Stočené kilometre nie sú najväčším problémom. Toto by ste si pri kúpe ojazdeného vozidla mali všímať
My, Slováci, sme vo všeobecnosti pri kúpe ojazdených áut opatrní, dokonca obozretnejší než v minulosti a väčšina kupujúcich chce pred kúpou vedieť kompletné informácie o danom vozidle (jeho pôvod, servisnú históriu, predošlé opravy). Od jari tohto roku je navyše v platnosti zákon, ktorý hrozí za stáčanie kilometrov mastnou pokutou až väzením.
Čoraz viac Slovákov si radšej kúpi auto od autorizovaného predajcu či zo spoľahlivého autobazáru. Stále sa však nájde nemálo tých, ktorí sa nechajú zlákať na prvý pohľad neodolateľnou ponukou. Kúpa na inzerát od neznámeho človeka alebo z malého autobazáru môže vyzerať neodolateľne, predovšetkým vďaka nízkej cene.
Nesie však so sebou mnohé skryté riziká a v prípade hocijakej závady je veľmi ťažké domáhať sa u predávajúceho akejkoľvek záruky.
Odhaliť, že auto má stočené kilometre, bolo havarované alebo má v skutočnosti iný rok výroby než je uvedené v technickom preukaze, býva pre „bežných smrteľníkov” neraz skutočne ťažké. Poradíme vám, čo by ste si mali pri kúpe všímať.
Servisná knižka veľa odhalí
Prvým výrazným predpokladom toho, že na aute boli stočené kilometre, je chýbajúca servisná knižka.
„Je to takpovediac taká zdravotná karta vozidla. Veľa o vozidle napovie, budete vďaka nej presne vedieť kedy, kde a čo sa s ním robilo. Servisná knižka s úplnou servisnou históriou jednak zvyšuje hodnotu vozidla a navyše je to jeden z najdôležitejších dokladov, ktoré môžete k nemu dostať,” hovorí Stanislav Kamiš z autobazáru Auto Point, ktorý patrí do skupiny Auto Palace Group.
V tejto súvislosti je lepšie kupovať vozidlá s pôvodom zo Slovenska. Pri nich je totiž možné oveľa podrobnejšie zistiť históriu vozidla, vrátane vykonaných servisných prehliadok, možných opráv po nehodách a podobne. Pri vozidlách dovezených z cudziny je to oveľa komplikovanejšie, často sa to dokonca vôbec nedá zistiť.
Samozrejme, záleží na tom, od koho auto kupujete. Je rozdiel či ide o autorizovaného dealera danej značky, ktorému možno veriť, alebo o súkromníka, prípadne maličký autobazár.
Ku kúpe ojazdeného auto treba pristupovať s rozumom
Ilustračné foto
Vševedúce VIN číslo
Zistiť, že sa manipulovalo s kilometrami, môžete podľa určitých indícií. „Optický stav by mal v každom prípade zodpovedať veku vozidla a počtu najazdených kilometrov. Že niečo nie je v poriadku vám napovie napríklad nadmerne opotrebovaný interiér, predovšetkým volant, riadiaca páka, pedále či sedačky, ktoré nekorešpondujú s počtom kilometrov. Avšak ani to však nie je stopercentný dôkaz toho, že prišlo k nejakej manipulácii. Spoľahlivý a kvalitný autobazár napríklad ku každému inzerátu môže uvádzať tzv. VIN číslo karosérie vozidla, podľa ktorého si môže zákazník overiť históriu vozidla v autorizovanom servise, prípadne na staniciach technickej kontroly,” hovorí S. Kamiš.
VIN číslo je dôležitý údaj, ktorý by ste nemali podceniť. Vďaka VIN číslu karosérie vám v autorizovanom servise vedia hneď zistiť pôvod vozidla, skutočný rok jeho výroby a či bolo vôbec pravidelne servisované. Najazdené kilometre a rok výroby si môžete prostredníctvom VIN čísla overiť aj online na stránkach technickej kontroly vozidiel. V prvom rade treba skontrolovať, či sedí s technickým preukazom.
„Každé vozidlo má okrem vyrazeného VIN čísla aj nalepovací štítok, ktorý tiež obsahuje toto číslo. Kódy roku výroby nájdete napríklad na oknách v spodnej časti, na bezpečnostných pásoch, svetlometoch atď. Vačšina výrobcov má VIN vyrazené na karosérii pod prednou kapotou a údaje o VIN sú aj na tzv. výrobnom štítku na karosérii.”
Ak je ktorýkoľvek z týchto markerov poškodený, môžete mať dôvodné podozrenie, že sa s ním manipulovalo. Kúpy takéhoto vozidla by ste sa podľa odborníka mali radšej vyvarovať.
Nezanedbajte celkový stav
Samozrejme, že najazdené kilometre sú dôležité. A je normálne a prirodzené pociťovať nedôveru voči vozidlu, ktoré má toho veľa „nabehaného”. No ešte dôležitejší je celkový, reálny stav vozidla, na ten však pritom často nepozeráme.
„Často je totiž vozidlo s 250 000 najazdenými kilometrami v lepšom stave než zanedbané vozidlo so 150 000 najazdenými kilometrami. Všetko závisí od pôvodného majiteľa,” vysvetľuje S. Kamiš.
„Preto odporúčam vždy skontrolovať celkový stav vozidla. Veľa napovie o tom, ako predošlý majiteľ s vozidlom zaobchádzal. Ďalej by som sa zameral napríklad na skrutky v motorovom priestore, ktoré spájajú blatníky s karosériou vozidla, kapotu, prednú priečku…ktoré by na sebe mali mať originálnu farbu. Keď si nie ste istí, porovnávajte skrutky a spoje na oboch stranách vozidla. Skontrolujte aj dátum výroby uvedený na oknách vozidla, aby sa nestalo, že vozidlo má v technickom preukaze uvedený rok výroby 2010, ale rok uvedený na oknách je 2007. To vám ihneď napovie skutočný rok výroby vozidla, prípadne sa u predajcu informujte, prečo tomu tak je. Predpokladám, že keď ste zistili, že vozidlo je vlastne o tri roky staršie, určite zaň nebudete chcieť zaplatiť rovnakú sumu.”
Skúšobná jazda je nutnosťou
Predtým, než auto kúpite, určite na ňom absolvujte skúšobnú jazdu. Vďaka nej zistíte, či vám vozidlo vôbec vyhovuje a okrem toho zistíte reálny stav vozidla. „Počas jazdy si všímajte všetky neštandardné zvuky, napríklad nepravidelný chod motora alebo búchanie nápravy. Všímajte si aj to, či vozidlo neťahá do strany, správne radí, brzdí a podobne. To sú základné faktory, na ktoré by ste sa mali pri akejkoľvek kúpe vozidla zamerať,” radí S. Kamiš.
Prevencia pri kúpe na inzerát
Ak sa rozhodnete kúpiť auto na inzerát, určite ešte pred kúpou trvajte na kontrole v autorizovanom servise danej značky. Nie každý z nás je natoľko technicky zdatný, aby iba pohľadom dokázal vydedukovať možný problém. Preto odborníci odporúčajú pri kúpe vozidla na inzerát poradiť sa s nejakým kvalifikovaným človekom a následne dať auto skontrolovať v autorizovanom servise. Je to dokonca podobná „povinnosť” ako skúšobná jazda. „Určite vám to neskôr ušetrí čas aj peniaze. Zákazník má v spoľahlivých a kvalitných autobazároch možnosť priviesť si vlastného mechanika, ktorému sprístupnia ich dielňu vrátane zdviháku, aby si mohol vozidlo dôkladne prehliadnuť a skontrolovať,” hovorí S. Kamiš z autobazáru Auto Point.
Ak predávajúci s kontrolou v servise nebude súhlasiť, je to ďalšia indícia toho, že s vozidlom zrejme nebude všetko v kostolom poriadku a pravdepodobne nemá najčistejšie úmysly. Okrem toho, autorizovaný servis vo väčšine prípadov okrem možných závad odhalí aj reálny stav kilometrov.
Čo ešte?
Okrem technického stavu, VIN čísla a kilometrov pred kúpou zistite, či má pôvodný majiteľ vysporiadané záväzky s leasingovou spoločnosťou, prípadne či auto nie je zaťažené exekúciou a podobne. V tom je aj ďalšia nevýhoda kúpy od súkromnej osoby na inzerát — predávajúci vám môže tvrdiť, že na vozidle nie je žiadna ťarcha, no neraz ostane len pri slovách.
Naproti tomu, u autorizovaných predajcov sa stretnete s férovým jednaním, servisom a finančnými službami pod jednou strechou, ani nehovoriac o zárukách.
„U autorizovaného predajcu máva zákazník garanciu, že vozidlo nepodlieha žiadnemu úveru ani leasingu, nie je naň uvalená exekúcia, zástavné právo a ani nebolo kradnuté. Niekde ju dostane ‚na papieri‘ v podobe certifikátu pri kúpe vozidla. Ručí sa aj za najazdené kilometre. Takéto garancie vám žiaden súkromný predajca alebo neseriózny obchodník neposkytne,” hovorí S. Kamiš.
Ulož ako PDF