Mesto chce znížiť počet áut v uliciach. Alternatívami sú kvalitnejšia MHD aj podmienky pre cyklistov
Skvalitniť linkovanie Mestskej autobusovej dopravy (MAD), zlepšiť obslužnosť, ale aj znížiť vynaložené náklady na jej prevádzku má za cieľ projekt Optimalizácie MAD, ktorého základné výsledky dnes predstavili v priestoroch trnavskej radnice. Mesto Trnava podľa slov viceprimátora Vladimíra Butka hľadá cesty, ako postupne nahradiť dnes toľko preferovanú prepravu osobnými autami na území mesta za iné alternatívne spôsoby.
Autobusová doprava má byť alternatívou voči osobným autám
„Cieľom samosprávy do budúcnosti je zatraktívniť alternatívne prepravy osôb a znižovať tak dopravnú zaťaženosť na cestách, ale aj šetriť energetické zdroje. Jednou z ciest je aj optimalizácia hromadnej dopravy v Trnave,“ vyslovil sa Butko na úvod seminára, zorganizovaného mestom Trnava.
Návrhy na zlepšenie fungovania hromadnej dopravy v meste predstavili Ing. Dr. Milan Skýva z DIC Bratislava a Dušan Dubravický zo spoločnosti Ispark. Odborníci na dopravné inžinierstvo, projektovanie a návrhy dopravných riešení, ako aj optimalizovanie hromadnej dopravy so skúsenosťami z mnohých slovenských miest, chcú o svojich návrhoch na nové riešenie MAD v Trnave rokovať koncom septembra so zástupcami mesta a SAD Trnava.
„Navrhujeme v Trnave zriadiť šesť hlavných a rovnaký počet doplnkových liniek. Zároveň plánujeme zaviesť intervalovú dopravu. To znamená, že na hlavných trasách by cestujúci mohli nastúpiť do autobusu hromadnej dopravy napríklad každých dvadsať minúť a na doplnkových trasách, ktoré by smerovali do menej vyťažených lokalít, každých 60 minút. V prípade potreby je možné zaviesť tzv. City bus s kapacitou asi 15 ľudí, ktorý by jazdil po meste a takpovediac zbieral cestujúcich podľa záujmu. Podobný model sa osvedčil aj v iných mestách,“ vysvetlil M. Skýva.
Seminár sa uskutočnil v konferenčnej sále trnavskej radnice
Tvorcovia pri vypracovávaní projektu optimalizácie vychádzali z celého spektra údajov. Najväčšiu službu im spravili dáta z palubných počítačov umiestnených v autobusoch a čipových kariet cestujúcich. Digitálne údaje využili na vytvorenie modelu, ktorý podľa ich názoru zefektívni fungovanie MAD na území mesta. „Poznáme zvyklosti cestujúcich, zaťaženosť liniek, disponujeme množstvom číselných parametrov, s ktorými sme pracovali,“ vysvetľuje D. Dubravický.
Účinnosť liniek hromadnej dopravy v Trnave je podľa zistení tvrocov projektu asi 54%, po zavedení optimalizovaných liniek do praxe sa vraj môže účinnosť vyšplhať na 70 až 80%. Hlavným cieľom podľa Dubravického nie je za každú cenu ušetriť finančné prostriedky vynakladané na prevádzku MAD, ale skôr ide o dosiahnutie lepšieho usporiadania a kvalitnejšej obslužnosti hromadnej dopravy. „Chceme dosiahnuť, aby finančné prostriedky boli vynakladané efektívnejšie, ako je tomu v súčasnosti,“ zdôraznil.
V záverečnej fáze, po rokovaniach s mestom a SAD, chcú vypracovať nový grafikon hromadnej dopravy v meste. „Predpokladáme, že pokiaľ by sme dospeli k dohode, nový grafikon by mohol platiť v Trnave už na začiatku budúceho roku,“ odhaduje Skýva.
Financovanie optimalizácie hromadne dopravy je hradené z projektu PRO.MOTION. Jeho cieľom je podporovať energeticky nenáročné druhy dopravy v náväznosti na bývanie a mobilitu a redukciu potrieb dopravy s náhradou dopravných služieb. Hlavným cieľom je redukovať preferovanú pozíciu osobného auta a zvyšovať atraktivitu atlernatívnych vhodných druhov dopráv. Ďalej je to tiež zameranie sa na redukovanie počtu jázd. Hlavnou cieľovou skupinou sú obyvatelia. Cieľom projektu je zmeniť správanie ľudí v rámci využívania dopravy.
Obyvatelia Trnavy v súčasnosti v najväčšej miere chodia za prácou či nákupmi pešo (44%), viac ako tretina používa vlastné auto, približne 13 percent hromadnú dopravu a len asi sedem percent Trnavčanov jazdí bicyklom.
„Chceme zvýšiť podiel ľudí, ktorí budú vo zvýšenej miere využívať autobusovú dopravu a bicykle ako alternatívu voči osobným autám,“ načrtol snahy mestskej samosprávy vedúci Úseku inžinierskeho urbanizmu a územno-technických informácií na Mestskom úrade v Trnave Ing. Ján Kánik.
Informácie o projekte nájdete aj na stránke http://www.iee-promotion.eu/
Ulož ako PDF