Tradičný festival DIV pozýva do divadla na štyri kvalitné predstavenia
Zavládla jeseň, dni sa krátia, čoraz skôr padá na mesto tma. Mrholí, vlhkosť sa zráža do studených kvapiek stekajúcich po čiernom dáždniku. Cez hmlu, ktorá zmenila dôverne známe námestie na tajomné bludisko bez konca a začiatku, zrazu zabliká teplá žiara. Je 18. november, v divadle sa svieti, dvere sa otvárajú, už počuť vravu a smiech. Žiadny div, že sa nám žiada vstúpiť dnu, do tepla, medzi ľudí? Práve naopak: Je to DIV, tradičný novembrový trnavský festival, ktorý už takmer tri desaťročia láka do divadla milovníkov divadelného umenia, zábavy a inšpirácií. Nech sa páči, vstúpte.
Hneď na začiatku v piatok o 19. hodine sa vrátime v čase do päťdesiatych rokov 20. storočia. Vtedy v Bratislave (a nielen tam) vládol strach.
Jeden z mnohých skutočných príbehov našej nedávnej histórie nám vyrozprávajú herci Slovenského komorného divadla z Martina v dramatizácii autobiografického románu Žo Langerovej Vtedy v Bratislave (Môj život s Oskarom L.), ktorý na Slovensku vyšiel v roku 2007 dvadsaťosem rokov po pôvodnom anglickom vydaní a hneď sa u nás stal knihou roka.
Autorka prináša nezvyčajne pôsobivé, nesentimentálne spomienky na život so slovenským ľavicovým intelektuálom Oskarom Langerom, ktorý sa stal jedným z kľúčových svedkov vo vykonštruovanom politickom procese so Slánskym a za toto vynútené svedectvo dostal 22 rokov väzenia. Príbeh v atmosfére rodiaceho sa extrémizmu na Slovensku nadobúda zvláštnu aktuálnosť. Pre vnímavejších je varovnou správou o tom, že návraty v čase nemusia byť vždy len literárne alebo divadelné…
Plagát
Náznak trpkosti z prvej divadelnej inšpirácie festivalu spoľahlivo odstráni z našej mysle v sobotu 19. novembra o 15. hodine Malý princ so svojím posolstvom o základných životných hodnotách a podstate ľudského šťastia. Legendárne dielo francúzskeho spisovateľa Antoina de Saint-Exupéryho ožíva na javisku v nevšednom spracovaní tvorivého tímu Divadla Jána Palárika.
V sobotu večer konečne príde na rad humor, hoci ani ten nebude celkom bez sĺz. Agentúra Point z Prahy nám totiž sľubuje, že budeme plakať od smiechu na slávnej one man show Caveman.
Táto obhajoba jaskynného muža, ktorú napísal Rob Becker, bola prvýkrát uvedená v divadle Helen Hayes 26. marca 1995 a po svojej 399. repríze sa dočkala zápisu do divadelných kroník ako najdlhšie hrané predstavenie jedného herca v histórii Brodway. Nuž, bez diskusie je najvyšší čas, aby Caveman prišiel konečne aj do Trnavy.
V nedeľu 20. novembra o 19. hodine herci Štúdia L + S oznámia všetkým, ktorí sledujú aktuálne dianie, že Na východe nič nové. A budú mať pravdu, lebo tak znie názov komédie Jevgenija Griškovca v réžii Eduarda Kudláča, ktorá nám prináša brilantné dialógy dvoch priateľov o všedných i nevšedných pravdách života ako napríklad, kto vymyslel žiarovku, telefón alebo pivo, kde sme vlastne doma, načo je nám sklo…
Bola by škoda, keby ste si pomysleli, že odpovede na tieto zložité otázky poznáte a predstavenie vám už nemá čo povedať. Inscenácia je totiž prešpikovaná populárnymi Trnavčanmi, ktorých na trnavských divadelných doskách často nevidíme: dramaturgom je Jakub Nvota, prvého priateľa hrá Tomáš Maštalír (druhého Marián Miezga) a divadelnou inšpicientkou je naša jedinečná diva Danka Gudabová.
Tohtoročný DIV nechce ostať nič dlžný celému zneniu svojho názvu Divadelné inšpiratívne vstúpenia. Na vlastnej koži si môžu vyskúšať náročnosť inšpiratívnych prístupov k divadelnej tvorbe účastníci Divadelnej dielne v Základnej umeleckej škole Mikuláša Schneidera Trnavského, kde budú pod vedením bábkoherca Martina Žáka cizelovať herecké emócie a oživovať predmety.
Predpredaj vstupeniek je v Divadle Jána Palárika.
(TS mesta Trnava)
Ulož ako PDF