Budova stanice zásadne zmení tvár. Jej komplexná rekonštrukcia potrvá približne rok
Po nedávnom ukončení jedenásť mesiacov trvajúcej rekonštrukcie administratívno – prevádzkovej budovy Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v Trnave v hodnote takmer 2,8 milióna eur začala štátna prepravná spoločnosť koncom apríla 2012 s obnovou a modernizáciou hlavného objektu.
V rámci prvej etapy investície došlo podľa slov Zuzany Chalupovej z odboru komunikácie ŽSR k zmene dispozičného riešenia jednotlivých poschodí administratívnej budovy, v interiéroch boli inštalované nové podlahy, obklady a stropy, objekt dostal nové opláštenie, aj komplexnú výmenu elektroinštalácií, kabeláže, rozvodov kúrenia, klimatizácie a nový výťah.
Prakticky totožné stavebné úpravy čakajú v priebehu budúcich trinástich mesiacoch aj hlavnú budovu železničnej stanice.
„V rámci komplexnej modernizácie získa staničná budova nové opláštenie, projekt počíta aj s výmenou okien. Zmení sa tiež dispozičné riešenie v interiéroch, príde k výmene elektroinštalácie, rozvodov ústredného kúrenia, klimatizácie, podláh, obkladov, stropov. Dokončenie stavebných prác je naplánované na jún 2013,“ priblížila Z. Chalupová.
Budova železničnej stanice v Trnave
Na prelome apríla a mája ukončila činnosť väčšina komerčných prevádzky umiestnených v staničnej budove. Na obdobie nevyhnutne potrebné na rekonštrukciu priestorov dostali nájomcovia výpovede.
Služby pre cestujúcu verejnosť budú aj počas trvania stavebných prác podľa vyjadrenia Chalupovej plne k dispozícii bez obmedzení.
Z histórie novej železničnej stanice v Trnave
Základný kameň stavby bol položený v septembri 1979, stavba bola zahájená v decembri 1979.
Stavbu novej budovy železničnej stanice vykonáva Stavoindustria Trnava a mala byť ukončená v roku 1984. Tento termín nebol dodržaný z rôznych , i objektívnych dôvodov. Veď v rokoch 1983 až 1984 bola stavba dokonca utlmená. Problémy mali aj subdodávatelia stavby. Nevedelo sa, či bude dobudovaný predstaničný priestor. Bolo tam zbúranisko po bufete Koruna a bývalej budovy OSP. Stavoindustria nemala ešte v úlohách ani vybudovanie lávky pre peších.
Vtedy sa všetka kapacity venovali budovaniu 6-poschodovej administratívnej budovy vedľa novej výpravnej budovy. Problémy boli s vybudovaním nového vodovodného prívodu.
Nová železničná stanica mala aj dva dominanty – šesťposchodovú administratívnu budovu a nové pracovisko výpravcov – dopravnú kanceláriu v riadiacej veži.
Stavba bola ukončená v septembri 1989 s nákladom 81,6 milióna Kčs a začali sa preberacie konania a kolaudácia. V piatok 17. novembra 1989 o 11. hodine nastala dlho očakávaná chvíľa otvorenia novej budovy železničnej stanice.(Zdroj: ŽSR)
Novinkou v staničnej budove bude eskalátor, inštalované budú aj samoobslužné výťahy vedúce k nástupištiam. Projekt počíta s odstránením časti terasy na východnej strane od lávky pre peších.
Rozdelenie priestorov bude podobné tomu súčasnému: na poschodí budú umiestnené priestory pre cestujúcich ako je zákazníckej centrum a predaj cestovných lístkov, na prízemí nájdu svoj priestor najmä komerčné prevádzky.
„Počas rekonštrukcie budú umiestnené na prízemí dve dočasné pokladnice, spustené by mohli byť v polovici mája. V priebehu rekonštrukcie zostane k dispozícii predajňa lahôdok umiestnená vedľa budovy a bistro pri prvom nástupišti. Zrušenú predajňu novín a tabaku dočasne zastúpi obchod v neďalekej budovy Pošty 2,“ uzavrela Zuzana Chalupová.
Predbežné odhadované celkové náklady na komplexnú obnovu trnavskej stanice, vrátane už realizovanej administratívnej budovy, sú 4,8 milióna eur.
Ulož ako PDF