V galérii bude festival umenia nových médií Multiplace
Multiplace – festival umenia nových médií sa uskutoční od 2. do 6. mája 2011 v priestoroch Kopplovej vily v Galérii Jána Koniarka.
Trnava je súčasťou festivalu už od jeho vzniku v roku 2002. V tomto roku sa Galéria Jána Koniarka v Trnave zapojí do projektu MULTIPLACE rôznožánrovými podujatiami. Čítaním a projekciou Michala Hvoreckého, prezentáciou videí UCM a FUTUKE, prednáškami Martiny Slovákovej a Jany Kapelovej a projekciou Viliama Slaminku intervenovanou do stálej expozície Jána Koniarka.
Program 2.5. – 6.5.2011
Realizácia projektov:
Viliama Slaminku pod názvom „Kto je tu šéf?!“
Tomáš Beňadik sa predstaví interaktívnou inštaláciou SKejt, 2011
(Kopplova vila, Galéria Jána Koniarka, Zelený kríček 3, Trnava)
2.5.2011 o 18.00
Michal Hvorecký & VJ Zden (čítanie + projekcia)
Spisovateľ Michal Hvorecký predstaví v Trnave svoju novú poviedku Pod hradnou skalou s originálnou videoprojekciou od VJa Zdena.
(Kopplova vila, Galéria Jána Koniarka, Zelený kríček 3, Trnava)
4.5.2011 o 17.00
Peter Rónai, Vladimír Beskid – prezentácia videí UCM Trnava a Fakulty umení Košice
(Slovenský Inštitút Budapešť)
5.5.2011 o 18.00
Martina Slováková – prednáška o hymnovej variabilite
Jana Kapelová – prednáška o umeleckom aktivizme prostredníctvom médií
(Kopplova vila, Galéria Jána Koniarka, Zelený kríček 3, Trnava)
Viliam Slaminka: Kto je tu šéf?!, animácia
Informácie k programu festivalu MULTIPLACE:
Viliam Slaminka – Kto je tu šéf?!, 2011, animácia
Koncept animácie „Kto je tu šéf?!“ je myslený ako nepriama reakcia na nedávne snahy, dôvody a následné odvolanie Vladimíra Beskida z postu riaditeľa galérie Jána Koniarka v Trnave. Minutová animácia projektovaná v slučke na stenu galérie je vytvorená princípom stop-motion z fotografií závesných obrazov postavičiek evokujúcich armádnu hierarchiu s fiktívnymi hodnosťami a drobnými maľbami zastupujúcimi umelecké diela v galérii. Pre maľby Viliama Slaminku je typická fragmentácia na samostatné časti/údy tela, ktorá v tomto prípade umožňuje rozanimovanie pohybu postavičiek.
Viliam Slaminka (1985) vo svojej tvorbe vychádza z produktov pop-kultúry, komiksov, filmov. Je preň príznačné experimentovanie a hľadanie nových možností 3D maľby a používanie pastóznej farby ako „autonómneho elementu“. Obrazy skladá do variabilných inštalácií, čím prekonáva hranicu medzi tradičným závesným obrazom a objektom. Slaminkove diela sú hravé a pôsobia bezstarostným dojmom, no dokážu prekvapiť neskrývanou brutalitou a záujmom o aktuálne spoločenské problémy.
Tomáš Beňadik (1991) je študentom Animácie výtvarného umenia na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Venuje sa konceptuálnym tendenciám v intermediálnom umení. Interaktívna inštalácia SKejt je deriváciou práce s obrysovou linkou „odpojeného“ Slovenska. Percipientovi umožňuje definovať vlastné znaky Slovenska a reflektovať ich stabilitu.
Michal Hvorecký (1976) vydal šesť prozaických kníh, ktoré vyšli v prekladoch do viacerých jazykov. Vyštudoval estetiku a žije v slobodnom povolaní v Bratislave. Nájdete ho na Facebooku aj na www.hvorecky.sk
Digitálny alchymista Zden Hlinka (1975) vyštudoval informatiku. Patrí k výrazným osobnostiam slovenskej demo scény a internetového umenia. Je tvorcom videklipov a projekciami pravidelne dopĺňa hudobné a výtvarné projekty doma i v zahraničí.
Infonetworkové prezentácie
Dve asi 30-minutové infonetworkové prezentácie výtvarníčok Jany Kapelovej a Martiny Slovákovej zamerané na témy osobného záujmu často pertraktované v tvorbe.
Jana Kapelová – Aspoň sme nezostali ticho
Vlna organizovaných umeleckých diskusii a protestov v poslednom roku na Slovensku vygenerovala slovné spojenie ‚Aspoň sme nezostali ticho‘ ako skeptické potľapkanie si po chrbáte s „pozitívnym“ konštatovaním prejavu aspoň akejsi snahy vyjadrenia nesúhlasu, vzdoru, či dokonca revolty. Prebudený aktivizmus slovenskej umeleckej obce má dosah na formovanie občianskej spoločnosti a určite nabáda i k odvážnejšej tvorbe diel vo verejnom a mediálnom priestore.
Prezentácia Jany Kapelovej konfrontuje tvorbu domácich a zahraničných autorov na základe vybraných umeleckých projektov, vzťahujúcich sa či už k spoločenským, politickým alebo mediálnym problémom, ktoré navzájom prepája forma reakcie využívajúca komerčné stratégie a masmédiá. Diela balancujú na hrane medzi nádejou a skepsou, politickou akciou a filozofickou kontempláciou, či sarkazmom a súcitom … Realite čelia v intenciách preberania osobnej zodpovednosti a vo vybraných prípadoch otvoreného boja.
Musíme pripustiť, že dopad umenia na sociálnu sféru je do značnej miery obmedzený, avšak prostredníctvom takýchto akcií môžeme získať dostatočný odstup a na celý systém nazerať odlišne, predstavovať si niečo úplne iného než je naša každodenná realita.
Martina Slováková – Z hymny do hymny
„Zákon o vlastenectve, ktorý by mal zvyšovať národné povedomie pomocou štátneho zásahu, podľa väčšiny Slovákov nie je potrebný.“ www.topky.sk, 26.04.2010
Minuloročný návrh Zákona o vlastenectve Slovenskej národnej strany vyvolal v spoločnosti nemalé rozhorčenie a diskusiu o potrebe, intenzite a verziách podnecovania pocitu vlastenectva u neplnoletých. Martina Slováková vo svojej tvorbe spochybňuje a ironizuje potrebu nanúteného „slováčstva“ a hľadá iné verzie prístupu k národnej hrdosti. Vo svojej prezentácii prehrá hudobné výstupy svojej bakalárskej práce na Vysokej škole výtvarných umení. www.slovakova.sk
Viac o festivale MULTIPLACE:
http://www.multiplace.sk/wiki/doku.php
Ulož ako PDF