Ozelenenie lávky pri poliklinike sa odkladá na neurčito. Pre zlý technický stav ju musia najprv sanovať
Projekt zatienenia a ozelenenia lávky na Starohájskej ulici mesto pripravuje už od roku 2014. Zámer riešený v rámci projektu Mestá odolné na dopady zmeny klímy sa tak opäť presúva na neurčito. Lávka je totiž v zlom technickom stave a musí prejsť rozsiahlymi stavebnými úpravami.
Mesto Trnava vypísalo verejnú súťaž a hľadá dodávateľa sanačných prác.
Komplexné sanačné práce sa budú týkať siedmich objektov. Okrem centrálnej monolitickej časti lávky v dĺžke 145 metrov je nutné sanovať aj prefabrikovanú časť lávky v dĺžke 110 metrov v smere na Tehelnú ulicu, lávku pri Trnavskom samosprávnom kraji s dĺžkou 57 metrov, dvojramenné schodisko, dvojramennú rampu pred polyfunkčným parkovacím domom, rampu s podestami a jednoramenné schodisko.
„Cieľom stavby je bezpečné užívanie obslužných komunikácií, zlepšenie stavebného stavu a predĺženie životnosti,“ konštatuje sa v podkladoch pre verejné obstarávanie.
Predpokladaná hodnota zákazky je 268-tisíc eur s DPH.
Lávka pri poliklinike je v zlom technickom stave
Ako vyplýva z technickej správy vypracovanej projektanom Petrom Slašťanom, jednotlivé objekty vykazujú celý rad porúch.
Medzi zistené zásadné problémy patrí napríklad zatekanie do nosných konštrukcií, korózia výstuží, poruchy netesnostosti, degradácia betónu v nosných konštrukciách a mnohé ďalšie.
Sanácia lávky a jednotlivých objektov bude pozostávať okrem iného z odstránenia poškodených betónových miest až na zdravý betón, očistenia betonárskej výstuže od hrdze, uvoľneného betónu, nečistôt, doplnenia, vyrovnania a ošetrenie výstuže základným náterom, vyspravenia degradovaných miest, zriadenia zjednocujúceho náteru, sanácie bezpečnostného zariadenia novým náterom a ďalších prác.
Lávkové premostenie na Starohájskej ul. medzi historickými hradbami okolo centrálnej časti mesta a sídliskom Hlboká bolo vybudované medzi rokmi 1986-1987.
Spája centrum občianskej vybavenosti v sídelnej zóne s centrom mesta, stala sa najfrekventovanejšou pešou trasou mesta s denným pohybom cca 10 tis. ľudí oboma smermi a súčasne cieľom pre občanov využívajúcich služby polikliniky.
Premostenie Hlbokej cesty a lávka z betónu s priemernou šírkou 7 metrov, s prevýšením od úrovne ulice cca 5,5 metra, nie je kryté, čo znamená, že v zime je vystavené nepriaznivému počasiu a v lete prehrievané najmä napoludnie a v popoludňajších hodinách.
Z týchto dôvodov bolo mestom Trnava v septembri 2014 zadané vypracovanie štúdie ozelenenia lávky v sídlisku Družba s cieľom overiť možnosti zlepšenia mikroklímy, prúdenia vzduchu a možnosti odpočinku najmä pre rizikové skupiny obyvateľov.
Ozelenenie a tienenie lávky na Starohájskej ulici rieši mesto v rámci projektu Mestá odolné na dopady zmeny klímy a Adaptačného plánu mesta Trnava na dopady zmeny klímy – vlny horúčav, ktorého cieľom je zníženie zraniteľnosti mesta na predpokladané zvyšovanie častosti a intenzity horúčav.
Cieľom mesta je najmä zmierniť prehrievanie premostenia na Starohájskej ulici slnečnými lúčmi, spomaliť prúdenie vzduchu pri veternom počasí a vytvoriť pre chodcov priestory na krátkodobý oddych.
Použitím rôznych foriem zelene chce aplikovať rôzne typy navrhovaných opatrení uvedených v adaptačnej stratégii pri riešení ozelenenia lávky.
Zámer ozelenenia betónového premostenia, ktoré denne využíva viac ako 10-tisíc ľudí, sa sústredí na estetickú stránku aj funkčnú stránku.
„Významnú úlohu v území tvorí popínavá zeleň na oporných konštrukciách v kombinácii s kríkmi, menšími stromami, trvalkami v nádobách a väčšími rýchlo rastúcimi stromami a mohutnejšími popínavými rastlinami vysadenými priamo v pôde v bezprostrednej blízkosti lávky. Všetky vegetačné prvky majú byť navrhnuté tak, aby vytvorili synergický estetický aj ochranný efekt,“ popisovalo mesto zámer prekrytia lávky v roku 2015.
Projekt ozelenenia lávky sa odkladá
Ilustračné foto / štúdia: AWE Ateliér
Ulož ako PDF