S oteplením narastá počet nehôd spôsobených chodcami a cyklistami
Polícia zaznamenala na území Trnavského kraja v apríli 116 dopravných nehôd, čo je o 8 viac, ako v rovnakom období minulého roka. Pri 15 dopravných nehodách asistoval alkohol, v tomto ukazovateli sme zaznamenali nárast o 6 prípadov. Z hľadiska následkov dopravných nehôd, boli v apríli 4 osoby usmrtené, 13 bolo ťažko zranených a 51 sa zranilo ľahko.
Najčastejšou príčinou vzniku dopravných nehôd v kraji bolo podľa slov hovorkyne KR PZ v Trnave Martiny Kredatusovej porušenie povinností vodiča, nedovolená rýchlosť jazdy, porušenie povinnosti účastníka cestnej premávky (bezohľadnosť, nerešpektovanie dopravného značenia, neprispôsobenie správania situácii v cestnej premávke a pod.) a nesprávna jazda cez križovatku.
Najväčší podiel na vzniku dopravných nehôd majú vodiči motorových vozidiel, sedem dopravných nehôd zavinili cyklisti a šesť chodci. Podiel chodcov a cyklistov na vzniku dopravných nehôd sa zvýšil v apríli v porovnaní s vlaňajškom o desať. V jarnom období sa na cestách pohybuje čoraz viac cyklistov, chodcov a korčuliarov, preto polícia upozorňuje na dodržiavanie pravidiel cestnej premávky a na zvýšenú opatrnosť.
ILUSTRAČNÉ FOTO: Polícia
„Pripomíname, že podľa zákona je chodec povinný používať predovšetkým chodník. Po chodníku sa chodí vpravo. Kde chodník nie je, alebo je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici alebo čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. Po krajnici alebo po okraji vozovky môžu ísť chodci vedľa seba najviac dvaja. Nemôžu však ohroziť ani obmedziť cestnú premávku. Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo odev. Pri prechádzaní cez cestu musí použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Nesmie vstúpiť na priechod, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže bezpečne prejsť cez vozovku. Mimo priechodu smie cez cestu prechádzať len kolmo na jej os a len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel ich nedonúti zmeniť smer a rýchlosť jazdy. Chodec sa nesmie bezdôvodne zdržiavať na ceste, ani sa zastavovať. Taktiež prekonávať zábradlie a iné zábrany je zakázané,“ upozorňuje Martina Kredatusová.
Neraz sme svedkami toho, že korčuliari sa pohybujú po ceste, po nesprávnej strane. Podľa polície je potrebné si osvojiť, že korčuliari sa podľa zákona považujú za chodcov. Pohybujú sa po chodníku a po cestičke pre cyklistov vždy vpravo jednotlivo za sebou a svojou jazdou nesmú nikoho ohroziť.
Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Kde takáto cestička nie je, jazdí sa pri pravom okraji vozovky a jednotlivo za sebou. Neprípustné je jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť druhý bicykel, ručný vozík, zviera a predmety, ktoré ohrozia cyklistu a ostatných účastníkov cestnej premávky. Cez cestu a po priechode pre chodcov môže cyklista prejsť len ak zosadne z bicykla, vtedy sa stáva chodcom. Za zníženej viditeľnosti musí mať cyklista na sebe reflexné prvky, alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Mimo obce musí mať cyklista ochrannú prilbu a dieťa do 15 rokov aj v obci.
Ulož ako PDF