Podomoví predajcovia energií a plynu behajú aj po Trnave. Treba sa mať na pozore
V Trnave a okolí sa v minulých dňoch opäť začali objavovať podomoví predajcovia elektriny a plynu.
Obchodní zástupcovia alternatívnych sprostredkovateľov dodávok energií klopú na dvere v činžiakoch aj rodinných domoch. Často požadujú faktúry za plyn a elektrinu pod zámienkou možnosti zníženia platieb a výhodnejších podmienok.
Je potrebné pripomenúť, že nie všetci predajcovia, ktorí ponúkajú svoje služby po domácnostiach sú automaticky podvodníci. No určitá miera ostražitosti je namieste.
V mnohých prípadoch sa stalo, že ľudia naleteli a dôverčivo podpísali zmluvu s novým dodávateľom bez toho, aby o tom vôbec tušili.
„V podomovom predaji neustále dochádza k hrubému porušovaniu pravidiel obchodného styku a k zavádzaniu zákazníkov,“ konštatuje hovorca spoločnosti ZSE Ján Orlovský.
Ilustračné foto: Chron
Na pohyb a podomových obchodníkov s energiami nás upozornil Trnavčan Štefan zo sídliska Družba. Predstavili sa ako zástupcovia ZSE a snažili sa „pomôcť“ so znížením faktúr. Samozrejme, chceli ich najprv vidieť.
Štefan spravil najlepšie, čo mohol. Informoval sa priamo v spoločnosti ZSE Energia, s ktorou má zmluvu.
„Pravdepodobne Vás navštívil podomový predajca elektriny a plynu, zástupca neidentifikovaného Dodávateľa. Z faktúry si vyberie potrebné identifikačné údaje a je pravdepodobná zmena Dodávateľa energií, či už s Vašim súhlasom, alebo aj bez Vášho súhlasu. Naši pracovníci neoverujú uvedeným spôsobom žiadne údaje zákazníkov. Odporúčame opatrnosť pri komunikácii,“ odpísal mu pracovník zákazníckeho servisu ZSE Energia.
Na nekalé praktiky podomových obchodníkov už doplatili tisícky ľudí. Problémy nastali, keď chceli nevedomky podpísanú zmluvu zrušiť.
Najčastejšie sa nechávajú nachytať dôchodcovia. Podobný prípad sa stal nedávno obyvateľke ulice Bedřicha Smetanu na Prednádraží.
„Po päťminútovom prúde slov a tlaku, aby ukázala faktúry za plyn a elektrinu podpísala ‚nejaké‘ papiere. Potom mi telefonovala a zistil som, že podpísala zmluvu s inou firmou, ktorú ani nepoznáme a nevieme čo je zač,“ sprostredkúva pán Juraj skúsenosti, ktoré zažila jeho viac ako 75-ročná mama.
Zákon hovorí, že v prípade, že má zákazník pochybnosti o výhodnosti zmluvy, ktorú podpísal s podomovým predajcom,má právo ju bezplatne vypovedať do 14 pracovných dní a to aj bez uvedenia dôvodu.
Ak termín nestihne, pravdepodobne bude musieť za zrušenie zmluvy zaplatiť poplatok
Portál energia.sk upozorňuje, že zákazník nie je povinný žiadnemu predajcovi ukazovať svoje faktúry, ani platiť preddavky alebo iné poplatky.
„Množia sa aj prípady, keď domácnosť bez upozornenia obchodného zástupcu podpíše zmluvu s viazanosťou na dlhšie časové obdobie. Výnimkou nie sú ani situácie, keď po podpise zmluvy zákazníci s prekvapením zistia, že ich nový dodávateľ im účtuje aj poplatok za poradenstvo a vopred ich o tom neinformoval,“ upozorňuje portál energia.sk.
Osobný predaj je na Slovensku legitímnym spôsobom získavania zákazníkov a nie všetky firmy, ktoré ho využívajú, podomový predaj znejužívajú na nekalý biznis. Niektoré európske krajiny sa však na základe negatívnych skúseností rozhodli pre plošný zákaz podomového predaja, nevynímajúc tovary a služby.
Ulož ako PDFNa čo si dať pozor pri návšteve podomového predajcu?
V prvom rade si overte totožnosť predajcu.
Ak o to zákazník požiada, obchodný zástupca je povinný preukázať sa identifikačným preukazom firmy, ktorú zastupuje. V prípade, že máte akékoľvek pochybnosti o férovosti obchodného rozhovoru, zavolajte na infolinku danej spoločnosti. Nájdete ju na karte obchodníka alebo webovej stránke spoločnostiNechajte si čas na rozmyslenie.
Nepodpisujte zmluvu pod verbálnym nátlakom a v časovej tiesni. Väčšinu nezrovnalostí v zmluve zákazník často odhalí až vtedy, keď už zvyčajne býva neskoro. Na podpis zmluvy si preto nechajte potrebný čas a kľud.Dôkladne si preštudujte zmluvu.
Zamerajte sa predovšetkým na cenové podmienky a dĺžku viazanosti. Pozornosť venujte aj poplatkom, ktoré si firma účtuje za predčasné ukončenie zmluvy.Zdroj: www.energia.sk