Radnica napokon podpísala zmluvu na 50 nových drevených stánkov. Proces má skontrolovať Úrad pre verejné obstarávanie
Trnavská radnica napokon tesne pred štartom vianočných trhov ukončuje dlhotrvajúci proces verejného obstarávania 50 nových drevených stánkov a ďalšieho vybavenia. Zmluvu s dodávateľskou firmou MK Illumination v hodnote 229 770 eur s DPH podpísal primátor Peter Bročka 13. novembra 2017. FIrma sa zaviazala, že predmet zmluvy dodá do 20. novembra 2017.
Na novembrovom rokovaní mestského zastupiteľstva viceprimátor Tibor Pekarčík predniesol na základe tejto skutočnosti návrh na zmenu a doplnenie organizačného zabezpečenia Vianočných trhov 2017 v intenciách pôvodne schváleného materiálu z júna 2017.
Ten kvôli neukončenému obstarávaniu a absencii zmluvy na nové stánky v októbri poslanci upravili, na minulotýždňovej schôdzi vrátili poslanci organizačné zabezpečenie trhov opäť do pôvodného režimu.
Dodávateľská spoločnosť dostane za stánky zaplatené v troch splátkach rozložených do mája 2019.
Predmetom zmluvy je 38 jednostánkov, desať dvojstánkov, dva špeciálne stánky v tvare vínneho suda, prístrešky na státie, odpadové nádoby, drevené stolíky, latkový plot a dekorácia predajných stánkov LED svietidlami.
Okrem stánkov za 230-tisíc eur radnica nakúpila aj nové vianočné osvetlenie v hodnote približne 100 000 eur.
Ilustračné foto
V rozprave k tomuto materiálu vystúpil ako prvý poslanec Peter Halada.
„Podľa všetkého bola dnes, 14. novembra podpísaná zmluva s víťazným uchádzačom. Ten sa zaväzuje, že do šiestich dní od účinnosti zmluvy, teda do 20. novembra 2017, dodá predmet plnenia. Ako je to možné? To nie je že zázrak. To je nemožné spraviť,“ vyslovil svoje pochybnosti o transparentnosti procesu verejného obstarávania nových drevených stánkov a ďalších súčastí, ktoré mesto nakupovalo vo verejnej súťaži, poslanec Halada.
Víťaz súťaže podľa slov primátora Petra Bročku deklaroval, že tento termín stíha. „Ja si počkám do toho dvadsiateho. Problém by bol, keby sa tak nestalo,“ reagoval Bročka.
Poslanec Rastislav Mráz v rámci rozpravy povedal: „Preštudoval som si splnenie podmienok účasti a rovnako tak zápis do registra partnerov verejného sektora, čo bolo prakticky problémom, prečo sa toto celé oddaľovalo až na tento termín. Zápis do registra partnerov verejného sektora u subdodávateľa víťaznej firmy bol uskutočnený 26. októbra. Čo ma ale zaráža je, že samotný dodávateľ nemá vôbec v predmete činností drevovýrobu. Podľa mojej mienky preto nespĺňa ustanovenie zákona o verejnom obstarávaní, ktoré hovorí o tom, že uchádzač musí preukázať, že vie dodávať tovary, pokytovať službu alebo plniť práce podľa predmetu zákazky. A predmetom zákazky je zákazková výroba stánkov a potom ich samotná montáž. Podľa mojej mienky sme opomenuli skontrolovať si výpis z obchodného registra tejto firmy, ktorej činnosti sú výroba skla, kúpa a predaj, vykonávanie mimoškolskej vzdelávacej činnosti, vydavateľská činnosť, reklamné a marketingové činnosti, sprostredkovanie a prenájom nehnuteľností. Preto sa pýtam, ako sme vedeli uzavrrieť zmluvu s takýmto partnerom, ktorý nespĺňa ani základnú podmienku účasti.“
Primátor Bročka na základe sprostredkovaných informácií v reakcii na slová poslanca Mráza poznamenal, že žiadny takýto problém doposiaľ nebol avizovaný. „Pokiaľ viem, tak išlo o subdodávku. Celý proces sme konzultovali s osobami, ktoré sa zaoberajú poradenstvom v oblasti verejného obstarávania. Neavizovali žiadne podobné záležitosti. Rovnako máme stanovisko k celému procesu od advokátskej kancelárie. Kvalifikovanú odpoveď v tejto chvíli nie som schopný dať. Podľa informácií, ktoré som získal včera (13. 11. 2017 – pozn. red.) nie sme jediné mesto, ktorému tento konkrétny dodávateľ dodáva stánky. Môžeme sa teda opýtať v iných samosprávach, či urobili nejakú chybu alebo ide len o nejaký omyl,“ poznamenal primátor.
Na záver rozpravy vystúpil poslanec Vladimír Butko. „Neviem o akého dodávateľa ide, tieto informácie a otázky počujem prvýkrát. V diskusii padli nejaké otázky, pán primátor uviedol, že na ne nevie odpovedať. Priznám sa, že ako poslanec som zvedavý na odpovede. Preto navrhujem poveriť hlavného kontrolóra, aby preveril vyslovené otázky a proces, ktorý prebehol,“ vyjadril svoj návrh.
„Hlavný kontrolór môže kontrolovať len verejné obstarávanie s nízkou hodnotou. Ak ide o podlimitné alebo nadlimitné obstarávanie, kontrolu môže vykonať len Úrad pre verejné obstarávanie. Moja kompetencia je v tomto limitovaná,“ vysvetlil hlavný kontrolór mesta Trnava Vladimír Krátky.
Peter Bročka preto navrhol osloviť priamo Úrad pre verejné obstarávanie.
Jeho návrh na kontrolu procesu obstarávania nákupu drevených stánkov na Vianočné trhy 2017 poslanci odobrili hlasovaním.
Návrh rozmiestnenia stánkov počas Adventných trhov od 1. do 23. decembra 2017:
Zdroj: Mesto Trnava
Ulož ako PDF