Mesto chce efektívnejšiu verejnú dopravu, verí aj v nárast počtu cestujúcich
Cieľom pripravovaných zmien vo fungovaní Mestskej autobusovej dopravy (MAD) je podľa predstaviteľov mesta Trnava zvýšiť atraktivitu cestovania a počet ľudí, ktorí budú cestovať po meste autobusmi na úkor individuálnej automobilovej dopravy. Verejná doprava má byť po spustení dlhodobo pripravovaného projektu optimalizácie rýchlejšia, modernejšia a priateľskejšia k cestujúcim. Oficiálny termín zavedenia nového systému MAD do praxe zatiaľ známy nie je. Neoficiálne sa spomína začiatok leta 2011.
„Doprava je všeobecne v každom meste vnímaná ako najväčší problém. Výnimkou nie je ani Trnava. Časť dopravy tvorí hromadná autobusová doprava, ktorej fungovanie je verejnosťou vnímané rôzne. Ja to hodnotiť nebudem, ale viem, že je potrebné niečo v súvislosti s hromadnou autobusovou dopravou robiť. Uvedomujeme si, že istej časti obyvateľstva bude akákoľvek zmená nepríjemná a budú aj negatívne reakcie. Predpokladáme, že model fungovania MAD, ktorý spustíme do života, bude lepší ako je ten dnešný. Chceme obslúžiť čo najväčší počet cestujúcich za čo najlepšiu cenu, chceme, aby autobusová doprava bola atraktívnejšia pre obyvateľov a návštevníkov mesta ako je dnes,“ vyslovil sa primátor Trnavy Vladimír Butko.
Po zavedení plánovaných zásadných zmien, o ktorých minulý týždeň informoval nových poslancov mestského zastupiteľstva Milan Skýva zo spoločnosti DIC Bratislava, má v Trnave fungovať šesť nosných a rovnaký počet doplnkových liniek.
„Navrhli sme spôsob, akým by hromadná doprava v Trnave mohla fungovať efektívnejšie, a zároveň by nestála viac peňazí. Na základe výstupov z palubných počítačov a čipových kariet disponujeme širokým spektrom informácií, ktoré sme použili pri návrhu optimalizácie. Naším cieľom nebolo znižovať počet vozokilometrov, ale dosiahnuť väčšiu ponuku, zlepšenie dostupnosti liniek a zabezpečiť pravidelnosť spojov prostredníctvom zavedenia pravidelných intervalov,“ ozrejmil Ing. Dr. Skýva.
O pripravovaných zmenách bude mesto informovať formou mediálnej kampane
Primátor Butko potvrdil, že jedným z nosných nástrojov zmeny vo fungovaní MAD v Trnave bude zavedenie pravidelných intervalov autobusových liniek. V akých časových odstupoch budú autobusy na zastávky prichádzať, sa zatiaľ nevie. Predbežne sa spomína 20-minútový interval v špičke a 60-minútový v menej vyťažených denných úsekoch.
„Sme zástancami intervalovej dopravy, aby sa ľudia mohli spoľahnúť, že vždy v rovnakom časovom intervale autobus na zastávku dorazí. Atraktívnosť autobusovej dopravy v meste chceme zvýšiť aj prostredníctvom modernejších autobusov a znížením nákladov pre tých, ktorí platia dnes pomerne veľa peňazí za prestupovanie. Platby za prestupovanie plánujeme zaviesť v skôr symbolickom rozsahu povedzme od 1 do 5 centov, aby sme vedeli zhodnotiť návyky cestujúcich a získali údaje o tom, kedy a do ktorých častí mesta cestujú.“
Zvýšenie atraktivity mestskej dopravy plánuje mesto aj prostredníctvom inštalovania informačných plôch na niektorých zastávkach, aby si cestujúci počas čakania na spoj mohli prečítať zaujímavé informácie či oznamy. V rámci celého balíka opatrení nazývaných ako optimalizácia sa dokonca uvažuje aj o výstavbe preferenčných pruhov pre autobusy.
„Sú vytypované niektoré lokality, zatiaľ môžem hovoriť o Hospodárskej ulici. Plánovaný preferenčný pruh nebude riešený na úkor jestvujúcich pruhov pre ostatnú dopravu.“
Trnavská samospráva dotuje fungovanie MAD ročne sumou takmer milión eur. „Je potrebné si uvedomiť, že mesto nemá prostriedky na to, aby autobusy chodili každých päť minút 24 hodín denne. Musíme uvažovať tak, aby MAD bola účelná, efektívna a racionálna. Máme víziu, že po istom čase a vďaka zmenám vo fungovaní autobusovej dopravy sa nám podarí navýšiť počet cestujúcich asi o 15 percent,“ doplnil viceprimátor Bystrík Stanko.
Termín zavedenia zmien do praxe nie je zatiaľ známy. S dostatočným predstihom plánuje mesto spustiť aj informačnú kampaň, ktorá Trnavčanov podrobne oboznámi so zmenami, ktoré vo fungovaní MAD nastanú.
Podľa dostupných údajov všetko smeruje k tomu, že nový systém MAD bude spustený na začiatku letných prázdnin.
„Bude to v tomto roku, ale presný termín vám teraz nepoviem. Vieme, v akom období by bolo najvhodnejšie,“ odpovedal na otázku o plánovanom dátume primátor mesta.
Financovanie optimalizácie hromadnej dopravy je hradené z projektu PRO.MOTION. Jeho cieľom je podporovať energeticky nenáročné druhy dopravy v náväznosti na bývanie a mobilitu a redukciu potrieb dopravy s náhradou dopravných služieb. Hlavným cieľom je redukovať preferovanú pozíciu osobného auta a zvyšovať atraktivitu atlernatívnych vhodných druhov dopráv.
Obyvatelia Trnavy v súčasnosti v najväčšej miere chodia za prácou či nákupmi pešo (44%), viac ako tretina používa vlastné auto, približne 13 percent hromadnú dopravu a len asi sedem percent Trnavčanov jazdí bicyklom.
Ulož ako PDF