Nové občianske preukazy s čipom nemá stále viac ako polovica štatutárov firiem
Ministerstvo vnútra je veľmi znepokojené vývojom situácie s vybavovaním elektronických občianskych preukazov štatutármi právnických osôb zapísaných v obchodnom registri, s ktorými budú štátne inštitúcie od 1. júla 2017 komunikovať elektronickou formou – prostredníctvom úradných elektronických schránok na portáli www.slovensko.sk. Na to je potrebný aktivovaný občiansky preukaz s čipom.
Pravidelná aktualizácia dát ku koncu januára ukázala, že občianske preukazy s čipom a aktivovaným bezpečnostným osobným kódom má len 46,9 percenta štatutárov. Ďalších 18,3 percenta štatutárov elektronický doklad má, avšak nemá ho aktivovaný.
„Až 35 percent štatutárov, teda vyše 71-tisíc osôb, však elektronický doklad stále nemá,“ upozorňuje Tlačový odbor Kancelárie ministra vnútra.
Účinok listov,ktoré MV SR rozosielalo štatutárom minulý rok, bol len krátkodobý a podľa sledovania dát ku koncu roka optimistické čísla vystriedali štatistické dáta, ktoré treba zlepšiť, inak sa začiatkom leta štatutári nevyhnú na oddeleniach dokladov náporom a dlhým čakacím dobám.
Klientske centrum na Kollárovej ulici v Trnave
Ilustračné foto
„MV SR mesačne vydáva v priemere 50 až 55-tisíc občianskych preukazov, v novembri to bolo napríklad až 83-tisíc OP. Aby bolo vydávanie dokladov plynulé, je potrebné, aby si týždenne vybavilo alebo aktivovalo doklad najmenej 5000 štatutárov. Napríklad v poslednom týždni však pribudlo len 1359 štatutárov schopných komunikovať elektronicky,“ zverejnil aktuálne údaje Tlačový odbor Kancelárie ministra vnútra.
Pokiaľ štatutári nezačnú brať výzvy MV SR vážne, nemôžeme zaručiť, že žiadosť každého štatutára zaregistrujeme počas primeranej lehoty čakania na oddelení dokladov.
Termín 1. júl 2017 z časového pohľadu relatívny, pretože na oddeleniach dokladov štartuje sezóna cestovných dokladov, čo sa v praxi vždy premietne do dlhších čakacích dôb. Opätovne teda apelujeme na zástupcov firiem, aby vybavenie či aktiváciu občianskeho preukazu neodkladali. Môžu si ho vybaviť na hociktorom z 86 pracovísk v Slovenskej republike.
V pondelok, utorok a vo štvrtok sú oddelenia doklad otvorené od 8. do 15. hodiny, v stredu až do 17. hodiny, v piatok len do 14. hodiny.
Pri prevzatí dokladu si nechajte bezplatne vydať aj certifikáty potrebné k vytvoreniu zaručeného elektronického podpisu, ktorý využijete najmä pri množstve e-služieb poskytovaných štátom. Každý, kto požiada o elektronický podpis, dostane bezplatne čítačku.
Vyhotovený doklad vám doručíme na ktorékoľvek pracovisko v rámci SR. Existuje aj možnosť nechať si ho doručiť kuriérom do vlastných rúk.
„Včasným vybavením či aktiváciou dokladu získate výhodu vyskúšať si prácu so štátnou e-schránkou, nadobudnete zručnosť a prípadne rozhodnete, ktoré osoby vo vašej firme splnomocníte prístupom do štátnej e-schránky,“ uzaviera tlačový odbor ministra.
Podrobnosti nájdete na stránke www.statutar.sk.
Elektronické občianske preukazy vydáva Slovenská republika od decembra 2013. V súčasnosti sa ich počet blíži k 2 miliónom.
Ulož ako PDF