Plánovaný zámer výstavby preferenčného bus pruhu na Hospodárskej nie je uzavretý, radnica s ním stále počíta
V roku 2015 sa objavil po prvý raz v rozpočte mesta Trnava zámer riešenia projektu preferenčného pásu pre autobusy na Hospodárskej ulici. V roku 2016 mesto zaplatilo takmer 10-tisíc eur za projektovú dokumentáciu. Odvtedy až dodnes je o investičnom zámere pomerne ticho.
Vybudovanie preferenčného jazdného pásu pre autobusy na Hospodárskej ulici, výhľadovo aj na Rybníkovej, zdôvodňovalo mesto potrebou zvýšenia kvality služieb mestskej autobusovej dopravy. Najmä zlepšenou presnosťou spojov, minimalizáciou meškaní či skrátením prepravných časov. Vo všeobecnosti išlo o podporu hromadnej dopravy pre trvalo udržateľný rozvoj dopravy v meste.
Odbor územného rozvoja a koncepcií (OÚRaK) na Mestskom úrade v Trnave v roku 2015 navrhoval zriadenie preferenčných jazdných pruhov na frekventovaných uliciach Hospodárska a Rybníková. „Podľa 18 – hodinového prieskumu zo dňa 16. júna 2015 prejde v profile Hospodárskej ulice 732 a Rybníkovej 452 autobusov, ktoré čakajú najmä v dopravných špičkách v kolónach osobných automobilov,“ konštatoval OÚRaK.
V roku 2016 mesto zaplatilo z rozpočtu 9480 eur za vypracovanie projektovej dokumentácie. Na to, aký je aktuálny stav rozpracovanosti zámeru a názor radnice na tento projekt sme sa opýtali primátora Petra Bročku.
Ilustračné foto
„Preferenčný pruh pre autobusy na Hospodárskej ulici je pre nás absolútne reálna vec. Na projekte mesto spolupracuje so Slovenskou technickou univerzitou a s pánom Tiborom Schlosserom z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave,“ povedal na úvod Peter Bročka.
Podľa Bročku sa pôvodne pracovalo so štúdiou, v ktorej sa počítalo s dvomi pruhmi pre autobusy. „Zatiaľ nie definitívne, ale s veľmi veľkou pravdepodobnosťou, sa bude preferenčný pruh realizovať v jednom smere od Zeleného kríčka k železničnej stanici. Stále sa však pracuje aj s alternatívou dvoch pruhov – na pravej strane Hospodárskej v smere od kríčka a druhým na opačnej strane v zelenom páse bližšie k Trnávke,“ priblížil primátor.
Pôvodná štúdia vytvorená pred niekoľkými rokmi na dva preferenčné pásy po oboch stranách Hospodárskej ulice obsahovala aj približný prepočet finančných nákladov.
„Štúdia počítala so všetkým, vrátane kompletných preložiek inžinierskych sietí či zmenou uličnej čiary. Náklady tu vychádzali na 11 miliónov eur, čo samozrejme berieme s obrovskou rezervou. A hoci by to aj napokon nezodpovedalo realite a číslo by bolo nižšie, stále by to boli enormné náklady. Ako ekonomicky únosné vidím v tejto chvíli vybudovanie jedného bus pruhu,“ konštatuje Bročka s dovetkom, že prípadné povolenie prejazdu preferenčným pruhom aj pre taxíky či napríklad elektromobily zváži mesto až po jeho vybudovaní.
Ako doplnil, definitívne rozhodnutie o tom, do akej miery sa bude preferenčný pás realizovať, urobí mesto po odporúčaniach odborníkov z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave.
Ulož ako PDF