Trnavská radnica: Pre zimnú údržbu komunikácií robíme maximum, vítaná je aj pomoc občanov
Mesto Trnava sa prostredníctvom tlačovej správy vyjadrilo k aktuálnej situácii v uliciach po snežení. Od pondelka 7. do stredy 9. januára napadlo v Trnave a okolí do 30 centimetrov snehu. „Okrem krásne bielej scenérie však nádielka so sebou prináša aj sťažené podmienky pre vodičov áut i chodcov. Hneď v prvý deň sneženia – v pondelok 7. januára 2019 bola do terénu nasadená všetka technika určená na zimnú údržbu komunikácií – traktory, radlice, sypače a ďalšie mechanizmy – ktorou samospráva disponuje,“ informovala vedúca úseku komunikácie a marketingu Kancelária primátora Veronika Majtánová.
Podľa radnice sa pokračovalo v utorok počas celého dňa i v stredu. „Napriek maximálnemu úsiliu však nie je možné počas intenzívneho sneženia kontinuálne udržať všetky cesty a chodníky v meste odhrnuté. Mesto Trnava preto ďakuje všetkým občanom, ktorí priložili ruku k dielu a odpratávali sneh z chodníkov svojpomocne,“ uvádza mesto vo vyhlásení.
V utorok počas najväčšieho sneženia sa chodníky v centrálnej mestskej zóne odhŕňali trikrát. Dnes, vo štvrok 10. januára je odmäk, sneh sa roztápa, no v noci má opäť mrznúť, preto sú všetky sily opäť v pohotovosti.
Situácia v Trnave v utorok 8. januára 2019
Foto: trnava-live.sk
„Po nočnej námraze boli autá posypať cesty, ktoré sa ešte šmýkali, teploty však stúpajú hore a tak sme vozidlá poslali odhrnúť zvyšok snehu na cestách, aby sa z neho počas noci nevytvorili zmrazky,“ hovorí Marek Jelenek, manažér údržby komunikácií spoločnosti STEFE Trnava.
„Do terénu so strojmi vyrážame, keď nasnežia tri centimetre snehu. Skôr nie je technicky možné radlicou sneh odhrnúť, pretože je oproti úrovni vozovky o niečo vyššie. Pracujeme intenzívne, musíme však rešpektovať aj dennú dobu – počas dopravnej špičky nemá význam stáť s pluhom v kolóne,“ približuje.
Povinnosť starať sa v zime o všetky chodníky na vlastné náklady prešla na mestá a obce minuloročnou novelou zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách. V praxi však ide o nereálnu požiadavku, na ktorú nie sú samosprávy pripravené.
Skonštatovali to primátori slovenských krajských miest na stretnutí združenia K8 v utorok 8. januára 2018 v Bratislave. Tzv. chodníková novela bola jedným z bodov ich spoločného rokovania, pričom sa zástupcovia jednotlivých samospráv zhodli, že v prípade kalamitných situácií nie sú mestá schopné dostatočne pružne reagovať.
V ďalších rokoch táto zákonná povinnosť prinesie zvýšené finančné náklady na zabezpečenie zimnej údržby chodníkov k spokojnosti miest i občanov.
„Na zimnú údržbu komunikácií v roku 2019 Mesto Trnava vyčlenilo v rozpočte 300 000 eur, čo je o 100 000 eur viac, než bolo naplánované na minulý rok,“ konštatuje Veronika Majtánová.
OPERAČNÝ PLÁN ZIMNEJ ÚDRŽBY
Práce sa riadia dokumentom Operačný plán zimnej údržby na sezónu 2018 – 2019, ktorý v novembri 2018 spracoval odbor dopravy a komunálnych služieb Mestského úradu v Trnave. Plán rozdeľuje územie mesta na dva rajóny, ktoré spravujú spoločnosti STEFE Trnava a FCC Trnava. Zároveň s ručným čistením vypomáhajú aj pracovníci Správy športových a kultúrnych zariadení Mesta Trnava.
Rozsah rajónu STEFE Trnava s. r. o.:
76 km miestnych komunikácií
110 km chodníkov a vnútroblokových komunikácií
83 500 m2 parkovísk a námestíRozsah rajónu FCC Trnava s. r. o.:
46 km miestnych komunikácií
8,5 km – hlavné komunikácie ulica Trstínska, Hospodárska, Dohnányho, Sladovnícka, Hlboká, Rybníková, Bučianska, Špačinská
21 km chodníkov a vnútroblokových komunikácií
32 000 m2 parkovísk a námestí
Podľa operačného plánu zahŕňa zmierňovanie prekážok v zjazdnosti a schodnosti komunikácií posyp rôznymi materiálmi, pluhovanie či frézovanie a tiež odhŕňanie snehu na peších komunikáciách ručne bez pomoci mechanizmov.
Čistenie komunikácií je rozdelené do troch etáp podľa dôležitosti z hľadiska dopravnej obslužnosti a s prihliadnutím na požiarnu ochranu. V prípade dlhodobého sneženia, mrznúceho dažďa či tvorby poľadovice sa prednostne zaisťuje posyp I. a II. etapy (komunikácie s hromadnou dopravou, prístupové komunikácie k zdravotníckym zariadeniam a trasy, ktoré majú význam pre zásobovanie, dopravu z priemyselných závodov a pod.) a až následne sa zabezpečuje údržba komunikácií III. etapy, ktoré nemajú strategický význam.
„Počas intenzívneho sneženia však nie je ani pri najväčšej snahe možné zabezpečiť stovky kilometrov ciest, chodníkov a parkovísk naraz. Samospráva preto prosí občanov o pochopenie a zvýšenú opatrnosť pri chôdzi či jazde po zasneženom, resp. namrznutom povrchu, a obracia sa na občanov s prosbou o dobrovoľnú pomoc s odpratávaním snehu na chodníkoch,“ dodáva mestská samospráva v tlačovej správe.
DISKUSIA K ČLÁNKU BOLA PRE OPAKOVANÉ PORUŠOVANIE PRAVIDIEL UKONČENÁ.
Ulož ako PDF