Jozef Viskupič je županom dva roky. Hodnotil 730 dní v pozícii šéfa trnavského kraja
Od nástupu Jozefa Viskupča na stoličku župana Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) uplynuli 4. decembra 2019 presne dva roky. Šéf kraja spoločne s vedením župy hodnotili uplynulé obdobie na tlačovej konferencii nazvanej 730 dní trnavskej župy.
Za najväčšie úspechy, ktoré sa Viskupičovi a jeho tímu podarilo za dva roky od nástupu do funkcie podarili, považuje zníženie zadĺženosti TTSK z takmer 44 na súčasných 35 percent, prijatie účinných opatrení v oblasti sociálnych služieb, kultúry či školstva, „rozlietanie“ zdecimovaného Letiska Piešťany, rekonštrukcie vyše 40 km ciest prvej a druhej triedy či spustenie radikálnej a systémovej obmeny zastaranej techniky na údržbu ciest.
„Podarilo sa nám využiť priaznivý vývoj ekonomiky na zodpovednú konsolidáciu župných financií a zároveň sme si vytvorili priestor na podporu rozvojových projektov. Tie dva roky boli naplnené tvrdu prácou a myslím si, že nebudem priveľmi patetický ak poviem, že tým hľavným cieľom všetkých našich aktivíta bola práca v prospech obyvateľov nášho kraja,“ skonštatoval Jozef Viskupič.
Prvý rok po nástupe do pozície župana sa podľa Viskupiča obrazne povedané vypínal autopilot a noví ľudia prevzali riadenie do svojich rúk.
„Hasili sa mnohé požiare ako Letisko Piešťany, Čistý deň, internát do Voderadoch alebo vysoké zadĺženie župy. Postupom času župa začala naberať inú vzletovú rýchlosť, ak použijem túto terminológiu,“ uviedol.
Jozef Viskupič na tlačovej besede, 4. decembra 2019
Po dvoch rokoch vo funkcii župana nie je Viskupič ani v polovici päťročného volebného obdobia. „Napriek tomu je tu príležitosť povedať si, čo sa podarilo a čo nás čaká v nasledujúcich troch rokoch,“ poznamenal.
Okrem už spomínaného zníženia dlhu o 9 percent TTSK počas uplynulých dvoch rokov zvýšil objem prostriedkov vyčlenených prostredníctvom grantov, dotácií a príspevkov na podporu projektov a aktivít samospráv a subjektov zo súkromného a mimovládneho sektora v oblasti rozvoja kraja o 500 percent z 300-tisíc na 1,5 milióna eur.
Viskupič kvituje konštruktívnu spoluprácu so zastupiteľstvom, ktoré nie je zaťažené politickými spormi.
Z konkrétnych krokov, ktoré sa podarilo zrealizovať spomenul pilotný projekt Autobus na zavolanie, ktorým chce župa dostať autobusy do obcí s nízkym počtom cestujúcich, a teda aj s nízkou dopravnou obslužnosťou; radikálnu obmenu zastaranej techniky, ktorá skvalitní a zefektívni správu a údržbu ciest v podobe 34 nákladných vozidiel, 34 sýpacích výmenných nadstavieb a množstva ďalšej súvisiacej techniky na údržbu ciest spolu za odhadovaných 15 miliónov eur; záchranu a finančnú stabilizáciu Letiska Piešťany, ktoré získalo historicky prvé charterové lety a v roku 2019 prepravilo viac ako 10-tisíc cestujúcich, kým v roku 2018 to bolo len 768 pasažierov.
Pozitívom je podľa Viskupiča aj rozvíjanie systému duálneho vzdelávania, kde TTSK zaznamenal najvýraznejší medziročný nárast počtu zapojených škôl (+300%), ako aj počtu zamestnávateľov (+223%) v rámci celého Slovenska.
„Vyriešili sme traumatizujúcu kauzu zariadenia Čistý deň, pred ktorou si predošlé vedenie zatváralo oči. Navyše, v priestoroch tohto bývalého zariadenia čoskoro otvárame úplne nové zariadenie sociálnych služieb, Centrum sociálnych služieb Galanta, ktoré bude poskytovať aj dve nové sociálne služby,“ informoval.
Trnavskej župe sa podarilo stabilizovať úroveň zamestnanosti v zariadeniach sociálnych služieb. Na navýšenie platov zamestnancov v týchto zariadeniach vyčlenil TTSK 1,1 milióna eur, ďalší milión eur poskytol na koncoročné odmeny.
Viskupiča teší aj postupná obnova Divadla Jána Palárika v Trnave, do ktorej župa investovala 700-tisíc eur a aktuálne pripravuje rekonštrukciu Zrkadlovej sály. „Divadlo Jána Palárika v Trnave sa stalo centrom kultúry Trnavy a celej župy,“ skonštatoval Jozef Viskupič.
TTSK v rokoch 2018 a 2019 uskutočnil z vlastných rozpočtových zdrojov rekonštrukcie na 15 úsekoch ciest za viac ako 5 miliónov eur, z európskych zdrojov bolo zrealizovaných päť úsekov za 6,3 milióna eur.
Kraj sa v ďalších rokoch sústredí aj na budovanie bezpečných ciest pre cyklistov. Pripravuje sa projekt Vážskej cyklomagistrály medzi Sereďou a Hlohovcom. Financovaný má byť prioritne z európskych peňazí.
Viskupič predstavil aj zámer hviezdicového pokrytia cyklocestami z mesta Trnava do okolitých oblastí všetkými smermi: do Smoleníc, Zelenča, Jaslovských Bohuníc, Cífera a k rieke Váh.
„Ak budú mať župy možnosť čerpať prostriedky z európskych zdrojov, budeme sa o ne uchádzať. Ak nie, budeme cyklocesty stavať z vlastných peňazí. Najväčším problémom v tejto oblasti je majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov, ale pracujeme na tom, aby sa tento zámer postupne podaril uskutočniť,“ verí Viskupič.
Od roku 2018 sa podarilo oživiť platformu Združenie samosprávnych krajov – SK 8, ktoré sa postupne stáva relevantným partnerom vlády a parlamentu. Cieľom Viskupiča, ktorý združeniu predsedá, je zaviesť pravidelné rokovania s vládou napríklad na polročnej báze.
„V roku 2017 nové vedenie prebralo prakticky neviditeľný župný úrad. Predchádzajúce vedenie župy bolo ‚odstrihnuté‘ od bežného života úradu a odborných pracovníkov. Začali sme tradíciu Dňa otvorených dverí Úradu TTSK, zaviedli sme transparentné hlasovanie poslancov, výjazdové rokovania zastupiteľstva, novú webovú aplikáciu e–zastupiteľstvo, ktorá na jednom mieste ponúka informácie o rokovaniach Zastupiteľstva, schválili etický kódex volených predstaviteľov a zamestnancov, riadiace pozície v organizáciách v pôsobnosti TTSK sú obsadzované výlučne transparentnými výberovými konaniami, pri ktorých sú členmi výberových komisií rešpektovaní odborníci v danej oblasti. Pri všestrannom rozvoji kraja a plnení programu sociálneho, ekonomického a kultúrneho rozvoja územia samosprávneho kraja úzko spolupracujeme s mestami a obcami, pravidelne organizujeme stretnutia so starostami a primátormi v kraji,“ vymenoval Viskupič kroky, ktoré sa uskutočnili v snahe, aby v Trnave fungovala otvorený župa s vlastnou identitou.
Ulož ako PDF