Návrh dôležitého cyklochodníka na Rybníkovej ulici je zatiaľ len na papieri
Vyriešenie bezpečného transportu cyklistov cez Rybníkovu ulicu je možné považovať za jeden z najdôležitejších projektov v otázke cyklodopravy na území mesta. Tento úsek je totiž pre cyklistov jedným z najhorších, s akým sa môžu v Trnave stretnúť.
Nech si už cyklista jazdiaci po Rybníkovej vyberie možnosť ísť normálne po ceste, alebo sa zo strachu a obavy o vlastné zdravie radšej rozhodne jazdiť po chodníku, obe alternatívy sú zlé a nepríjemné.
Úzka a večne autami preplnená cesta s poškodenými krajnicami prináša so sebou pre cyklistov riziko zrážky alebo pádu, nehovoriac o tradične negatívnych reakciách vodičov na prítomnosť cyklistov na „ich“ ceste.
Druhú možnosť, teda jazdu po jednom z chodníkov zákon nepovoľuje. Ale aj napriek tomu množstvo cyklistov, najmä v strednom či vyššom veku, alebo mamičiek s menšími deťmi, logicky volí radšej túto alternatívu. Na chodníku si zase cyklisti často vypočujú nadávky od chodcov.
Dôvody, prečo by mali zástupcovia mesta na radnici alebo v zastupiteľstve podporiť investíciu do cyklochodníka na Rybníkovej a čím skôr ju zaradiť do rozpočtu, sú nespochybniteľné.
Po ceste alebo po chodníku. Na Rybníkovej znamenajú obe alternatívy pre cyklistov riziko
Projekt stavby už existuje a v súčasnosti je na začiatku územného konania. Ústne pojednávanie dotknutých subjektov k zámeru sa uskutoční 2. decembra 2015.
Trasovanie cyklochodníka je navrhnuté na severnej strane cestnej komunikácie, teda na rovnakej strane ako sa nachádza mestská športová hala alebo internát Trnavskej univerzity. Čiastočne, v dĺžke približne 70 metrov, zasiahne aj do Šrobárovej ulice.
Z projektu vyplýva, že cyklochodník má mať dĺžku 630 metrov a šírku 2,5 metra. Od cesty aj chodníka pre peších bude oddelený pásmi zelene. Povrch chodníka bude tvoriť zrejme asfaltobetón.
Kedy a či sa zámer podarí zrealizovať, však v tejto fáze nie je jasné predpovedať. Potvrdujú to aj slová primátora Petra Bročku.
„Realizáciu cyklochodníka na Rybníkovej ulici považujeme za jednu z priorít v otázke rozvoja bezpečnej cyklistickej dopravy v meste. Boli by sme radi, ak by sa peniaze na túto investíciu ocitli už v rozpočte na rok 2016, ale v tejto chvíli to neviem zaručiť. Rokovania o konečnej podobe návrhu rozpočtu na budúci rok stále prebiehajú,“ uviedol na túto tému trnavský primátor.
Za veľkú výhodu v rámci prípravy projektu považuje Bročka zjednodušené majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov. Všetky pozemky pod navrhovanou cestičkou pre cyklistov totiž vlastní mesto, v jednom úseku bude potrebné získať súhlas od Trnavskej univerzity.
„Vieme o tom, že v budúcnosti sa v rámci dopravných plánov uvažuje aj s alternatívou prípadného rozšírenia Rybníkovej ulice na štyri pruhy. Cyklochodník je už teraz navrhnutý tak, aby sa ho prípadné rozšírenie komunikácie nijako nedotklo,“ doplnil.
Návrh cyklochodníka – výkres
(pre zväčšenie kliknite na obrázok):