Boj proti ceste cez lesopark pokračuje. Trnavčania vyhlásili Územie chránené občanmi
Ani ťažké čierne mraky, hustý dážď, ktorý sa spustil na mesto krátko pred začiatkom akcie, či celkom pokročilý podvečer neodradilo viac ako 100 Trnavčanov od účasti na proteste proti plánovanej výstavbe cesty cez lesoparkový chodník vedúci do rekreačno-oddychovej zóny Kamenný mlyn.
Protestné zhromaždenie pod názvom “Cesta cez Lesopark? Nie, ďakujeme!” zorganizovali priamo v priestore plánovaného kríženia chodníka a dvojprúdovej komunikácie členovia občianskeho združenia Trnavská alternatíva.
„Pýtal sa nás niekto v diskusii na internete, kde sme boli pred dvadsiatimi rokmi, kedy sa o výstavbe domov v tejto lokalite rozhodovalo. Odpovedám, že sme vtedy mali osem rokov a chodili sme na základnú školu,“ začal možno nečakane debatu s účastníkmi protestu Matej Lančarič a zároveň pripomenul, že snahy o čo možno najmenšie dopady výstavby novej IBV na blízke okolie Kamenného mlyna a lesoparku vyvíjajú dobrovoľníci a aktivisti už niekoľko rokov.
„Myslíme si, že aj vďaka našej snahe vyvíjanej už v roku 2006 mesto a developeri napokon ustúpili od plánu preseknúť zalesnenú časť lesoparku pripájacou komunikáciou v úseku medzi stĺpami vysokého napätia a koncom lesoparku,“ pripomenul Adam Mihočka.
Konfliktný priestor zaberajú Trnavčania pre seba a ohraničujú Územie chránené občanmi
Organizátori občianskeho protestu, ktorých prišli podporiť všetky generácie Trnavčanov, zdôraznili, že šanca na alternatívne riešenie stále existuje. Navrhovaná 7,5 metra široká cesta situovaná pod stĺpmi vysokého napätia totiž stále nemá stavebné povolenie.
„Existuje len jedno dobré riešenie dopravného napojenia IBV Kamenný mlyn. To, ktoré navrhol ešte v roku 1997 architekt Dóka a jeho trasa vedie medzi železnicou a začiatkom lesoparku a za cintorínom sa pripája do obytnej zóny,“ prezentoval postoj aktivistov nezávislý poslanec Lančarič.
„Chápeme, že pre investora táto cesta znamená vyššie náklady na dopravné napojenie, to však nie je vec tisícov ľudí, pre ktorých je lesopark jediným miestom pre skutočný oddych v malom kúsku prírody,“ skonštatoval.
Ako jednu z alternatív, s ktorou sa dokážu zmieriť aj viacerí protestujúci, spomenuli mimoúrovňové križovanie chodníka a cesty.
„V ideálnom prípade by išli autá popod chodník a ľudia vrchom, v horšom prípade naopak. Samotní developeri ponúkli mesto spolufinancovanie dvoch tretín investície do mimoúrovňového križovania, mesto by to stálo 130-tisíc eur,“ ozrejmil prítomným.
Navrhovaná dvojprúdová cesta so šírkou 7,5 metra môže byť v budúcnosti súčasťou tzv. západného dopravného prepojenia, teda dopravnou tepnou medzi Bratislavskou a Trstínskou cestou.
Jej trasovanie je navrhnuté cez areál bývalých TAZ, ponad železnicu Trnava – Bratislava, cez IBV Kamenný mlyn, lesopark a IBV Za traťou.
„Naozaj si neviem predstaviť, že tadiaľto budú jazdiť najprv nákladiaky a domiešavače, a neskôr osobné autá. Zo strany mestských pánov a tých, ktorí o tom rozhodujú, je to prejav hrubej arogancie a neúcty voči nám, Trnavčanom,“ krútila hlavou štyridsiatnička Táňa.
Podobný názor vyjadril aj dôchodca Anton. „Oni sa vôbec nehanbia? Za zlatku zapredajú toto mesto! Tá cesta tu nemá čo robiť, koho to vôbec mohlo napadnúť?,“ hneval sa a spolu s ním aj ďalší protestujúci.
Súčasťou protestu bol aj nácvik stretu chodcov so skutočným autom. Na dokreslenie situácie použili model semaforu. Napokon úsek plánovanej cesty spoločne ohradili žltou páskou a miesto vyhlásili za Územie chránené občanmi.
Trnavská alternatíva chce jasnú silu názoru obyvateľov mesta prezentovať aj prostredníctvom petície. Tému plánujú opätovne otvoriť aj na mestskom zastupiteľstve.
„Ukázalo sa, že tento problém sa ľudí naozaj dotýka, čo dokumentovali početnou účasťou. Som milo prekvapený, že napriek naozaj nepriaznivému počasiu sa tu zišla veľmi slušná účasť,“ hodnotil Matej Lančarič.
FOTOGALÉRIA:
O IBV Kamenný mlyn
S výstavbou rodinných domov a bytov v obytnej zóne Kamenný mlyn počíta Územný plán mesta Trnava už od roku 1993.
Lokalita je oddelená od sídliska Prednádražie železničnou traťou a ohraničená lesoparkom, záhradkárskou osadou a železničným depom.Podľa dostupných informácií plánujú developeri rozčelniť obytnú zónu na štyri etapy, počas ktorých by mohlo pribudnúť 410 bytových jednotiek.
V prvej etape, rozdelenej na tri časti A, B, C sa uvažuje s výstavbou 67 rodinných domov (sedem z nich v radovej zástavbe), 18 mestských víl s maximálne tromi bytmi v každej a dvoch polyfunkčných domov s 96 bytmi.
Druhá etapa predbežne počíta s výstavbou piatich mestských víl a 53 rodinnými domami. V rámci 3. etapy chcú postaviť 61 domov a štyri mestské vily.
Napokon štvrtá etapa je predbežne navrhnutá so zámerom výstavby 52 rodinných domov.
Návrh urbanistickej štúdie z roku 1997 s pripojením pri železničnej trati
V roku 2006 sa počítalo s pretnutím lesoparku cestou aj v ďalšej časti
Rok 2013