Žiakom vysvetlia nástrahy sociálnych sietí, počítačových hier, mobilov a televízie
Žiaci druhého stupňa Základnej školy s materskou školou na Ulici Andreja Kubinu sa v priebehu októbra a novembra dozvedia, aké nástrahy pre nich predstavujú na prvý pohľad nevinné sociálne siete, telefóny, počítačové hry, či televízia.
Odborníci im v rámci projektu s názvom Nelátkové závislosti realizovaného s finančnou podporou Mesta Trnavy vysvetlia riziká dnešnej doby.
„Moderné komunikačné prostriedky sú bezproblémovo dostupné mladej generácii a veľmi malé percento rodičov si uvedomuje, akú hrozbu v skutočnosti predstavujú. Deti dnes trávia sledovaním televízie, hraním počítačových hier a četovaním mnoho času bez regulácie zo strany rodičov, čo môže viesť k takzvanej nelátkovej závislosti,“ hovorí autorka projektu Silvia Vašková.
Nelátková závislosť, podobne ako drogová, mení osobnosť človeka, ohrozuje fyzické a psychické zdravie, narúša vzťahy v rodine a medzi priateľmi. Alarmujúce sú zistenia, že sklon k nadmernému surfovaniu, četovaniu, hraniu hier a sledovaniu televízie získavajú deti už na druhom stupni základných škôl.
Ilustračné foto: listdose.com
„Žiaci ignorujú svojich rodičov, zhoršuje sa im školský prospech, nemajú záujem o bežný kontakt so spolužiakmi a odmietajú športové aktivity na čerstvom vzduchu,“ približuje nástrahy nelátkových závislostí Silvia. „Často sa v školách objavujú abstinenčné príznaky, žiaci sú nesústredení, majú vzťahové, psychické, no najmä spoločenské problémy,“ dopĺňa.
Cieľom projektu je preto upozorniť žiakov a ich rodičov na problém nelátkových závislostí a ukázať im, že existujú mnohé atraktívne alternatívy trávenia voľného času.
„Chceme, aby naši žiaci medzi sebou spolupracovali, komunikovali a vedeli si racionálne naplánovať nielen školské a domáce povinnosti, ale aj voľný čas. V dnešnej dobe je aj dôležité, aby boli asertívnejší a vedeli odolávať psychickej manipulácii firiem prostredníctvom reklám v televízií, mobiloch a na internete, “ dodáva riaditeľ školy Jozef Jankovič.
Pre žiakov druhého stupňa sú počas októbra a novembra pripravené vstupy rovesníckej PEER skupiny (pozn. red. PEER skupina je vyškolená skupina dobrovoľníkov, ktorí pomáhajú žiakom v podobnom alebo rovnakom veku zorientovať sa v rôznych témach, v tomto prípade v nelátkových závislostiach), pripravené je aj športovo-relaxačné dopoludnie, rôzne kvízy, výtvarné a slohové súťaže, besedy a workshopy s odborníkmi a odbornými pracovníčkami z Centra pedagogicko-psychologickej poradenstva a prevencie v Trnave na témy mobilománia, závislosť od internetu, mailov a četovania, ďalej závislosť od televízie a patologické hráčstvo. Aby riziká nelátkových závislosti neboli cudzie rodičom žiakov, aj pre nich je pripravená interaktívna prednáška.
„Myslíme si, že škola v spolupráci s rodičmi dokáže žiakom vytvoriť také podmienky, aby si vedeli vytvoriť zdravý odstup od moderných komunikačných prostriedkov, uvedomili si riziká a nebezpečenstvo závislostí, začali zmysluplnejšie tráviť svoj voľný čas, naučili sa komunikovať s okolím a z prvých miest svojho hodnotového rebríčka vylúčili počítač, telefón, či internet,“ dodáva autorka projektu na záver.
Tlačová správa
Ulož ako PDF