V hodnotení najlepších samospráv na Odkaze pre starostu po prvýkrát chýbala Trnava
Mesto Trnava neobhájilo ocenenie Zlaté vedro za najlepšie výsledky v riešení občianskych podnetov na portáli Odkazprestarostu.sk a v poradí za rok 2019 kleslo z prvej na 11. priečku v kategórii riešení podnetov a rovnako z najvyššej pozície v kategórii komunikácia sa Trnava prepadla na šieste miesto.
Odkaz pre starostu vyhodnotil 14. júla 2020 úspešnosť miest a obcí za uplynulý rok. Desiatim samosprávam odovzdal ocenenie Zlaté vedro.
“Hodnotíme nielen pomer vyriešených podnetov, ale zohľadňujeme aj ich náročnosť a zároveň aj celkový počet podnetov, ktoré samosprávy museli riešiť,” vysvetľuje Andrea Addová, hlavná administrátorka Odkazu pre starostu. “V samostatnej kategórii sme sa zamerali na spôsob, akým mestá a obce o riešení podnetov s občanmi komunikujú. Samosprávy sme rozdelili aj podľa veľkosti na väčšie a menšie ako 20-tisíc obyvateľov.”
Spomedzi väčších samospráv vyhrala v obidvoch hodnotených oblastiach, riešení podnetov a komunikácii, Žilina. V kategórii riešenia podnetov ju nasledovala Nitra, o tretie miesto sa delí Prievidza s mestskou časťou Bratislava-Ružinov. V komunikácii získala druhé miesto Prievidza a tretie Dubnica nad Váhom.
Trnava obsadila 11. miesto v riešení podnetov a 6. priečku za komunikáciu. Ide o najhoršie výsledky od roku 2013. Kompletné poradie nájdete v tomto odkaze.
Trnavská samospráva získala prvé ocenenie Zlaté vedro už v roku 2013, odvtedy zástupcovia mesta prevzali celkom šesť prvenstiev, naposledy vlani za rok 2018.
Hovorkyňa mesta Veronika Majtánová v reakcii pre agentúru TASR uviedla, že Trnava sa v hodnotení inštitútu dlhodobo držala na najvyšších priečkach pre kvalitu komunikácie s občanmi a zároveň množstvo podnetov, ktoré radnica dokázala úspešne vyriešiť.
„Práve vysoký počet požiadaviek na portáli bol dôvodom, prečo sme v roku 2016 na mestskom úrade vytvorili referentskú pozíciu venovanú výhradne tejto agende. Po personálnych zmenách a odchode daného zamestnanca sme momentálne v prechodnom období. Administráciu a riešenie podnetov dočasne zastrešuje popri ostatných pracovných povinnostiach iné pracovisko,“ vysvetlila.
Ako dodala, stále sa snažia „v maximálnej miere a v čo najkratšom čase podnety riešiť, je však pochopiteľné, že v rámci personálnych a časových kapacít nie je možné venovať sa jednotlivým požiadavkám tak intenzívne“.
„Naším záujmom je komunikovať s občanmi prostredníctvom portálu i naďalej a zlepšovať život v našom meste aj na základe ich podnetov, preto pripravujeme výberové konanie na opätovné obsadenie pozície referenta Odkazu pre starostu,“ doplnila hovorkyňa.
Prostredníctvom portálu obdržala Trnava vlani 1450 podnetov, z nich samospráva vyriešila 520 a neriešila 506, v riešení zostalo 394 podnetov.
Za rok 2018 prišlo na trnavskú samosprávu 1 236 podnetov, vyriešených bolo 593.
Odkaz pre starostu vytvorila v roku 2010 mimovládna organizácia Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť. Pomocou internetovej stránky a mobilnej aplikácie umožňuje obyvateľom samospráv nahlasovať rôzne typy nedostatkov, ktoré ich vo verejnom priestore obce či mesta trápia a môžu tak komunikovať o ich riešení priamo so samosprávou.
Odkaz pre starostu pôvodne začal pôsobiť v Bratislave a jej mestských častiach, dnes ho využíva viac ako 150 samospráv.
Počas desiatich rokov sa na Odkaze pre starostu vyriešilo viac ako 40-tisíc podnetov od občanov a v súčasnosti ho využíva viac ako 31-tisíc užívateľov.
Ulož ako PDF