Trnava je ako prvé mesto v SR vybavené detektormi pre riadenie a sledovanie dopravy
Moderný systém sledovania aktuálnej dopravnej situácie spustila v minulých dňoch do skúšobnej prevádzky na trnavských cestách spoločnosť Asseco Central Europe. Pilotný projekt v rámci Slovenska bude fungovať na našich cestách ako vôbec v prvom meste na území Slovenska.
Trnavské cesty bude sledovať sieť detektorov umiestnených na verejnom osvetlení, ktoré vizuálne pripomínajú IP kamery. Detektory však podľa posledných informácií, ktoré sme sa snažili krvopotne získať niekoľko dní, nemajú v sebe obrazové snímače a budú monitorovať iba pohyb vozidiel a teplotu.
Tvorcovia projektu zoznámili zástupcov mesta Trnava s konkrétnymi informáciami v pondelok 13. júna popoludní.
Tzv. strategické detektory umiestnené na Hospodárskej ulici
Systém spočíva v neustálom 24-hodinovom monitorovaní 54 lokalít na cestných komunikáciách, kde je umiestnených spoolu 108 kusov tzv. strategických detektorov. Získané údaje o intenzite dopravy a aktuálnych teplotách sa budú zhromažďovať na serveroch spoločnosti Asseco Central Europe. V budúcnosti sa uvažuje s alternatívou umiestnenia servera v Trnave, systém by obsluhovala poverená osoba.
Projekt financuje Európska únia. Mesto Trnava nemuselo investovať žiadne vlastné prostriedky. V prípade, že sa samospráva rozhodne pre online zber dát pre svoje účely vo vlastnej réžii, musí si personál pre obsluhu systému zaplatiť zo svojho. „Nebude to práca na plný úväzok, preto aj prípadné náklady na obsadenie tohto mieste nebudú nijako astronomické,“ poznamenal vedúci kancelárie primátora mesta Trnava Pavol Tomašovič.
Strategické detektory neprijímajú obrazové informácie, ale snímajú pomocou infračerveného žiarenia len pohyb – intenzitu dopravy a teplotu vozovky. Detektory budú mapovať aktuálnu situáciu na jednotlivých cestných úsekoch, kolóny, dopravné obmedzenia alebo nehody.
„Ľudia teda nemusia mať strach z narušenia súkromia, keďže detektory nie sú vybavené obrazovým snímačom,“ zdôrazňuje Tomašovič.
Na území mesta bude inštalovaných 108 zariadení v 54 lokalitách
Sumárne údaje sa budú ďalej využívať a efekt zo zozbieraných dát má byť prínosom najmä pre vodičov. Ide najmä o otázku riešenia priepustnosti ciest, križovatiek a ďalších kritických úsekov. Nadstavbou systému je tzv. líniová koordinácia medzi svetelnými križovatkami.
Systém bude na základe zozbieraných dát komunikovať so systémom riadenia svetelných križovatiek a na základe prijatých dát z reálnej situácie rozhodne napríklad aj o tom, kedy a pre ktorý jazdný pruh „pustí“ dlhšie zelené svetlo. Týmto spôsobom má dochádzať k efektu zvyšovania priepustnosti ciest najmä v kritických časoch na problematických úsekoch.
Spolu s rozvojom komunikačnej techniky inštalovanej vo vozidlách a v mobilných telefónoch pomôže vodičom napríklad aj pri vjazde do miest zoznámiť sa s aktuálnym stavom dopravy. Systém bude na základe online zberu dát upozorňovať na kolóny, cestné uzávierky či obchádzky.
Súčasťou inštalácie dektorov je aj snímanie meteorologickej situácie. Sonda umiestnená pod povrchom sleduje teplotu vozovky. Pomocou špeciálneho zariadenia, ktoré je súčasťou sond, dokáže systém predpovedať vývoj tepôt. „Praktické uplatnenie je v tom, že sonda dokáže s niekoľkohodinovým predstihom upozorniť na blížiace sa ochladenie a nebezpečenstco vzniku poľadovice. Informácie o vývoji teplôt získajú cestári, ktorí sa vďaka týmto dátam dokáže lepšie pripraviť na hroziace nebezpečnstvo na cestách a budú vedieť rýchlejšie reagovať na vplyvy počasia,“ doplnil.
Verejnosti môžu byť informácie zo snímačov sprostredkované viacerými kanálmi, ako sú napr. SMS správy, RDS informácie, rozhlasové stanice, televízia, internet, informačné tabule a podobne.
Rovnaký projekt, aký sa v súčasnosti rozbieha v Trnave, bude postupne realizovaný asi v 20 slovenských mestách.
Projekt je súčasťou programu podpory rozvoja inteligentných dopravných systémov-Národného systému dopravných informácií, ktorý je realizovaný na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky.
Ulož ako PDF