Kraj zaplatil za dodávku expozícií na veľtrhy cestovného ruchu desaťtisíce eur
Účasť na januárových veľtrhoch cestovného ruchu stála Trnavský samosprávny kraj (TTSK) desaťtisíce eur. Hoci o pozitívach a dôležitosti účasti na prezentačných výstavách určených na podporu rozvoja cestovného ruchu regiónu netreba viesť žiadne polemiky, optikou vynaložených nákladov dostávajú veci trošku odlišný rozmer.
Za „návrh, technické zabezpečenie a služby“ spojené s účasťou na medzinárodnom veľtrhu Regiontour Brno zaplatil TTSK reklamnej agentúre z Bratislavy 35 640 eur (1 milión 73-tisíc korún). Túto sumu zaplatil kraj za dodávku prezentačných priestorov o rozmere asi 60 m². Ďalších 8000 eur (241-tisíc Sk) platil kraj usporiadateľovi veľtrhu, ktorý sa uskutočnil v polovici januára, za prenájom priestorov a služby s tým spojené.
O týždeň neskôr sa Trnavský samosprávny kraj prezentoval na podobnom podujatí v bratislavskej Inchebe. Faktúra za rovnaké služby tej istej agentúre bola vystavená na sumu 29 600 eur (891-tisíc korún). Za prenájom priestorov a služby fakturovala Incheba kraju takmer 7500 eur (225-tisíc Sk).
Expozícia v Inchebe. Jej výroba stála kraj takmer 30-tisíc eur
Foto: TTSK
Návrh, výroba a dodávka dvoch prezentačných stánkov na dva veľtrhy cestovného ruchu, ktoré sa uskutočnili v priebehu siedmich dní, vyšla TTSK spolu viac ako 65 200 eur (1,97 mil. korún). Pre porovnanie – za takúto sumu si môžete kúpiť napríklad 9 nových áut Škoda Fabia v základnej výbave s benzínovým motorom 1.2.
„Ťažko sa mi to komentuje, keďžie tie expozície som nevidel naživo. Ale už z fotografií je zrejmé, že agentúra použila pri výrobe prezentačných priestorov úplne štandardné materiály. Stánku chýba originalita a nápad, nie je tu nič, čo by ma ako návštevníka veľtrhu nejako zvlášť ohúrilo. K výrobnej cene sa nechcem vyjadrovať, ale môžem pokojne skonštatovať, že realizáciu podobnej expozície by sme dokázali zabezpečiť aj za niekoľkonásobne nižšiu sumu,“ okomentoval fotografiu exteriéru stánku z bratislavského veľtrhu majiteľ jednej trnavskej reklamnej agentúry.
„Dodávateľ vyrábal nové prezentačné priestory na mieru. Je to nevyhnutné vzhľadom k špecifickým tvarom jednotlivých výstavných plôch. V cene sú okrem iného zahrnuté kreatívne návrhy, výroba stánkov (išlo o výrobu atypických hliníkových konštrukcií a ich opláštenia materiálom so špeciálnou povrchovou úpravou, pričom centrálny pútač dosahoval výšku 6 m); grafika; súčasťou vybavenia bola audiovizuálna technika; elektroinštalácia a jej rozvody; rozvody vody, technická realizácia; doprava a iné,“ sprostredkoval nám stanovisko kompetentných odbor komunikácie a medzinárodných vzťahov TTSK.
Samosprávny kraj zároveň zdôrazňuje, že „kým napríklad v roku 2009 stála prezentácia TTSK na veľtrhu v Bratislave 44 767 €, v tomto roku sa nám podarilo znížiť náklady na 29 600 €. TTSK v rámci podpory cestovného ruchu poskytol priestory svojho stánku aj spoluvystavovateľom“.
Na oboch veľtrhoch cestovného ruchu sa prezentovalo aj mesto Trnava. V Bratislave samostatne, v Brne sa Trnava za menší poplatok „zviezla“ v expozícii celého kraja. Mestský rozpočet počítal s celkovými výdavkami na obidve akcie vo výške 10-tisíc eur.
Podľa slov vedúceho kancelárie primátora Pavla Tomašoviča za kompletnú dodávku výstavnej expozície vo veľkosti viac ako 40 m² zaplatilo mesto Trnava približne necelých 4800 eur. Pre ilustráciu stánok TTSK o rozmere 56 m2 vyšiel šesťkrát toľko.
„Keďže nevieme podrobnosti o realizácii prezentačných priestorov mesta Trnava, neprináleží nám ich porovnávať,“ reagoval TTSK na našu otázku, čím sa expozícia kraja odlišovala od prezentačných priestorov mesta Trnava, a prečo rozdiel v hodnote expozícií predstavoval závratných 25-tisíc eur.
Na otázku, či nebolo možné realizovať prezentáciu regiónu za nižšie náklady, resp. či je suma 65-tisíc eur iba za dodávku expozície adektátna, TTSK odpovedal:
„Trnavský samosprávny kraj sa významnou mierou podieľa na regionálnom rozvoji cestovného ruchu v kraji. V spolupráci s Klastrom cestovného ruchu TTSK, spoluprácou a účasťou miest, obcí a iných inštitúcií zaoberajúcich cestovným ruchom sa predmetní účastníci cestovného ruchu v TTSK aktívne zúčastňujú aj formou spoločnej prezentácie na najväčších veľtrhoch. V roku 2011 bola partnerom TTSK aj Zadarská župa – partnerský región TTSK. O adekvátnosti vynaloženia finančných prostriedkov hovoria početné kladné reakcie od zúčastnených spoluvystavovateľov a ich záujem o účasť aj na budúci rok.“
Ulož ako PDF