Severný obchvat slávnostne otvorili, motoristom bude slúžiť od štvrtka
Dokončenú severnú vetvu obchvatu mesta Trnava v stredu 20. júna 2012 slávnostne otvoril minister dopravy, výstvby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek v spoločnosti podpredsedníčky NR SR Renáty Zmajkovičovej, župana Tibora Mikuša, trnavského primátora Vladimíra Butka a ďalších pozvaných hostí.
Celkové náklady na 4,5-kilometrový úsek Bučianska – Trstínska sa vyšplhali na viac ako 33 miliónov eur. Príspevok Európskej únie tvorí 23,5 milióna eur, zvyšné prostriedky pochádzajú zo štátneho rozpočtu.
Cestu plánujú otvoriť pre motoristickú verejnosť vo štvrtok 21. júna od 8. hodiny.
„Som rád, že v tejto dobe, keď je dobrých správ menej, môžem jednu takú priniesť. Najmä pre obyvateľov Trnavy znamená otvorenie severného obchvatu zásadný posun v otázke kvality života, menej kamiónov, plynulejšiu dopravu a čistejšie ovzdušie. Odklonenie tranzitnej dopravy z centra mesta je a bude veľkou úľavou pre obyvateľov aj vodičov,“ uviedol minister Počiatek.
Strihanie pásky počas slávnostného otvorenia obchvatu
Ako pripomenul, ministerstvo dopravy výhľadovo počíta aj s výstavbou južného obchvatu mesta Trnava, prostriedky na financovanie tohto projektu môžu byť zaradené do rozpočtu najskôr v roku 2014.
Výstavba severnej časti dvojprúdového obchvatu začala v máji 2009 a bola označená ako 2. a 3. etapa výstavby cesty I/51. Ešte predtým, v decembri 2008, dokončili 1,7-kilometrový úsek prvej etapy Bučianska – Špačinská.
Menej kamiónov v uliciach mesta, čístejší vzduch, plynulejšia doprava, to sú hlavné prínosy obchvatu podľa ministra Počiatka
„Dnešný obchvat bol po prvý raz zakreslený v územnom pláne mesta Trnava už v roku 1976. Dvadsať rokov po tom som ako viceprimátor inicioval rozhovory so Slovenskou správou ciest. Pýtali sme sa, kedy by bolo možné začať s výstavbou obchvatu. Odpoveďou nám bola nie sarkastická, ale úprimná otázka: a načo vám ten obchvat v Trnave bude? Také bolo východisko k dnes dokončenej ceste pred šestnástimi rokmi,“ spomína primátor Vladimír Butko.
Ako tvrdí, veľkým pokrokom pri rokovaniam so štátom o vyčlenení peňazí na financovanie obchvatu bol príchod automobilky PSA Peugeot Citroen. „Dnes je veľmi pekný deň, o ktorom som dlho sníval a dúfam, že raz sa dožijeme aj realizácie južného obchvatu,“ dodal trnavský primátor.
Autá na novú cestu pustia o deň neskôr po slávnostnom otvorení
„Záverečný úsek Chovateľská – Trstínska bol zo stavebného hľadiska mimoriadne náročný, a preto aj zaujímavý. Veď na necelom kilometri sme postavili až 5 mostov, z toho dva nad elektrifikovanou železničnou traťou, čo je v Trnave a okolí unikát. Trasa cesty vedie cez kopec navážok stavebných odpadov, časť odkopaného materiálu zo skládky sme pretriedili, recyklovali a použili do násypov. Čo sa týka komplexného zhodnotenia stavby, aj napriek klimaticky nepriaznivým obdobiam, ktoré stavbu striedavo sprevádzali, sme dodržali harmonogram a vďaka dlhoročným skúsenostiam s modernými technologickými postupmi sme nemuseli stavbu dlhodobejšie prerušovať napríklad kvôli arktickým mrazom, ktoré vo februári na Slovensku panovali,“ pripomenula hovorkyňa generálneho dodávateľa – stavebnej spoločnosti TSS Grade Michaela Kroková.
Ulož ako PDF