Detektory na svetelných križovatkách spôsobujú mnohým vodičom problémy
Aj napriek tomu, že indukčné slučky alebo detektory obsadenosti vozidlami sú na trnavských svetelných križovatkách nainštalované už niekoľko rokov, stále sa nájdu vodiči, ktorí o ich fungovaní netušia.
Detektory sú zabudované pod povrchom vozovky vo vzdialenosti asi 1,5 až 2 metre od bielej stopčiary na každej svetelnej križovatke v meste. Vďaka nim sú svetelné križovatky riadené dynamicky, a to na základe údajov o aktuálnej situácii v jednotlivých jazdných pruhoch, ktorú získavajú práve zo snímačov.
V praxi to znamená, že ak v niektorom z pruhov nestojí žiadne auto, semafor v tomto pruhu nechá svietiť červené svetlo a dopravu púšťa v tom pruhu, kde na základe informácie z detektora autá nachádzajú. Detektory zároveň môžu o čosi predĺžiť svietenie zeleného svetla napríklad v prípadoch, ak je rad v jazdnom pruhu dlhší a pred križovatkou sa nachádza väčšia kolóna vozidiel.
Ak zastavíte s kolesami tesne pri stop čiare, problémom so zelenou sa vyhnete
Princíp fungovania snímačov je jednoduchý – vo chvíli, keď detektor na základe zaťaženia zaregistruje vozidlo, pošle informáciu do riadiaceho centra semafora, ktorý danému pruhu v nasledujúcom cykle automaticky priradí zelenú.
Pravidelne však vídame situácie, kedy aj napriek tomu, že na križovatke stoja autá a čakajú na zelenú, semafor cyklus vynechá. Z jedného zo stojacich vozidiel vyskakuje vodič, klope na okienko vodičovi v prvom aute a dohovára mu, aby sa posunul bližie ku križovatke.
„Stáva sa to vtedy, keď vodič zastaví s vozidlom príliš ďaleko od hrubo vyznačenej stop čiary. Indukčná slučka auto preto neregistruje, na semafore zostáva svietiť červená,“ vysvetľuje vedúci úseku dopravy odboru dopravy a komunálnych služieb na Mestskom úrade úrade v Trnave Marián Novák.
„Odporúčam preto vodičom, aby s autami zastavili čo najbližšie pri bielej stopčiare. Trnavské križovatky nie sú nastavené napevno cez vopred stanovené časové úseky zelených, ale dynamicky sa prispôsobujú signálom z detektorov,“ doplnil.
Problémy nastávajú aj vtedy, kedy stojí na prvom mieste napríklad motorkár alebo cyklista. Ich hmotnosť totiž nepostačuje k tomu, aby snímače zaevidovali ich prítomnosť a na semafore zostáva svietiť červené svetlo.
Aj vtedy treba o situácii informovať vodiča motocykla a posunúť auto čo najbližšie k stop čiare.
Ulož ako PDF