Trnava má šancu stať sa destináciou cestovného ruchu
Ustanovenie pracovnej skupiny zloženej z trnavských podnikateľov v oblasti cestovného ruchu zameranej na vznik organizácie destinačného manažmentu a príprava oficiálneho komuniké zástupcov odvetvia cestovného ruchu v regióne mesta Trnava – to sú dva zásadné momenty, ktoré priniesol utorňajší workshop Trnava – Destinácia cestovného ruchu.
Podujatie zorganizovali zástupcovia troch súkromných subjektov – Peter Nízl a Martin Horváth zo spoločnosti Branding Slovakia, Marián Hains z IMH, s.r.o. a Petra Tomášová z Top Projektu – s cieľom priniesť v spolupráci s podnikateľmi a samosprávou do Trnavy moderné nástroje destinačného marketingu, prostredníctvom ktorých chcú priniesť do regiónu vyšší počet návštevníkov a zvýšiť tak ekonomický prínos z cestovného ruchu pre mesto aj okolitý región.
Zľava P. Nízl, P. Tomášová, M. Horváth a M. Hains počas workshopu
„Odvetvie cestovného ruchu je všeobecne na Slovensku veľmi podceňované, stagnuje, dlhodobo funguje bez zásadných zmien a prebieha živelne. Absentuje tu veľmi dôležitá štruktúra spolupráce mikro, malých a stredných podnikoch v oblasti cestovného ruchu, pracujeme so zastaralými marketingovými nástrojmi a nedokážeme sa prispôsobiť požiadavkám globálnych klientov z okolitých krajín tak, ako sa to darí napríklad v Rakúsku, Česku či Poľsku,“ poukázala na základné nedostatky Ing. Tomášová.
Vo svojom vystúpení zoznámila približne tri desiatky prítomných podnikateľov a zástupcov trnavskej samosprávy, na čele s viceprimátorom Bystríkom Stankom, aj s genézou založenia prvej slovenskej organizácie destinačného manažmentu (DMO) na Liptove, zrodu ktorej sa osobne zúčastnila. „Výsledky nového pohľadu na moderný marketing cestovného ruchu sa dostavili. Región Liptova odštartoval pred troma rokmi aktívnu prácu na tvorbe svojej značky prostredníctvom viacerých moderných marketingových nástrojov. Prvé výsledky sa dostavili už za pomerne krátky čas. Destinácia Liptov je dnes značka, ktorá má turistom čo ponúknuť, je akceptovaná a rozoznateľná, DMO prináša prvé pozitívne výsledky v prospech miestnych podnikateľov, samosprávy aj celého regiónu,“ zhodnotila Petra Tomášová.
Záujem o diskusiu na tému budúcnosť cestovného ruchu v regióne prejavilo viac ako 30 miestnych podnikateľov
Ekonomický prínos z turizmu na hrubý domáci produkt je na Slovensku na úrovni 2,7%. V Rakúsku je to 13 percent. Európske mestá porovnateľné s Bratislavou utŕžia ročne z cestovného ruchu 400 až 700 miliónov eur ročne, kým Bratislava približne 210 mil. eur. Tieto čísla jasne ilustrujú, že skutočný význam cestovného ruchu pre hospodárstvo krajiny sme zatiaľ na Slovensku príliš nepochopili.
V roku 2009 klesol počet turistov u nás v porovnaní s predošlým rokom o neuveriteľných 27 percent. V krajinách Európskej únie bol pokles šesťpercentný.
Podľa Tomášovej aj trnavský región potrebuje na prilákanie výraznejšieho počtu návštevníkov zmeniť svoje správanie a prostredníctvom novovytvorenej organizácie sa musí prispôsobiť sa “novým” požiadavkám hosťa, sledovať a reagovať na konkurenciu, operatívne a flexibilne reagovať na zmeny na trhu. „Zmenu súčasného stavu dosiahneme vytvorením destinačných manažmentov v regiónoch, oblastiach, lokalitách, spoluprácou subjektov verejného a súkromného sektora, orientáciou na zákazníka, využívaním moderných marketingových nástrojov ako sú produktové a imidžové kampane, vytvorením vzťahov s touroperátormi, kvalitným PR, prácou so sociálnymi sieťami, kvalitnými webovými informačnými portálmi, tvorbou komerčne úspešných produktov cestovného ruchu na úrovni destinácií či včasnou prípravou destinácie na ďalšiu sezónu s niekoľkomesačným predstihom,“ predstavila know-how, ktoré už niekoľko rokov úspešne realizujú v praxi aj naši najbližší susedia napríklad na južnej Morave, v Maďarsku, Poľsku alebo v Rakúsku.
Peter Nízl priblížil prítomným situáciu v oblasti turizmu z pohľadu zákona, a zároveň predstavil nástroje a podmienky potrebné pre založenie organizácie destinačného manažmentu. Ako zdôraznil, prvé snahy o založenie DMO v Trnave sa datujú ešte k začiatku roka 2010.
„Takáto organizácia spravidla využíva viaczdrojové financovanie. Najčastejšie ho tvoria dobrovoľné príspevky samosprávy, fyzických a právnických osôb na aktivity organizácie cestovného ruchu, príjmy z činnosti, príspevky z fondov Európskej únie, štátneho rozpočtu, odmeny za sprostredkovanie, výnosy z činnosti turisticko-informačných kancelárií, príjmy z predaja reklamnej plochy,“ uviedol Nízl.
Workshop okorenila aj zaujímavá viac ako hodinová diskusia
Martin Horváth v úvode svojho vystúpenia vymenoval základné produkty, ktoré Trnava a trnavský región môžu v oblasti turizmu ponúknuť: sú to mestský, sakrálny a kultúrny cestovný ruch, kongresový cestovný ruch, tzv. City Break, vidiecky cestovný ruch a agroturizmus (gastronómia a enológia), cykloturistika a šport.
„Nikto v súčasnosti nemôže hovoriť o tom, čo Trnava a región dokáže či nedokáže turistom ponúknuť. Chýbajú prieskumy, podklady, relevantné dáta. Preto si myslím, že vopred zatracovať všetky snahy v tomto behu na dlhú trať je scestné. Sme tu, aby spoločne tvrdo pracovali, a som presvedčený, že pozitívne výsledky sa dostavia,“ zdôraznil.
Podľa Horvátha má budúcnosť cestovného ruchu má v Trnave a našom regióne len tri možné alternatívy. Zhrnul ich veľmi zrozumiteľne a priamočiaro:
„Model ticha predstavuje situáciu, v ktorej sa nebude z hľadiska nastavenia a realizácie projektu, akým je DMO, diať nič. Model akcentovania úlohy mesta Trnava znázorňuje stav, v ktorej cestu smerujúcu k založeniu plne funkčnej organizácie destinačného manažmentu nastúpi magistrát mesta Trnava a k procesu prizve podnikateľov v odvetví turizmu. Model tvrdej práce zospodu hovorí o situácii, kde sa zmobilizujú predovšetkým podnikatelia v odvetví cestovného ruchu a začnú proces zospodu. Z môjho pohľadu sa javí najviac reálnou tretia možnosť. Ak chceme niečo rozumné v Trnave dosiahnuť, musíme začať s tvrdou prácou na úrovni miestnych podnikateľov, vytvoriť produkt, priniesť myšlienku, sumárizáciu potrieb, nastaviť parametre organizácie – a až potom môžeme ponúknuť spoluprácu na projekte DMO mestu Trnava,“ vyjadril svoj návrh Horváth. Ako vyplynulo v následnej diskusii, Horváthov návrh sa javí ako jediná cesta tunelom, na ktorej konci bliká slabé svetielko.
Potvrdením názorovej zhody je vytýčenie si termínu ďalšieho stretnutia miestnych podnikateľov v oblasti cestovného ruchu, ktoré sa uskutoční už na budúci týždeň v stredu 1. júna o 18. hodine v priestoroch hotela IMPIQ. Cieľ je jasný: založenie organizácie destinačného manažmentu so stanovenou úlohou mesta Trnava, kde bude proces riadený zospodu podnikateľskou sférou.
Ulož ako PDF