmám.
Európska únia nám ponúka miliardy, ktoré nemusíme vracať ani splácať. Neschopnosť našich vlastných ľudí sediacich na najvyšších postoch nás všetkých pripravuje o možnosť pozdvihnúť nízku a zaostalú úroveň služieb či cestovného ruchu, ale aj množstva ďalších odvetví verejného života na Slovensku.
Foto: kudyznudy.cz
Ulož ako PDF