Nová lávka vo Vajslovej doline má byť hotová do jesene
Mesto Trnava pripravuje výstavbu celkom novej lávky ponad Trnávku z ulice Fraňa Kráľa na Šípovú vo Vajslovej doline. Proces výstavby od idey až po realizáciu sa má podľa radnice uskutočniť v rekordnom čase. Ak všetko dopadne podľa predpokladov, most by mal byť hotový na jeseň 2017. V rozpočte mesta je na tento účel vyčlenených stotisíc eur.
Lávka dlhé roky slúžila chodcom a cyklistom ako prepojenie medzi Vajslovou dolinou a Tulipánom. Pred zimnou sezónou však odbor dopravy a komunálnych služieb mestského úradu osadil značku, ktorá oznamuje, že lávka je v havarijnom stave.
Zo statického posudku, ktorý mesto dalo vypracovať, vyplýva, že základové železobetónové piliere mosta už nie sú dostatočne súdržné a betón sa rozpadáva. Mesto preto začalo konať.
„Vlani v októbri sme v rámci 4. aktualizácie doplnili do rozpočtu mesta prípravu projektovej dokumentácie novej lávky na ulici Fraňa Kráľa a Šípovej ulice. Hneď sme začali pripravovať aj súťaž na výber projektanta. To sa nám koncom roka podarilo a hotová je už aj projektová dokumentácia,“ povedal vedúci odboru investičnej výstavby mestského úradu Dušan Béreš.
Vizualizácia: Valbek, s.r.o.
Podľa jeho slov bola príprava projektu mostnej konštrukcie zložitejšia ako projektovanie komunikácie a vyžadovala špecifický prístup. Okrem podrobného geodetického zamerania bol potrebný aj geologický prieskum, aby projektant vedel, do akého prostredia lávku ukotví.
V porovnaní so starou lávkou, po ktorej nemohli oproti sebe pohodlne prejsť chodec a cyklista bez rizika, že jeden z nich pri kolízii čľupne do Trnávky, nová bude tri metre široká a bezpečne po nej prejdú oproti sebe nielen chodci, ale aj dvaja cyklisti. Okrem toho dôjde k dispozičnej zmene, vďaka ktorej zmizne nepríjemná zákruta chodníka smerom k lávke. Nová konštrukcia lávky pri kvalitnej údržbe vydrží minimálne sto rokov.
„Hneď ako dostaneme projektovú dokumentáciu, začneme vybavovať administratívnu legalizáciu stavby. Okrem vyjadrení správcov sietí a iných dotknutých inštitúcií musíme získať súhlas Slovenského vodohospodárskeho podniku, pretože lávka vedie nad vodným tokom a musí byť dimenzovaná minimálne na storočnú vodu. Odborní pracovníci SVP sa zúčastnili konzultácií počas projektovania, preto predpokladáme, že ich stanovisko bude kladné a rýchle. Ak nevznikne žiadny iný neočakávaný problém, o dva – tri mesiace budeme mať aj stavebné povolenie, a keď úspešne vo verejnej súťaži vyberieme dodávateľa, v tomto roku lávku naozaj postavíme,“ hovorí Dušan Béreš a hneď dodáva, že proces výstavby má urýchliť ďalšia vychytávka: „Oceľovo-drevená konštrukcia lávky bude vyrobená v dielni a na miesto ju osadíme žeriavom. Postupné montovanie konštrukcie na mieste by trvalo celé týždne, s pomocou žeriava budeme s osadením novej konštrukcie hotoví za jeden deň. Súčasne s výrobou mostnej konštrukcie môže prebiehať betónovanie mostných pilierov, čím sa tiež ušetrí približne 28 dní,“ uviedol na záver.
Zdroj: Mesto Trnava
Lávka vo Vajslovej doline
MAPA: