Trnava má čo ponúknuť. Prvé slobodné kráľovské mesto navštevuje čoraz viac turistov
Mesto Trnava je z roka na rok stále atraktívnejšie a navštevovanejšie. Potvrdzujú to aj údaje poskytnuté Štatistickým úradom SR, v ktorých sa uvádza, že v Regióne Tirnavia medziročne rekordne vzrástol počet ubytovaných návštevníkov až o takmer 25 percent. Tí mali možnosť objavovať krásu a historické poklady mesta, dodnes zachovalý genius loci stredoveku a zažiť nevšedné zážitky počas atraktívnych podujatí.
Podľa štatistických údajov bol v meste Trnava nárast prenocovaní o 13 % a celkovo sa v Regióne Tirnavia (v Trnave a v okolitých obciach Ružindol, Jaslovské Bohunice, Špačince, Suchá nad Parnou, Smolenice) ubytovalo až o 24,7 % viac návštevníkov, oproti rovnakému sledovanému obdobiu v roku 2014, ktorí tu v vlani strávili o 18 percent viac prenocovaní.
Priemerne tu v roku 2015 strávili 2,86 dňa. Spomedzi všetkých návštevníkov pochádzalo 66 % zo Slovenska a 34 % zo zahraničia, pričom najviac zahraničných turistov prišlo z Českej republiky, Nemecka, Poľska, Francúzska a z Maďarska.
„Ak sa pozrieme do minulosti, tak sa v regióne v období rokov 2011 až 2015 takmer zdvojnásobil počet návštevníkov, z 35 978 na 60 194 a počet prenocovaní turistov vzrástol o takmer stotisíc zo 75 376 na 172 015,“ informuje marketingová manažérka Trnava Tourism Lenka Zelníčková.
Medzi najnavštevovanejšie pamiatky patrí Bazilika sv. Mikuláša
Foto: Trnava Tourism / Matúš Koprda
Zo údajov Štatistického úradu SR ďalej vyplýva, že v roku 2015 strávili Slováci v Regióne Tirnavia priemerne 2,72 nocí a zahraniční návštevníci 3,1 nocí. V ubytovacích zariadeniach cestovného ruchu v Regióne Tirnavia strávili Slováci v roku 2015 o 8,8 % prenocovaní viac oproti rovnakému sledovanému obdobiu roka 2014, pričom sa tu ubytovalo o 34,3 % viac domácich turistov než v roku 2014.
Mestu Trnava priniesli prenocovania turistov prostredníctvom vybranej dane za ubytovanie príjem vo výške 77 208 eur. Najnavštevovanejšími sakrálnymi pamiatkami boli Bazilika sv. Mikuláša a Katedrála sv. Jána Krstiteľa. Dominantu a strážkyňu Trnavy – Mestskú vežu navštívilo v roku 2015 až 12 179 turistov.
„Trnava alebo ‚Malý Rím‘, ako sa aj nazýva, má mnoho lákadiel. Medzi ne určite patrí strategická poloha blízko Bratislavy, bezproblémová dostupnosť vlakom, autobusom či autom, ale aj množstvo sakrálnych a kultúrno-historických pamiatok, podujatí a výletov. Oblastná organizácia cestovného ruchu Trnava Tourism ponúka naozaj rozmanité zážitkové výlety a návštevníci majú možnosť spoznať mesto prostredníctvom prehliadok so sprievodcami CR alebo výstupom na ochodzu Mestskej veže s panoramatickým výhľadom na celú Trnavu a jej okolie,“ pripomína L. Zelníčková.
V rámci ponuky výletov môžu navštíviť zámok v Smoleniciach, prejsť „Po stopách medoviny“ do renomovaného medovinárstva v Dolnej Krupej alebo sa môžu vydať počas organizovaných sobotných vínnych tour za poznaním tajov výroby vína z Regiónu Tirnavia vždy na jar alebo na jeseň. OOCR Trnava Tourism návštevníkom poskytuje aj možnosť priamej rezervácie výletov a ubytovacích balíčkov. Nájdu ich na destinačnom portáli, kde sa dočítajú okrem iného aj o turisticky významných podujatiach konajúcich sa v regióne TIRNAVIA. Ďalej sa tento portál sústreďuje na ponuku konferenčného a incentívneho turizmu mesta Trnava.
Na rozvoj cestovného ruchu v regióne využíva Oblastná organizácia cestovného ruchu (OOCR) Trnava Tourism v rámci svojej činnosti všetky nástroje destinačného marketingu.
Od poskytovania turistických informačných služieb prostredníctvom Turistického informačného centra Regiónu TIRNAVIA, účasti na významných slovenských a zahraničných veľtrhoch cestovného ruchu až po prezentácie a podujatia nadregionálneho významu. Propaguje ponuku pre návštevníkov cez online marketing, marketingové kampane, PR aktivity nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí a spolupracuje s odbornou verejnosťou (novinármi, tour operátormi).
Organizuje taktiež podujatia ako Stredoveká prešovačka, Ružindolská bosorka, spracováva komplexnú ponuku CR pre návštevníkov a vytvára propagačné materiály. „Z roka na rok je činnosť OOCR Trnava Tourism rozsiahlejšia a efektivita merateľnejšia, o čom svedčia aj pozitívne výsledky,“ konštatuje Trnava Tourism na základe aktuálnych údajov Štatistického úradu.
Atraktivitu Trnavy potvrdzujú aj slovenskí sprievodcovia cestovného ruchu, ktorí začiatkom roka 2016 absolvovali doškoľovaciu prehliadku mesta organizovanú OOCR Trnava Tourism.
Jej cieľom bolo bližšie sa oboznámiť nielen s históriou, ale aj s aktuálnym dianím v Trnave, rozšíriť povedomie o meste a prispieť k zvýšeniu kvality poskytovaných služieb potenciálnym návštevníkom.
Viac informácií o regióne a podujatiach nájdete na www.regiontirnavia.sk.
Čo sa páči sprievodcom na Trnave?