Na trati medzi Trnavou a Bratislavou začali premávať nové vlakové súpravy
Moderné poschodové elektrické súpravy Helena a Marta spustili dnes do prevádzky na železničnej stanici v Trnave za účasti ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa, župana Tibora Mikuša, primátora Vladimíra Butka, generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Pavla Kraveca a ďalších pozvaných hostí. Úroveň cestovania na trati Bratislava – Trnava sa tak postupne dostáva na úroveň podobnú vyspelým krajinám.
Helena a Marta – nové poschodové vlakové súpravy na trnavskej železničnej stanici
Nové poschodové súpravy budú premávať na trati Bratislava – Trnava – Leopoldov/Nové Mesto nad Váhom a späť. Skladajú sa z rušňa, dvoch kusov vložených vozňov a z riadiaceho vozňa. Ich výhodou je, že v obratovej stanici nie je nutné s rušňom obiehať súpravu, ale opačným smerom je súprava ovládaná z riadiceho vozňa. Ušetria sa tým peniaze za výkonu posunu v obratových staniciach.
„Som veľmi rád, že tieto momenty, ako je ten dnešný, sa stávajú realitou na slovenských železniciach. Dopravná situácia na cestách západného Slovenska nás vyzýva k tomu, aby sme pritiahli viac cestujúcich na železnice. Sú bezpečné, ekologické a rýchle. Preto prebieha aj náročný proces revitalizácie železníc, ktorý je síce veľmi náročný, no aj veľmi potrebný,“ uviedol na slávnostnom uvedení súprav do prevádzky minister Ján Figeľ.
Pohľad do interiéru
Výrobcom a dodávateľom súprav je ostravská spoločnosť Škoda Vagonka. Kapacita jednej súpravy je 362 miest na sedenie a ďalších 352 na státie. Dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť 160 km/h a výkon 4×500 kW.
Vlakové súpravy sú vybavené klimatizáciou, zásuvkami na pripojenie laptopov alebo nabíjačiek mobilných telefónov. Vonkajší náter umožní ľahké odstránenie neželaných grafických výtvorov od vandalov.
Primátor Trnavy Vladimír Butko zoznámil ministra Jána Figeľa s históriou konskej železnice medzi Bratislavou a Trnavou
Súpravy Helena a Marta poskytujú cestujúcim vysoký komfort a bezpečnosť cestovania. Samozrejmosťou sú nízkopodlažné vstupné dvere pri nástupe a výstupe z vozňov, samostatné priestory pre uloženie bicyklov, LED obrazovky poskytujúce informácie o cieľovej aj nasledujúcej stanici a čase príchodu.
Do roku 2013 bude jazdiť na slovenských tratiach celkovo tridsaťdva nových komfortných súprav, dnes ich premáva sedem. Za súpravy typu Helena a Marta zaplatí ZSSK 7,43 milióna eur. Projekt obnovy parku železničných koľajových vozidiel schválila Európska komisi. Takmer 50% celkových nákladov záskalo Slovensko práve zo zdrojov Európskej komisie.
VIDEO:
Ďalšie fotografie:
Ulož ako PDF