Znížená viditeľnosť na jesenných cestách vplýva negatívne na vnímanie vodičov
Dni sú čoraz kratšie, jasného denného svetla je menej, ochladzuje sa a je veterno. Ľudia počas jesene viac upadajú do depresií a jesenného „ničnerobenia“. Tieto vplyvy sa odzrkadľujú aj na vnímaní a pozornosti účastníkov cestnej premávky a vo zvýšenej miere sú aj príčinami tragických dopraných nehôd.
Dlhšia tma a znížená viditeľnosť zmenšujú vzdialenosti rozhľadu a dohľadu vodiča.
Vodič spozoruje prekážku na vzdialenosť účinného dosvitu svetlometov svojho vozidla. Pri použití tlmených svetiel je to vzdialenosť 25 až 60 m pri rýchlosti jazdy vozidla cca 40 až 80 km/h, samozrejme v závislosti od farby prekážky a svetlosti pozadia za ňou.
„Je potrebné si uvedomiť, že lúče reflektorov vozidla sú orientované na povrch vozovky. Prvotný osvit prekážky na vozovke je teda na úrovni vozovky. A až následne dochádza k osvetleniu vyšších častí tejto prekážky, čo môže mať za následok oneskorenú reakciu vodiča,“ zdôrazňuje Milan Holéci, znalec v odbore cestná doprava.
Polícia preto vyzýva všetkých účastníkov cestnej premávky, aby dbali na zvýšenú opatrnosť, predvídavosť a ohľaduplnosť. Správali sa disciplinovane tak, aby neohrozili bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Prispôsobili svoje správanie stavu a povahe vozovky, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam.
„Apelujeme na vodičov, aby v dôsledku zníženej viditeľnosti použili stretávacie svetlá, automatické denné svietenie je nedostatočné,“ pripomína polícia.
A = účinný dosvit svetlometov
B = celkový dosvit svetlometov
Farba odevu a pozadia