Župani na stretnutí v Trnave kritizovali nové ekonomické opatrenia
Na Úrade Trnavského samosprávneho kraja sa zišli 25. februára 2011 s výnimkou predsedu Bratislavského samosprávneho kraja Pavla Freša predsedovia samosprávnych krajov Združenia SK 8. Hlavnými témami bol dopad novoschválených právnych noriem a zákonov na financovanie kompetencií samosprávnych krajov, spolupráca so Združením miest a obcí Slovenska, výber dane z motorových vozidiel a avizovaný prechod kompetencií v oblasti regionálnej železničnej dopravy na samosprávne kraje. Okrem toho predsedovia rokovali o pripravovanom stretnutí s hajtmanmi krajov Českej republiky.
Oproti prognózam príjmu výšky financií z dane z motorových vozidiel a dane z fyzických osôb na tento rok ministerstvom financií očakávajú župani ich prepad o 13 percent. K spôsobu spolupráce so ZMOS-om sa župani nechceli bližšie vyjadriť, predseda Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) Tibor Mikuš sa iba povedal, že budú rokovať o úzkej spolupráci. Predsedovia nevylučujú v budúcnosti ani integráciu oboch subjektov.
Zľava T. Mikuš, M. Belica (Nitriansky samosprávny kraj) a P. Chudík (Prešovský samosprávny kraj)
Foto: I. Krajčovič
Predsedovia kritizovali zákony o sociálnych službách, zvýšenie dane z pridanej hodnoty, odvody z odmien poslancov, ale takisto novozavedenú daň z predaja a prenájmu nehnuteľností. „Nestotožňujeme sa s modelom financovania samosprávnych krajov, pretože štát si berie od samospráv financie prostredníctvom nepriamych daní,“ povedal predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica. „Je to problém, ktorý trápi aj obce a mestá, preto ho budeme musieť otvoriť spoločne.“
Župani skonštatovali veľmi nepriaznivý dopad na rozpočty krajov zrušením pôvodne schválených projektov z európskych fondov. „Projekty pritom boli minulý rok schválené a tento rok zrušené bez udania dôvodu,“ povedal predseda Košického samosprávneho kraja Zdenko Trebuľa. Županom sa nepáči ani fakt, že ministerstvá ich neprizývajú k tvorbe zákonov, ktoré ovplyvňujú chod a financovanie samosprávnych krajov, pričom k zákonom nie sú vydávané vykonávacie predpisy. Rovnako kritizovali mlčanie ministra dopravy Jána Figeľa, ktorého žiadali o riešenie situácie neoprávnenej migrácie kamiónovej dopravy po zavedení mýta na cesty II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávnych krajov. „Tieto cesty nie sú na túto záťaž skonštruované,“ skonštatoval predseda TTSK Tibor Mikuš.
Predsedovia zásadne odmietajú prechod kompetencií v oblasti regionálnej železničnej dopravy na samosprávne kraje a prirovnali ju k rozbuške. „Nie sú vyriešené vzťahy medzi jednotlivými dopravcami o výkonoch vo verejnom záujme a nie je doriešený ani model financovania,“ pripomenul predseda TTSK. „Odmietame riešenie problému, ktorý štát nevie zvládnuť, jednoduchým presunutím na vyššie územné celky.“
Predseda TTSK na záver rokovania skonštatoval, že o problémoch krajov bude informovať aj predsedu Národnej rady SR pri jeho pripravovanej návšteve Trnavy.
Ivan Krajčovič
referát komunikácie s verejnosťou TTSK
Ulož ako PDF