Proti Róbertovi Bezákovi bojovali ohovárači v Trnave celé mesiace pred jeho odvolaním
AKTUALIZOVANÉ 17:02 h
Už celé mesiace pred odvolaním Mons. Róberta Bezáka kolovali po Trnave správy o tom, že arcibiskup je tvrdo atakovaný udavačmi a ohováračmi. Dnes po rokovaní Konferencie biskupov Slovenska tieto informácie dosvedčil aj samotný bratislavský arcibiskup Stanislav Zvolenský.
„Pochybnosti Svätej stolice o riadení Trnavskej arcidiecézy vyvolali údajné sťažnosti kňazov ale aj laikov, ktoré posielali priamo do Vatikánu,“ povedal dnes pred médiami na Donovaloch.
Jedenásť otázok, ktoré pred niekoľkými dňami zverejnila televízia TA3, a ktorým čelil trnavský arcibiskup pred tým, než ho odvolali, tieto informácie len potvrdili.
Ľudia, ktorí sa pohybujú v blízkosti Trnavskej arcidiecézy, o pravosti otázok ani v najmenšom nepochybujú.
„Vedeli sme o tom, kto a akým spôsobom brojí proti Mons. Bezákovi. Ak niekto spochybňuje zverejnené otázky položené Vatikánom, tak sa mýli. Presne s týmto typom miestami až detinského ohovárania musel bojovať Róbert Bezák dlhé mesiace,“ uviedol pre trnava-live.sk zdroj, ktorý si neželá zverejniť svoje meno.
„Nejde mi do hlavy, ako môže niekto do Vatikánu vypisovať listy typu ‚Bezák chodí po Trnave na bicykli v trenkách‘ a podobne. Arcibiskup robil poriadky vo financovaní, mal silnú podporu veriacich aj verejnosti, a mnohým, ktorí si to zaslúžili a za predošlého vedenia arcidiecézy finančne prosperovali, takpovediac stúpil na otlak. Mal tisíce podporovateľov, ale, samozrejme, aj desiatky neprajníkov. A práve tí napokon zvíťazili. Je to veľmi smutné,“ dodal náš zdroj.
Róbert Bezák na poslednej sv. omši, ktorú slúžil 1. júla v Katedrále sv. Jána Krstiteľa
Pod petíciu, ktorá vyjadruje podporu a solidaritu emeritnému biskupovi Bezákovi, sa podpísalo na internete viac ako 8-tisíc ľudí.
So zástupcami petičného výboru odmietla komunikovať Konferencia biskupov Slovenska, obrátiť sa preto chcú na českú, nemeckú a rakúsku biskupskú konferenciu.
„Je zrejmé, že dôvody na odvolanie Róberta Bezáka neexistujú. Oslovíme preto biskupstvá z okolitých krajín, nech požiadajú Vatikán, aby preveril proces odvolania arcibiskupa Bezáka. Máme za to, že v tomto prípade išlo o popravu človeka, ktorý si to ani v najmenšom nezaslúžil,“ konštatovali zástupcovia petičného výboru.
Ulož ako PDFOtázky Vatikánu a odpovede Róberta Bezáka
Zdroj: TA3Otázka č. 1 – Dvaja pomocní trnavskí emeritní biskupi sa presťahovali do Nitry. Je to ich osobné rozhodnutie? Je pravda, že im bol zakázaný vstup do kúrie a do katedrály v Trnave?
Odpoveď č. 1 – Pomocní emeritní biskupi Mons. Dominik Tóth a Mons. Štefan Vrablec, ktorí žili počas pôsobenia emeritného biskupa Mons. Jána Sokola na arcibiskupskom úrade v Trnave, dovŕšia v tomto roku 88 rokov. Na arcibiskupskom úrade, kde emeritní biskupi 13 rokov bývali, som im už nevedel zabezpečiť zdravotnícku a osobnú starostlivosť príslušnú ich veku. Spoločne sa našlo riešenie, keď emeritný biskup Mons. Domink Tóth, pretože dlhé roky pomáhal reholi Verbistov, dostal ponuku patričnej starostlivosti v dome tejto rehole a emeritný pomocný biskup Mons. Štefan Vrablec, pretože dve jeho rodné sestry boli členkami rehole Vincentínok, mohol byť kompletne zabezpečený v kláštore tejto rehole, s čím sám súhlasil. Ani jedna z týchto reholí nepôsobí na území Trnavskej arcidiecézy. Obaja emeritní pomocní biskupi, a vôbec všetci biskupi, môžu kedykoľvek vstupovať do priestorov arcibiskupského úradu, ako aj do katedrály v Trnave.Otázka č. 2 – Je pravda, že Vaša Excelencia používa na verejnosti výraz „pán pápež“ a definuje ostatných slovenských biskupov ako „starých a spiatočníckych“, zatiaľ čo sa Vy označujete ako „moderný biskup a osvietený liberál“?
Odpoveď č. 2 – „Vo všetkých svojich vystúpeniach používam termíny: pápež, pápež Benedikt XVI, Svätý Otec, Svätý Otec Benedikt XVI, jeho Svätosť pápež Benedikt XVI.
Slovenskí biskupi sú buď moji rovesníci, s rozdielom len niekoľko rokov, alebo majú vek, ktorý je o generáciu vyšší, porovnateľný s vekom môjho otca. Nie sú spiatočnícki, vyrastali v dobe príslušnej veku môjho otca. Vzhľadom na to, že som samozrejme mladší ako môj otec, mám aj iné spoločenské a kultúrne skúsenosti. To je jednoduchý prirodzený rozdiel medzi mnou a niektorými biskupmi. Iste som tým o generáciu bližšie súčasnej mladej generácii. Na tom nie je nič a pre nikoho urážlivé. Som blízko mladým ľuďom a snažím sa porozumieť súčasnému svetu – to je celá moja modernosť a „osvietenosť“. Nikdy som o sebe nevyhlásil, že som „moderný biskup a osvietený liberál“. V úrade nie som ešte ani 3 roky, aby som sa vôbec nejako definoval.“Otázka č. 3 – Je pravda, že miestnosti kúrie, obnovené v roku 2008 so značnými nákladmi, boli transformované na elegantnú reštauráciu – telocvičňu a Vaša Excelencia sa presťahovala z arcibiskupského paláca do kanonického domu, kde bývajú osoby s pochybnou povesťou?
Odpoveď č. 3 – Arcibiskupský úrad v Trnave slúži svojmu riadnemu účelu. O tom sa ktokoľvek a kedykoľvek môže osobne presvedčiť. Miestnosť jedálne sme upravili tak, aby bola vhodná tak pre arcibiskupa ako aj všetkých zamestnancov úradu, ktorí môžu spolu s arcibiskupom používať jedáleň aj pre vlastné stravovanie a nemusia už vychádzať z budovy do iných zariadení v meste. Keďže kuchyňa jedálne bola koncipovaná na výdaj veľkého počtu jedál, umožnili sme aj iným veriacim, aby využili príslušné jedálenské priestory. Pre chod arcibiskupského úradu to nepredstavuje absolútne žiadne obmedzenie ani prekážku. O žiadnej funkčnej a využívanej telocvični, ktorá by bola v priestoroch arcibiskupského úradu, nič neviem. O tom sa tiež ktokoľvek a kedykoľvek môže osobne presvedčiť.
V súčasnosti bývam v Trnave na námestí sv. Mikuláša v bytových priestoroch, ktoré patria Arcibiskupstvu. z jednej strany je spokojne ubytovaný už tri roky emeritný arcibiskup Mons. Ján Sokol a z druhej strany býva päť rehoľných sestier, ktoré pomáhajú na arcibiskupskom úrade. Neviem, kto sú teda tie osoby s pochybnou povesťou, ktoré sú v otázke spomínané.Otázka č. 4 – Vaša excelencia akoby sa ukazovala iba v civile (rifle a košeľa, úbor na gymnastiku), zosmiešňujúc reverendu ako „odev černokňažníkov“.
Odpoveď č. 4 – „Vo svojej biskupskej činnosti používam alebo patričný kňazský civil doplnený biskupským krížom a prsteňom, prípadne vo významných chvíľach kompletnú biskupskú reverendu, ktorú som si nechal ušiť v Ríme. Kňazi na arcibiskupský úrad prichádzajú oblečení v kňazskom civile, kto chce, môže prísť aj v reverende. Reverendu ani kňazský civil nezosmiešňujem, naopak, dobre si uvedomujem potrebu patričného slušného vzhľadu kňaza v oblečení klerika. Po skončení práce v neskorých večerných hodinách sa doma prezliekam do domáceho oblečenia civilného vzhľadu.“Otázka č. 5 – Je pravda, že nepovažujete každodenné slávenie sv. omše za nevyhnutné a nabádali ste farárov, aby zatvorili kostoly aspoň na jeden deň v týždni?
Odpoveď č. 5 – Kódex cirkevného práva v kánone 905 upozorňuje všetkých kňazov, že čo sa týka slávenia eucharistickej obety, tak ho majú „frequenter celebrent; immo enixe commendatur celebratio cotidiana“. A súčasne v kánone 905 sa upozorňuje: „non licet sacerdotes plus celem in die celebrare“. Je teda zrejmé, že kňaz má mať svätú omšu dennodenne, nástojčivo sa mu to odporúča, ale súčasne má mať v pracovnom týždni denne len jednu svätú omšu. Stretol som sa s prípadmi, keď kňazi dennodenne binujú a v prípade, že majú aj pohrebnú svätú omšu sú schopní trinovať. Je neuveriteľné, že niektorí kňazi majú až trikrát po sebe obrady Veľkonočného Trojdnia na troch miestach. Nenabádam kňazov, aby dennodenne neslúžili svätú omšu. Nabádam ich k tomu, aby usporiadali sväté omše tak, aby nebinovali a nikdy v dňoch cez týždeň netrinovali.
Osobne by som bol veľmi rád, keby bol každý kostol v našej arcidiecéze otvorený a k dispozícii pre veriacich aj na osobné adorácie, nielen krátko pred svätou omšou. Táto realita mať otvorený kostol ale ostáva na možnostiach jednotlivých kňazov a tých, ktorí im pomáhajú.Otázka č. 6 – Javí sa, že ste sa obklopili spolupracovníkmi s pochybnou povesťou, medzi ktorými sú kňazi s homosexuálnou náklonnosťou a inými, ktorí majú deti.
Odpoveď č. 6 – Na tento bod nie je možné relevantne odpovedať, keďže nie je z otázky jasné, ktorí kňazi konkrétne sú myslení – či ide o ich prípadnú homosexuálnu náklonnosť, či o fakt, že majú deti. Mojím najbližším spolupracovníkom je aj môj pomocný biskup – generálny vikár Ján Orosch a spolu s ním ďalší deviati kňazi. Nikde na arcibiskupskom úrade som nenašiel patričné dokumenty, ktoré by riešili „pochybnú povesť“ kňazov. Iba pripomínam, že všetci moji najbližší spolupracovníci kňazi boli kňazmi Trnavskej arcidiecézy pri mojom nástupe do úradu trnavského arcibiskupa, pričom môj predchodca Mons. Ján Sokol ma neupozornil na možnú „pochybnú povesť“ niektorého z nich. A keďže si vážim prezumpciu neviny, neadresné a nekonkrétne obvinenia ma nezaujímajú. Ak je relevantný dôkaz a niekto ho má, nech sa s ním prihlási a ja budem postupovať „lege artis“. Kde je obžalovaný, nech je aj žalobca.“Otázka č. 7 – Ďalej ste navštevovali telocvične, sauny, kúpaliská, verejné sprchy s osobami pochybnej povesti.
Odpoveď č. 7 – Otázke nerozumiem. Nechcem pripustiť ponižujúci tón v nej. Neviem vôbec nič o osobách „pochybnej povesti“, s ktorými som kdesi chodil. Neviem, čo je to „verejná sprcha“, na kúpaliská nemám čas, sauny ma nezaujímajú a do telocvične chodím zásadne sám, pretože cvičenie potrebujem vzhľadom na veľké bolesti chrbtice, ktoré ma trápia už viac rokov. Po skončení cvičenia odchádzam priamo domov. Naozaj nerozumiem položenej otázke a ani nechcem rozumieť podivnémi obvineniu v nej uvedenému (počul som, že v Lido di Ostia je pláž, na ktorú môžu chodiť aj preláti z Vatikánu, a to bez toho, aby to vzbudzovalo u niekoho pohoršenie.)Otázka č. 8 – Bolo by užitočné poznať Vaše stanovisko ohľadom celibátu, eutanázie, abortu, kňazstva žien a predmanželských vzťahov.
Odpoveď č. 8 – Keď som mal 33 rokov, bol som zvolený za provinciála rehole Redemptoristov a provinciálom som potom bol po opakovanom zvolení neprerušene 12 rokov. Medzitým som učil morálnu teológiu, a to najprv 7 rokov v seminári v Banskej Bystrici a potom 5 rokov na Teologickej fakulte Akadémie Aloisiana v Bratislave. Šesť rokov som bol aj predsedom Konferencie vyšších rehoľných predstavených mužských reholí.
Ak by som ma nejaké pochybené a pochybné názory, nemohlo by to za ten dlhý čas uniknúť pozornosti. Ale práve preto, že som ich nemal, mohol som vykonávať tie vážne úrady, ktoré mi boli zverené. A tie isté názory má aj teraz.
Vážim si každého kňaza, ktorý statočne žije sľub celibátu, ktorý dal pri kňazskej vysviacke. Otázka ale musí stáť tak, či sa kňaz môže oženiť? Ak to urobí, stráca možnosť vykonávať svoju kňazskú moc. A to mi je jasné. To, že veriaci a osvedčený ženatý muž by sa mohol stať kňazom, je predsa faktom, ktorý platí v Katolícke cirkvi v byzantskom obrade, faktom, ktorý žijeme na Slovensku v našich grécko-katolíckych biskupstvách.
Vždy som učil študentov o neprípustnosti abortu – priamom ukončení vznikajúceho života. Upozorňoval som ich, že je to zatiaľ nevyhlásená morálna dogma – o povinnosti chrániť nevinný ľudský život hneď od počatia.
Povzbudzoval som ich, aby ako pastorační kňazi navštevovali nemocných a starých, aby povzbudzovali ľudí konať skutky telesného milosrdenstva – hlavne byť blízko pri zomierajúcich. Eutanázia ako priame ukončenie ľudského života je neprípustná, o to viac, že znamená sprevádzanie zomierajúcich na „poslednej ceste“. Sám som ako pastoračný kňaz vždy na začiatku každého mesiaca navštevoval s eucharistiou vážne chorých v mojich farnostiach.
Pastoračne som sa venoval dlhé roky rehoľným sestrám, bol som ich spovedníkom, mal som mnoho exercícií pre ženské rehoľné spoločenstvá, pričom som tak chcel prejaviť moju úctu k ich zasvätenému životu a duchovným sprevádzaním im pomáhať napríklad v náročnej službe postihnutý, starým, chorým. To je možná cesta zasvätenej ženy. Snaha o zavedenie sakramentálneho kňazstva ženy je pre mňa téma, ktorá je mimo katolíckej dogmatiky a teológie.
Predmanželské vzťahy sú v súčasnosti fenomén, s ktorým sa trápi každý kňaz. Pri prednáškach na vysokých školách som študentov vždy povzbudzoval, aby sa snažili zachovať kresťanské morálne princípy, aby si stále pripomínali hranice Božích noriem, aby boli zdržanliví, chránili si dôstojnosť svojej sexuality, zachovali vzájomnú úctu a pripravovali sa hlavne na jedinečnosť a krásu manželského spolužitia. A že aj partnerský život má svoj správny čas a potrebuje Božie požehnanie vo sviatosti manželstva.Otázka č. 9 – Vaša Excelencia pozná pani Huščavovú? Akú úlohu má táto pani na kúrii a aký je jej mesačnmý plat?
Odpoveď č. 9 – Po nástupe do úradu trnavského arcibiskupa som sa ocitol aj v náročnej právnej a finančno-ekonomickej problematike, na ktorú som sa nikde sám nemohol osobne vhodne pripraviť. Aj podľa kánonov 212 a 228 Kódexu kánonického práva (ako aj dokumentov druhého vatikánskeho koncilu Lumen Gentium a Apostolicam Actuositatem a Pokynmi Kongregácie pre klerikov z 8. 12. 1997 na riešenie niektorých otázok spolupráce laických veriacich, zameranej na kňazskú službu) mám možnosť vyzvať k spolupráci veriaceho laika – odborníka podľa jeho vzdelania, odbornosti a vážnosti.
Uvedené som využil a v súlade s Kódexom kánonického práva som prijal do služby Trnavskej arcidiecézy viacerých laikov – odborníkov z rôznych oblastí, ktorí sa vyznačujú náležitou učenosťou, rozumnosťou a bezúhonnosťou.
Medzi nimi aj pani Ing. Annu Huščavovú, CSc., ktorú som poznal z rokov môjho kňazského pôsobenia v Bratislave. Vnímal som ju ako príkladnú praktizujúcu katolíčku, ktorá aj so svojou rodinou pravidelne navštevovala náš rehoľný kostol a bola ochotná pomôcť napríklad i v ekonomických otázkach. Bola totiž expertkou na financie a ekonomiku, pracovala najskôr na Ekonomickej univerzite, kde získala vedeckú hodnosť, neskôr pôsobila v UniCredit banke, Všeobecnej úverovej banke a nakoniec sa stala generálnou riaditeľkou pre retail banky ING SR a prezidentkou ING životnej poisťovne.
Keď som nastúpil do úradu, poprosil som ju práve z dôvodu jej vynikajúcich schopností o pomoc a mienku v ekonomických a finančných veciach Trnavskej arcidiecézy. V predchádzajúcom pôsobisku mala primerane vysoký plat a k tomu luxusné auto a šoféra. Je obdivuhodné a zaslúži si úctu Cirkvi, že napriek možnostiam, ktoré mala a stále má, prijala ponuku pracovať pre Cirkev s mnohonásobne menšou odmenou, bez auta a šoféra. Jej schopnosti už zachránili Trnavskej arcidiecéze množstvo peňazí z predchádzajúcich zlých zmlúv (preto sú tie neustávajúce útoky na jej osobu) a jej styky pomohli získať Trnavskej arcidiecéze mnoho peňazí od významných darcov.
Pani Anna Huščavová už dávno zarobila na svoju odmenu, ktorá nevyjadruje jej schopnosti, peniazmi, ktoré pre Trnavskú arcidiecézu uískala. Ak jej meno došlo až tak ďaleko, že je známej aj Kongregácii pre biskupov, je to neklamný znak, akí sú nervózni ľudia, ktorí prišli o svoje dotácie, benefície a zmluvy a vedia, že v prípade, že nebude prítomná ako odborná poradkyňa trnavského arcibiskupa vo veciach ekonomických a finančných, všetko sa bude môcť vrátiť do starých koľají. Či nemá Cirkev stále problémy aj s transparentnosťou financií?Otázka č. 10 – Aký bol dôvod pre zriadenie troch obchodných spoločností: NINETT, s.r.o., HUNT, s.r.o., HANALEX,s.r.o. a prečo sú spravované laikmi, ktorí pochádzajú mimo územia arcidiecézy?
Odpoveď č. 10 – 100% vlastníkom spoločnost NINETT, s.r.o. je Trnavská arcidiecéza. Spoločnosť NINETT, s.r.o. bola vytvorená preto, aby preverila ešte predtým, ako Trnavská arcidiecéza vstúpi do nejakého obchodného vzťahu, všetky ekonomické, právne a finančné otázky takéhoto vzťahu (zistenie aktuálnych trhových podmienok, preverenie spoľahlivosti obchodného partnera, preverenie právnych rizík daného vzťahu a pod.). Spoločnosť NINETT, s.r.o. nevlastní cirkevný majetok a ani nerozhoduje o nakladaní s ním. Po jej odborných odporúčaniach je záležitosť predložená na rozhodnutie ekonomickej rade Trnavskej arcidiecézy a následne mne ako trnavskému arcibiskupovi zodpovednému za riadnu správu cirkevných majetkov.
Pri takomto nastavení nemusím priamo jednať so záujemcami o spoluprácu v oblasti cirkevných majetkov (prenájom, predaj nehnuteľností – pozemkov a poľovníckych revírov a pod.) a zároveň sa znižuje riziko nevýhodných obchodných vzťahov (do celého procesu „vidí“ viac ľudí a je transparentnejší). Mojou úlohou totiž nie je, aby som sa profiloval obchodník-expert na ceny a osobne rokoval o všetkých obchodných podmienkach. Nechcem v úrade trnavského arcibiskupa pôsobiť ako zástupca „finančnej inštitúcie“. V spolupráci s vhodnými odborníkmi je vykonávaný teraz právny, finančný a ekonomický dohľad nad majetkom Trnavskej arcidiecézy pri zachovaní právomoci ekonomikcej rady a postupov podľa noriem kánonického práva.
Všetky účtovné operácie sú zachytené v riadne vedenom účtovníctve a účtovná závierka Trnavskej arcidiecézy je auditovaná nezávislým audítorom. K spolupráci boli vybraní a pozvaní laickí veriaci, pri ktorých bola dôležitá ich učenosť, rozumnosť a bezúhonnosť, tak ako hovorí Kódex kánonického práva, a nie ich príslušnosť k tej či onej diecéze, ktorá je irelevantná.
HUNT nie je spoločnosť s ručením obmedzeným, ale poľovnícka organizácia podľa predpisov o poľovníctve. Bola založená za účelom výkonu práva poľovníctva na tých cirkevných pozemkoch, na ktorých výkon práva poľovníctva nebol postúpený tretej osobe.
Trnavská arcidiecéza nezriadila žiadnu spoločnosť, ktorá by sa volala HANALEX, s.r.o.Otázka č. 11 – Aké boli dôvody, pre ktoré mnohí zamestnanci – klerici na kúrii boli prepustení a prečo zmeny boli tak početné (počas dvoch rokov boli vymenení 4 kancelári, 2 ekonómovia, 2 generálni vikári)?
Odpoveď č. 11 – Tým, že som prijal úrad trnavského arcibiskupa som zároveň dostal aj mandát viesť úrad podľa mojich najlepších možností a schopností, pri zachovaní všetkých k tomu určených predpisov. O to sa celý čas usilujem. Je dôležité, ako sa môžem rozhodovať v prípadoch, keď cítim potrebu niečo zmeniť alebo posunúť ďalej. Ak si k tomu musím pýtať dovolenie, prípadne zoširoka vysvetľovať, prečo to robím tak či onak, musím si klásť otázku o vážnosti mandátu, ktorý mám a o zodpovednosti, ktorá potom už nie je moja.
Neboli prepustení štyria kancelári, ale len jeden, ktorý odišiel sám na vlastnú žiadosť (išlo o kňaza, ktorý pôsobil na arcibiskupskom úrade pri mojom nástupe do úradu, čiže ešte za pôsobenia môjho predchodcu Mons. Jána Sokola). Odišiel totiž aj z kňazskej služby so ženou, s ktorou teraz žije. Je jasné, že musel byť nahradený iným – súčasným kancelárom.
Neboli prepustení dvaja ekonómovia, ale len jeden. Ekonóm môjho predchodcu Mons. Jána Sokola abdikoval tri dni predtým, ako som prebral úrad. Vzniknutú situáciu som riešil ekonómom, ktorý pochádzal z rehole Kapucínov, ale keďže už dlhší čas sa priamo ekonomickým záležitostiam nevenoval, po pol roku bol namiesto neho vo výberovom konaní vybraný nový súčasný ekonóm.
Čo sa týka generálneho vikára je mojou právomocou vymenovať takého generálneho vikára, ktorého potrebujem pre svoju činnosť a môžem nájsť v rámci diecéznych kňazov vhodnú osobnosť. O to sa usilujem. Možno zmeny budú ešte v budúcnosti podľa potreby a vhodnosti riadenia diecézy. Môj prvý generálny vikár je teraz biskupským vikárom pre školstvo a katechézu.