Nálepkári špatia historické centrum mesta. Úplne beztrestne
Nájdete ich všade. Na lampách verejného osvetlenia, plotoch, vchodových dverách, dopravných značkách. Malé reklamné nálepky sú stále hitom. A prečo by aj neboli, keď doteraz takmer žiaden podnikateľský subjekt, ktorý oblepil mestský majetok, nedostal od samosprávy pokutu ani iný postih.
Navigačný systém pod mestskou vežou obohatený o „vkusnú“ reklamu
Okrem morálneho aspektu, kedy súkromná firma či iný podnikateľský subjekt bez povolenia oblepí cudzí majetok vlastnou reklamou, má tento problém aj estetické hľadisko. Nelegálne a nevkusné nálepky, a ich ošklbanými fragmentmi zhyzdené verejné priestory štvú už hádam aj tých, u ktorých je prah vkusu a všímavosti posunutý na najnižšiu úroveň.
„Lepenie reklám na lampy verejného osvetlenia či dopravné značky je jasným porušením všeobecne záväzného nariadenia. Bohužiaľ, nájsť skutočného pôvodcu nelegálnych výlepov nie je jednoduché. Mesto nemá personálne zdroje, aby v takýchto prípadoch viedlo nejaké zdĺhavé vyšetrovanie,“ konštatuje vedúci kancelárie primátora Pavol Tomašovič.
Podľa jeho slov trnavská samospráva v minulosti za nelegálne umiestňovanie reklám doteraz potrestala iba firmu OKAY elektrospotrebiče. Firma krátko po príchode do mesta umiestňovala reklamné banery na frekventovaných miestach v uliciach mesta bez toho, aby mala povolenie.
Nálepky taxikárov hrajú medzi nelegálnou reklamou jasný prím
„Mesto Trnava už niekoľko rokov všeobecne záväzným nariadením presne určuje plochy, kde môžu byť reklamy umiestnené. Necheme sa dostať do situácie, ktorá je napríklad v Žiline či iných mestách, kde sú bilbordy doslova premnožené. Myslíme si, že možností na umiestnenie reklamy a propagáciu vlastného podnikania je v Trnave dostatok. Preto nevidím dôvod, aby si ktokoľvek lepil nálepky, kam sa mu zachce,“ dopĺňa Tomašovič.
„Reklamné nálepky nám za odmenu roznášajú študenti. Vyslovene ich upozorňujeme, aby lepili iba na miesta, kde je umiestnenie takýchto reklám povolené,“ tvrdili nám niektorí trnavskí taxikári. Keď sme sa ich opýtali, aké miesta majú na mysli, odpovedať nevedeli.
Onálepkované historické centrum však už roky nikomu neprekáža. Ak sa prejdete po meste, narazíte na desiatky takýchto nálepiek, rovnako na ďalšie desiatky poodtŕhaných zbytkov, ktoré hyzdia už aj tak nie práve dvakrát atraktívne centrum. Plastové okná, realitné služby, taxi, cestovné kancelárie, výkup zlata… ponuka „nálepkárov“ je široká.
Dopravné značky – ideálny nosič reklamy
„Pristihol som pána v strednom veku vo chvíli, kedy lepil reklamu svojej živnosti na náš vchod. Donútil som ho nálepku odtrhnúť a opýtal som sa ho, či si môžem prísť oblepiť jeho dom. Pánko sklopil uši a odišiel. Nechápem, kde sa v ľuďoch berie toľká drzosť,“ pýta sa Trnavčan Štefan.
„Predstavte si, že by sa toto dialo v nejakej normálnej vyspelej krajine. Tam by s nimi úrady ináč zatočili,“ prihovoril sa nám pán v strednom veku počas fotenia v centre.
„Veď je to nechutné a nič sa s tým nerobí. Môžeme sa hanbiť aj pred tými pár turistami, ktorí sem ešte prídu…,“ mávol rukou a odišiel.
A mal pravdu.
Na záver ešte zopár žiarivých príkladov:
Ulož ako PDF