Na Nitrianskej nasadili odpočítavanie času na križovatke. Zatiaľ len ako vzorové riešenie
Odpočítavanie času na svetelných križovatkách pozná väčšina vodičov najmä zo zahraničia. Semafory s číslovkou, zobrazujúcou zostávajúci čas čakania na zelené svetlo, alebo v opačnom prípade trvanie zelenej, sú na Slovensku zatiaľ skôr raritou. Pred niekoľkými dňami sa zariadenie s odpočítavaním objavilo na križovatke na Nitrianskej ulici v smere do mesta.
„Odpočítavanie funguje tak, že vodič dostáva aktuálnu informáciu o čase trvania dopravného signálu – červenej alebo zelenej – pomocou displeja umiestneného na stožiari vedľa svetelného návestidla dopravnej signalizácie,“ uviedol technický riaditeľ divízie verejného osvetlenia spoločnosti Siemens Mobility Richard Procik.
V Trnave ide o prvú križovatku s týmto zariadením. Či budú postupne pribúdať ďalšie na iných križovatkách, ukáže čas. Spoločnosť Siemens Mobility nainštalovala odpočítavanie po dohode s Mestom Trnava na vlastné náklady ako vzorové riešenie.
„My sme prevádzkovateľ zariadenia a o jeho nasadení rozhoduje správca zariadenia, ktorým je Mesto Trnava. Je na jeho rozhodnutí, ako budú zariadenia odpočítavania nasadené. Zariadenie sme inštalovali ako vzorové riešenie, aby sme mohli obyvateľom prezentovať moderné ‚smart city‘ riešenia v oblasti riadenia dopravy,“ priblížil Procik.
Križovatka na Nitrianskej ulici s odpočítavaním
A ako presne odpočítavanie funguje na tejto križovatke, prípadne iných dynamických križovatkách s detektormi?
„Celá križovatka je riadená v dynamickom režime, to znamená, že zostatkový čas nie je pre každý signál pevne daný, ale sa dynamicky mení na základe aktuálnych informácii z detektorov. Detektory upravujú čas trvania jednotlivých dopravných svetelných signálov. Preto sa na displeji zobrazuje napríklad signál 4+, čo znamená, že radič križovatky rozhoduje podľa stavov na detektoroch, čo sa bude diať a aktuálne vie, že daný stav bude trvať určite 4 a viac sekúnd. V okamihu, keď bude isté o koľko sekúnd nastane zmena, displej začne odpočítavať sekundy,“ priblížil Richard Procik.
Výhodami fungovania systému odpočítavania sú podľa jeho slov najmä urýchlenie prejazdu vozidiel cez križovatku, čím dochádza k skracovaniu času, ktorý potrebujú vodiči na prejazd.
„Tým sa eliminujú čakacie doby na svetelných križovatkách. Vodiči sú na základe informácii o čase lepšie pripravení a rýchlejšie reagujú na zmenu svetelného signálu,“ hovorí.
V mnohých mestách sa používa odpočítavanie času aj na priechodoch pre chodcov. Richard Procik nevylučuje, že displeje s odpočítavaním času raz budú súčasťou aj trnavských priechodov pre chodcov.
„Zariadenie je možné nasadiť aj na riadené chodecké priechody. Ich nasadenie je možné vidieť aj v iných mestách na Slovensku, napríklad v Bratislave, Michalovciach alebo onedlho v Ružomberku,“ poznamenal.
Náklady na inštalovanie týchto zariadení sa rôznia v závislosti od veľkosti križovatky a počtu skupín, pre ktoré je odpočítavanie nasadené.
Podľa technického riaditeľa divízie verejného osvetlenia spoločnosti Siemens Mobility je potrebné počítať s investíciou od 2000 do 20-tisíc eur.
Ulož ako PDF