Výstava obrazov B. Hostiňáka v Kopplovom kaštieli
Trnavský samosprávny kraj a Galéria Jána Koniarka v Trnave pozývajú výstavu Bohdan Hostiňák.
Galéria Jána Koniarka v Trnave uvádza v rámci mapovania súčasnej maľby na Slovensku individuálnu výstavu Bohdana Hostiňáka, výraznú postavu strednej generácie nielen na slovenskej, ale na stredoeurópskej scéne. Autor, narodený 1968 vo Svidníku, absolvoval Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave (1991-97), kde žije a tvorí dodnes.
Výstava potrvá do 21. novembra, jej kurátorom je Vladimír Beskid.
Bohdan Hostiňák: Búrka, 2010, olej na plátne, 100x130cm
Výstava predstavuje tvorbu autora za posledné desaťročie (1999-2010), v ktorom programovo sleduje neoklasicistickú maliarsku líniu. Hostiňák, zasiahnutý domácou krajinou, ikonopisnou maľbou a európskou tradíciou závesného obrazu, vytvára harmonický a stoický svet vlastných figurálnych obrazov. Nejde však o obrazy iluzívnej a realistickej maľby – ide o symbolický obrazový jazyk, kde umelec uplatňuje vlastný slovník ikonických znakov a symbolov. Prvotne boli časté motívy krvi, zápasu a boja protikladov, nasledovali všetko objímajúce ohne, blesky a sopky.
V poslednom období maliar paralelne rozvíja niekoľko maliarskych cyklov, ktoré prinášajú ideálne krajiny, čo odkazujú k hľadaniu strateného raja, k atmosfére vergiliovských pastierskych krajín Arkádie, či pohanských posvätných hájov. Autor vytvára rad plátien s motívom rozľahlých krajín a lesných scenérií. Ide obyčajne o idylické krajiny s nízkym horizontom, zachytené v noci, v negatíve, či v zadumanej atmosfére súmraku (Arkádia, 1999; Melanchólia, 2002; V lese 2005). Druhým okruhom malieb sú scény kúpania – v amfiteátri prírody sa zjavujú ženské akty, ktoré súznejú s pokojným nastavením krajiny a tichým tokom vodných hladín (Vo vode, 2000; Kúpanie, 2002). V najnovšej sérií prác Hostiňák prináša tematiku čítajúcich figúr uprostred neporušenej prírody. Ostrá farebnosť a pevná modelácia tvarov formuje monumentálne harmonické krajiny, kde sedia ženské či mužské figúry s gréckym profilom pod mýtickým stromom uprostred otvorených kníh (Obrátila som sa chrbtom k svetu, 2004-2005; Láska k múdrosti, 2009-10). Autor stvárňuje tak introvertný svet myšlienok, kde figúra pri ohni je zahĺbená do štúdia odkazuje zároveň k počiatkom filozofie. Oheň potom podľa autora predstavuje „symbolický obraz jasu ľudského vedomia“ (Štúdium filozofie, 2004).
Hostiňákové poussinovské obrazové záhrady, plné melanchólie a vznešenosti, predstavujú tak potrebnú protiváhu zrýchlenia a povrchnosti mediálneho sveta.
Galéria Jána Koniarka v Trnave uvádza novú samostatnú výstavu Bohdana Hostiňáka po troch rokoch (posledná v roku 2007 – Arkádia maľby; spolu s Janom Knapom, Galéria Medium, Bratislava).
Ulož ako PDF