Na trnavskej SOŠE cez projekt Erasmus prebúdzajú v študentoch hrdosť a úctu ku svojim koreňom. A učia ich aj porozumieniu s inými národmi
Pod odborným vedením hlavnej koordinátorky PhDr. Moniky Kučerkovej a za podpory pani riaditeľky RNDr. Ing. Ivety Bakičovej, študenti pod vedením učiteľov Strednej odbornej školy elektrotechnickej (SOŠE) v Trnave, už dvanásty rok úspešne participujú na globálnom vzdelávaní, ktoré ponúka medzinárodný projekt ERASMUS a to priamou výmenou skúseností na multikultúrnej úrovni.
V roku 2019 nám Národná agentúra vzdelávania, odbornej prípravy mládeže a športu, schválila náš návrh a účasť na projekte, ktorý nesie názov ODOVZDÁVAME KULTÚRNE DEDIČSTVO NOVÝM GENERÁCIÁM, ktorý začal 1. septembra 2019 a končí 30. augusta 2022. Zúčastní sa ho šesť krajín: Rumunsko, Lotyšsko, Portugalsko, Taliansko, Turecko a Slovensko.
Téma a idea projektu nás okamžite zaujala svojou aktuálnosťou a naliehavosťou v celoeurópskom či celosvetovom kontexte. Výstup a spôsob spracovania považujeme za prínosný a nesmierne obohacujúci pre všetkých zúčastnených.
Ilustračné foto: Stredná odborná škola elektrotechnická Trnava
Cieľom projektu je prebudiť v študentoch záujem, úctu a hrdosť na svoje korene, spolupatričnosť ku svojmu národu, ktorý sa utváral a formoval za ťažkých politických a socioekonomických podmienok, oživenie tradícií, ktoré vzdorujú času v priebehu utvárania našej histórie.
Ich zachovanie a odovzdanie novým generáciám považujeme za kľúčové. Predstavenie a šírenie v novom, študentmi spracovanom kontexte, za vysoko tvorivé.
Akú úlohu v tom zohrávajú študenti? Píšu eseje, vytvárajú filmy, videá, maľby, v ktorých podľa skutočných udalostí zobrazujú osobnosti, historické či literárne postavy, mýtické bytosti ožívajú v PC hrách, predstaveniach, umeleckých dielach, zbierajú a spracovávajú materiály o zvykoch, tradíciách a hodnotách slovenského národa im blízkym spôsobom.
Samotná tvorba a následná prezentácia v anglickom jazyku zúčastneným krajinám je dôkazom autentickosti materiálov, ako aj vzťahu našich mladých ľudí k ich rodnej krajine.
Hranice vlastnej identity sa v ERASME posúvajú omnoho ďalej. Osobnou a multikultúrnou komunikáciou nielen šírime nadobudnuté vedomosti, ale sa dozvedáme, učíme sa porozumieť a pochopiť vzájomné rozdiely, stávame sa tolerantnými, získané skúsenosti a zážitky vytvárajú globálne, humanisticky a kriticky zmýšľajúcich mladých ľudí, ktorých táto doba potrebuje.
Okrem aktívneho uchopenia kultúrneho dedičstva vlastného národa sa študenti stávajú svedkami dedičstva iných národov a diskusia s nimi im napomáha k vzájomnej blízkosti a trvalým poznatkom.
ERASMUS mení myslenie mladých ľudí, zážitkovo a skúsenostne nadobudnuté vedomosti sa stávajú celoživotným poznaním, ktoré je hodné šírenia.
PhDr. MONIKA KUČERKOVÁ
Ulož ako PDF