Trnava je podľa portálu odkazprestarostu.sk najprínosnejšou samosprávou
Odkazprestarostu.sk zverejnil hodnotenie samospráv za rok 2012. Najprínosnejšou samosprávou sa stala Trnava, naopak najhoršie hodnotenie získala samospráva mesta Žilina.
Internetový portál, ktorý spustil Inštitút SGI v januári 2010, umožňuje občanom jednoducho posielať podnety týkajúce sa problémov v ich okolí samospráve.
Počas roku 2012 poslali občania spolu 1219 podnetov tridsiatim hodnoteným samosprávam, z ktorých päť sa do projektu zapojilo v priebehu roka. Inštitút SGI sa v hodnotení zameral na prínos práce samosprávy na základe toho, či rieši nahlásené podnety, a na kvalitu komunikácie, teda ako občanom na ich podnety odpovedá, informovala PR manažérka Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť SGI Veronika Frankovská.
Druhú a tretiu priečku v hodnotení prínosnosti po Trnave obsadili Bratislava – Nové Mesto a Prievidza. Hoci sa prievidzská samospráva do projektu zapojila až v októbri, stihla vyriešiť všetkých 25 hodnotených podnetov.
Mesto Trnava vyriešilo vlani 45 podnetov z celkového počtu 63.
V porovnateľnom meste ako je napríklad Prešov vyriešili 49 zo 153 podnetov a v Banskej Bystrici 22 podnetov z 50.
FOTO: odkazprestarostu.sk
„Ďaleko najviac podnetov dostáva magistrát mesta Bratislava, v tomto roku spolu až 328, úspešne ich vyriešil však len 51, keďže často ide o časovo a finančne náročné opravy,“ pripomenula Frankovská.
„Stopercentnou úspešnosťou sa môže z novozapojených miest pochváliť okrem Prievidze aj Trenčín a medzi samosprávami, ktoré s portálom spolupracovali po celý rok, ju dosiahla aj mestská časť Bratislava – Vajnory. V komunikácii s obyvateľmi si najlepšie viedla samospráva mesta Prešov, nasledovaná mestskou časťou Bratislava – Petržalka a Prievidzou,“ doplnila.
Na opačnom konci rebríčku prínosnosti sa nachádza samospráva mesta Žilina, ktorá sa síce v októbri rozhodla zapojiť do projektu, no v zápätí svoje rozhodnutie zmenila, vyjadrila sa len ku dvom podnetom a ďalšie podnety svojich obyvateľov neriešila. Na podnety nereagovali ani bratislavské mestské časti Čunovo, Záhorská Bystrica, Jarovce, Devínska Nová Ves alebo Devín.
Nová metodológia hodnotenia samospráv, ktorú Inštitút SGI tento rok zaviedol, zohľadňuje rozdielnu náročnosť podnetov zasielaných na portál Odkazprestarostu.sk. Za vyriešenie podnetu o opravení cesty či chodníka, ktoré je časovo aj finančne náročné, tak dostane samospráva viac bodov ako napríklad za pokosenie trávy alebo osadenie nového smetného koša.
Hodnotenie neberie do úvahy len úspešnosť, ale aj celkové množstvo vyriešených podnetov, podľa ktorého sa stanovuje poradie indexu prínosnosti práce samosprávy.
Druhou hodnotenou kategóriou je kvalita komunikácie, ktorú Inštitút SGI posudzuje z hľadiska jej vecnosti a rýchlosti, s akou samospráva zareaguje.
Ulož ako PDFODKAZPRESTAROSTU.SK
Cieľom projektu Odkazprestarostu.sk nie je len sprostredkovanie komunikácie medzi občanmi a predstaviteľmi samospráv, ale i objektívne hodnotenie úspešnosti samospráv pri riešení zaslaných podnetov. Občania sa na samosprávy obracajú so širokým spektrom problémov. Je zrejmé, že napríklad doplnenie chýbajúceho smetného koša a odstránenie čiernej skládky odpadov sú dva odlišné typy podnetov, ktorých riešenie nie je rovnako náročné z finančného ani časového hľadiska.
Dôležitým prínosom novej metodológie hodnotenia je fakt, že nezohľadňuje len počet vyriešených resp. neriešených podnetov, ale práve i rozdielnu náročnosť ich riešenia. Navyše použitá metodológia berie do úvahy i počet podnetov, ktoré sú adresované tej ktorej samospráve (napr. Trnava 64 a Vinodol 4), a na ich základe porovnáva samosprávy medzi sebou. To nám umožňuje priniesť komplexnejšie, objektívnejšie a prehľadnejšie výsledky.
Od januára do decembra minulého roku ste cez náš portál poslali tridsiatim samosprávam 1219 podnetov, päť z nich (Prievidza, Spišská Nová Ves, Svidník, Trenčín a Žilina) sa do projektu pridalo až v poslednom štvrťroku 2012. Obci Babín a mestskej časti Bratislava Lamač neboli v uplynulom roku zaslané žiadne podnety, ktorých riešenie by spadalo do ich kompetencie.