Zámer ozeleniť a zatieniť lávku pri poliklinike žije, mesto hľadá autora projektov
Po prvom neúspešnom pokuse sa mesto opäť snaží nájsť dodávateľa projektovej dokumentácie pre projekt ozelenenia lávky na Starohájskej ulici. Na prvú výzvu v rámci verejného obstarávania sa neprihlásil ani jeden záujemca. Mesto preto vyhlásilo opakovanú výzvu.
Ozelenenie a tienenie lávky na Starohájskej ulici rieši mesto v rámci projektu Mestá odolné na dopady zmeny klímy a Adaptačného plánu mesta Trnava na dopady zmeny klímy – vlny horúčav, ktorého cieľom je zníženie zraniteľnosti mesta na predpokladané zvyšovanie častosti a intenzity horúčav.
Cieľom mestskej samosprávy je najmä zmierniť prehrievanie premostenia na Starohájskej ulici slnečnými lúčmi, spomaliť prúdenie vzduchu pri veternom počasí a vytvoriť pre chodcov priestory na krátkodobý oddych.
Použitím rôznych foriem zelene chce aplikovať rôzne typy navrhovaných opatrení uvedených v adaptačnej stratégii pri riešení ozelenenia lávky.
Zámer ozelenenia betónového premostenia, ktoré denne využíva viac ako 10-tisíc ľudí, sa sústredí na estetickú stránku aj funkčnú stránku.
„Významnú úlohu v území tvorí popínavá zeleň na oporných konštrukciách v kombinácii s kríkmi, menšími stromami, trvalkami v nádobách a väčšími rýchlo rastúcimi stromami a mohutnejšími popínavými rastlinami vysadenými priamo v pôde v bezprostrednej blízkosti lávky. Všetky vegetačné prvky majú byť navrhnuté tak, aby vytvorili synergický estetický aj ochranný efekt,“ uvádza sa v zámere trnavskej samosprávy.
Štúdia: AWE ATELIER
Mesto si nechalo vypracovať v ateliéri AWE urbanisticko-architektonickú štúdiu. Tá má byť inšpiratívnym podkladom pre vypracovanie projektovej dokumentácie.
Lávkové premostenie na Starohájskej ul. medzi historickými hradbami okolo centrálnej časti mesta a sídliskom Hlboká bolo vybudované medzi rokom 1986-1987.
Spája centrum občianskej vybavenosti v sídelnej zóne s centrom mesta, stala sa najfrekventovanejšou pešou trasou mesta s denným pohybom cca 10 tis. ľudí oboma smermi a súčasne cieľom pre občanov využívajúcich služby polikliniky.
Premostenie Hlbokej cesty a lávka z betónu s priemernou šírkou 7 metrov, s prevýšením od úrovne ulice cca 5,5 metra, nie je kryté, čo znamená, že v zime je vystavené nepriaznivému počasiu a v lete prehrievané najmä v obedňajších a poobedňajších hodinách.
Z týchto dôvodov bolo mestom Trnava v septembri 2014 zadané vypracovanie štúdie ozelenenia lávky v sídlisku Družba s cieľom overiť možnosti zlepšenia mikroklímy, prúdenia vzduchu a možnosti odpočinku najmä pre rizikové skupiny obyvateľov.
Štúdia: AWE ATELIER
Ulož ako PDF