Nový systém MAD bude možné v prípade potreby meniť aj podľa pripomienok cestujúcich
Pripravované zmeny vo fungovaní Mestskej autobusovej dopravy (MAD) vychádzajú z reálnych a exaktných údajov palubných počítačov, zdôraznil Dušan Dubravický zo spoločnosti DIC Bratislava, ktorá projekt optimalizácie trnavskej MAD pripravovala od roku 2009.
Jeho kolega Milan Skýva pripomenul, že z doteraz fungujúceho systému bolo potrebné odstrániť linky, ktoré jazdili zhlukovo v rovnakých časoch alebo súbežne.
„Základným mottom pri príprave tohto projektu bolo vytvoriť pravidelnú intervalovú hromadnú dopravu, a zároveň usporiadať trasy tak, aby mal každý spoj svoju jedinečnú trasu,“ uviedol M. Skýva.
„Ľudia by najradšej chceli, aby ich autobus odviezol rovno z ich domu priamo do práce, najlepšie bez zastávky. To však nie je možné, pretože ide o hromadnú prepravu cestujúcich,“ vysvetlil.
Spolutvorcovia nového systému MAD pracovali na tvorbe podobných projektov vo viacerých slovenských mestách. Ich skúsenosti hovoria, že je potrebné počítať s istým obdobím, kým si ľudia na nový systém zvyknú.
„Fáza, kým si cestujúci nájdu svoje pozície a spoje v novom systéme, trvá obvykle asi tri mesiace,“ tvrdí Skýva a pripomína, že systém je mobilný a je možné ho veľmi rýchlo prispôsobiť zmenám a novým požiadavkám na základe reálnych údajov z palubných počítačov inštalovaných v autobusoch.
Veľkým problémom doterajšieho fungovania trnavskej MAD bola aj pomerne slabá vyťaženosť mnohých spojov. V novom systéme podľa ich slov nedošlo k výraznejším zmenám, ale skôr k úpravám na jednotlivých trasách.
MAD začne od 1. augusta 2012 voziť cestujúcich intervalovým spôsobom. V rannej a popoludňajšej špičke budú jazdiť autobusy každých 20 až 30 minút, dopoludnia medzi 9. a 13. hodinou každých 60 minút, večer každé dve hodiny.
„Stanovenie intervalov závisí od finančných prostriedkov. Intervaly môžu byť aj desaťminútové, ale je otázkou, či je mesto ochotné preplácať prevážanie vzduchu v autobusoch,“ hovorí Dubravický.
Mesto Trnava prispieva na prevádzku MAD ročne čiastkou približne 1 milión eur.
Týždenne prevezú autobusy po Trnave približne 74-tisíc ľudí. V roku 2009 to bolo 78-tisíc, o rok neskôr o tisíc ľudí týždenne menej, pred rokom cestovalo MAD každý týždeň asi 75-tisíc ľudí.
„Pokles predstavuje približne päť percent, čo je na rovnakej úrovni ako v iných mestách,“ doplnil Dubravický a vyvrátil tak nesprávne informácie hovoriace až o 40-percentnom prepade.
MAD najčastejšie využívajú študenti a žiaci. Aj preto v rámci nového systému vznikli takzvané školské linky, ktorých trasy kopírujú ulice, kde sídlia stredné školy.
Školské linky budú môcť využívať všetci cestujúci, teda nielen žiaci a študenti.
Úpravy sa po 1. auguste dotknú aj spôsobu nastupovania.
V prípade, že cestujúci budú platiť v hotovosti, majú batožinu, psa, kočík, alebo dokupujú lístok ďalšej osobe, sú pre nich určené predné dvere a lístok si kúpia priamo u vodiča. Tieto dvere slúžia len na nastupovanie.
Držitelia čipových kariet budú používať na nástup stredné dvere.
Pri nich bude umiestnená nová čítačka čipových kariet, ktorá po priložení karty pípne a zobrazí hlásenie o predaji lístka. Držitelia čipových kariet môžu využívať bezplatný prestupný lístok, stačí, ak kartu označia do 50 minút od nástupu na predchádzajúci spoj. Stredné dvere slúžia na nastupovanie a vystupovanie.
Tvorcovia optimalizácie MAD kladú dôraz na používanie čipových kariet. Ich využívanie minimalizuje narábanie s hotovosťou, zrýchľuje nastupovanie a skracuje časy potrebné na vybavenie cestujúcich. Aj preto sú držitelia kariet zvýhodňovaní.
Karty v súčasnosti využíva len asi 60 percent cestujúcich.
„Letné prázdniny sú vhodným obdobím na spustenie nového systému. Zmeny, úpravy a prípadné chyby je možné odstrániť aj na základe požiadaviek a pripomienok. Vyhodnocovanie zmien sa uskutoční v priebehu septembra,“ uzavreli zástupcovia bratislavskej spoločnosti DIC.
Ulož ako PDF