Trnavská spoločnosť VUJE sa zapojila do likvidácie odpadu v Černobyle
Trnavská spoločnosť VUJE, a. s., pomáha s riešením rádioaktívneho odpadu v Černobyľskej elektrárni. Pre Ukrajinu vyvinula a dodala špeciálne kontajnery na prepravu tekutých rádioaktívnych odpadov.
Kontajnery boli spolu so špeciálnym návesom dodané do medziskladu vyhoretého paliva ISF-2 v Černobyľskej jadrovej elektrárni. Budú slúžiť na prepravu tekutého jadrového odpadu, vznikajúceho počas fragmentácie vyhoreného paliva z reaktorových blokov č. 1, 2 a 3.
Princíp fragmentácie spočíva v rozrezaní 12 metrov dlhej palivovej kazety na tri časti, tie sa ukladajú do špeciálnych kontajnerov a uskladnia v nadzemnom suchom sklade po dobu 100 rokov. Celkovo sa má uskladniť 21-tisíc palivových kaziet a 23-tisíc predlžovacích tyčí. Pri rezaní je potrebná voda na očistenie a technické úkony a z nej sa po kontakte s vyhoreným, ale stále aktívnym palivom, stáva tekutý jadrový odpad.
Následne do toho vstupuje VUJE, a. s. „Medzisklad ISF-2 nemá linku na spracovanie tekutých odpadov, preto je potrebné vzniknutý tekutý rádioaktívny odpad transportovať z medziskladu ISF-2 späť do Černobyľskej JE. Tam sa spracuje a uskladní. A práve tekutý odpad sa bude prevážať v nami vyvinutých kontajneroch,“ vysvetľuje Adrian Kovalyk, riaditeľ divízie diagnostiky jadrovoenergetických zariadení VUJE.
Plnenie kontajnera z dielne VUJE v budove prípravy skladovania vyhoretého paliva Černobyľ.
Adrian Kovalyk, riaditeľ divízie VUJE v budove prípravy skladovania ISF-2.
Hrúbka tieniacej steny kontajnera je 16 cm, celková hmotnosť vyše 14 ton, z čoho až 13 ton slúži na tienenie.
„Jeden kontajner je navrhnutý na prepravu 1 000 litrov tekutého odpadu a pri najvyššej prevádzke celého objektu bude potrebné prepraviť štyri kontajnery týždenne, čiže medzi medziskladom ISF-2 a Černobyľskou JE sa otočia dvakrát týždenne.”
Pre VUJE je kontrakt významný aj z dôvodu, že po jeho realizácii už majú produkty z portfólia spoločnosti zastúpenie na každej prevádzkovanej i vyraďovanej jadrovej elektrárni na Ukrajine.
„Zároveň bol pre nás projekt výzvou. Hoci sme podobné kontajnery dodali v minulosti pre elektráreň v Bohuniciach, nároky pre Černobyľskú elektráreň boli oveľa vyššie a náročnejšie,“ priznáva Adrian Kovalyk z VUJE s tým, že to malo pre neho aj osobný rozmer.
„Vďaka svojim ukrajinským koreňom som sa zblížil s domácimi. Množstvo ľudí si myslí, že okolie Černobyľu je mŕtve a uzavreté. Práve naopak. Vo vlaku ktorý denne prepravuje zamestnancov elektrárne z mesta Slavutyč stretnete množstvo ľudí rôznych národností, napríklad Američanov, Francúzov alebo Talianov. Pre všetkých, ktorí sa pohybujú v oblasti jadrovej energetiky a najmä vyraďovania je toto miesto veľkým bodom záujmu.“
Budova prípravy skladovania ISF-2.
Prepravné kontajnery na tekuté jadrové palivo, vyvinuté a dodané spoločnosťou VUJE pre Černobyľ.
Kontajnery spolu s prepravným návesom, ktorý preváža ťažké kontajnery z budovy prípravy do Černobyľskej elektrárne navrhli VUJE a ZTVS VVÚ.
Takisto vyrobili tri dokovacie stanice, dve plniace sú v budove prípravy skladovania IFS-2 a tretia, vypúšťacia stanica, je inštalovaná v transportnom koridore 3. bloku Černobyľskej JE. Prevezený tekutý odpad sa tam ďalej spracováva, zahusťuje a cementuje, aby získal pevnejšiu konzistenciu a bol tak bezpečne skladovateľný.
Ulož ako PDFZ histórie:
Po havárii štvrtého reaktora v roku 1986 mala elektráreň funkčné ešte tri bloky a dva nové vo výstavbe.
V roku 2000 bol odstavený posledný, tretí blok a ukončená prevádzka. Po definitívnom rozhodnutí o kompletnom uzatvorení elektrárne sa začalo s jej vyraďovaním a likvidáciou.
Bolo potrebné vyviezť palivo z elektrárne, ktoré sa v súčasnosti uskladňuje v medzisklade vyhoretého paliva priamo v areáli elektrárne. Zároveň bola vybudovaná jedna z najväčších stavieb sveta – nový ochranný sarkofág 4. bloku.