Práce na ozelenení a zatienení lávky na Starohájskej ulici sú dokončené
Systém ozelenenia lávky pri poliklinike na Starohájskej ulici je hotový. Od zadania štúdie v septembri 2014 do ukončenia realizácie projektu v decembri 2019 uplynulo niečo cez päť rokov. Okrem inštalovania samotného tieniaceho systému a výsadby zelene prešla lávka aj rekonštrukciou a sanáciou v podobe odstránenia mnohých technických porúch.
Celkové náklady ozelenenia lávky dosiahli 475-tisíc eur. Viac ako 421-tisíc získalo mesto Trnava z európskych fondov, 54-tisíc eur zaplatilo z vlastného rozpočtu.
Ozelenenie a tienenie lávky na Starohájskej ulici bolo vybudované v rámci projektu Mestá odolné na dopady zmeny klímy a Adaptačného plánu mesta Trnava na dopady zmeny klímy ako sú vlny horúčav. Jeho cieľom je zníženie zraniteľnosti mesta na predpokladané zvyšovanie častosti a intenzity horúčav.
Cieľom mestskej samosprávy je týmto spôsobom najmä zmierniť prehrievanie premostenia na Starohájskej ulici slnečnými lúčmi, spomaliť prúdenie vzduchu pri veternom počasí a vytvoriť pre chodcov priestory na krátkodobý oddych.
„Aj keď v decembrovom počasí sa zatiaľ zelenajú len konštrukcie pre popínavé rastliny a nik nezainteresovaný by neuhádol, že na výsadbu bolo použitých okrem deviatich stromov takmer 200 kríkov, 1 819 ozdobných tráv, 1 483 trvaliek, 63 popínavých rastlín a 850 cibuľovín, prvých kvetov sa tam možno dočkáme ešte koncom tejto zimy. V nových nádobách na zeleň sa na svoju premiéru pripravuje dvadsaťštyri kríkov jazmínu nahokvetého, ktorý rozkvitá množstvom zlatožltých kvietkov už v prvých slnečných februárových dňoch,“ priblížilo mesto Trnava v tlačovej správe.
Veľká plocha zelene, ktorá na lávke a v jej blízkosti postupne pribudne, bude mať nielen estetický, ale aj významný klimatický efekt.
„Kým dorastú popínavky na konštrukciách do potrebnej výšky, aby mohli na lávke suplovať úlohu stromov, možnosť krátkodobého odpočinku v tieni poskytnú chodcom aj cyklistom pergoly s drevenými lamelami naklonenými tak, aby zachytili čo najviac slnečných lúčov,“ ilustruje radnica technické riešenie na „streche“ oceľových konštrukcií.
Lávka bola vybudovaná v rokoch 1986-1987.
Betónové premostenie spája sídlisko Družba s centrom mesta a stalo sa najfrekventovanejšou pešou trasou mesta s denným pohybom približne 10 – tisíc ľudí oboma smermi.
Premostenie Hlbokej cesty a lávka z betónu s priemernou šírkou 7 metrov, s prevýšením od úrovne ulice cca 5,5 metra, nie je kryté, čo znamená, že v zime je vystavené nepriaznivému počasiu a v lete prehrievané najmä v obedňajších a poobedňajších hodinách.
Drevené lamely na pergolách sú tak natočené, aby slnečné lúče cez ne neprešli
Záhon, v ktorom su vysadené aj ruže
K pôvodným brezám pod lávkou pribudlo ďalších šesť kusov
FOTO: Mesto Trnava / Elena Ursinyová (3x)
Ulož ako PDF