Vedenie automobilky PSA nenašlo zhodu s odborármi. Proces vyjednávania bude pokračovať za účasti sprostredkovateľa
Vedenie trnavskej automobilky Groupe PSA Slovakia absolvovalo od zaslania prvého návrhu 21. mája 2020 sedem kôl kolektívneho vyjednávania s OZ KOVO. Vo štvrtok 17. septembra sa rokovania dostali do bodu, kedy bolo nutné skonštatovať, že sa nenašla zhoda a dostatočný progres. Bol vyhlásený spor v kolektívnom vyjednávaní a následne bude proces vyjednávania pokračovať za účasti sprostredkovateľa, ktorého urči Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, informuje automobilka.
„Budúcnosť trnavskej automobilky, podobne ako v prípade iných finálnych výrobcov, je pod tlakom veľmi náročnej a nepredvídateľnej situácie v automobilovom priemysle. Zvyšujúca sa konkurencia, tlak na znižovanie emisií CO2, ale aj negatívne dopady krízy COVID sú najväčšími výzvami, ktorým čelí aj trnavský výrobca áut. V tejto chvíli neexistuje pre závod v Trnave záruka nového modelu, ktorý by dal budúcnosť jeho zamestnancom,“ konšatuje vedenie automobilky.
Vedenie automobilky v Trnave hovorí o vízii a krokoch o riešení. V rámci transformačného projektu „Future in our hands“ (Budúcnosť je v našich rukách) dlhodobo pracuje na zvýšení efektivity, znižovaní režijných nákladov, optimalizácii investícií a kontrole nákladov za prácu. „Pre zvládnutie aktuálneho náročného obdobia je však potrebný jednoznačný progres v každej z týchto oblasti a vklad každého hráča je nevyhnutný a bezpodmienečný,“ pripomína.
Ilustračné foto
Vedenie trnavskej automobilky absolvovalo od zaslania prvého návrhu 21. mája 2020 sedem kôl kolektívneho vyjednávania s OZ KOVO. Vo štvrtok 17. septembra sa rokovania dostali do bodu, kedy bolo nutné skonštatovať, že sa nenašla zhoda a dostatočný progres. Bol vyhlásený spor v kolektívnom vyjednávaní a následne bude proces vyjednávania pokračovať za účasti sprostredkovateľa, ktorého urči Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
„Musím žiaľ skonštatovať, že požiadavky odborov sú v rozpore s realitou, v ktorej sa nachádza automobilový priemysel a ekonomika aj v dôsledku krízy COVID. Aktuálne máme dostatok objednávok, ale už teraz musíme myslieť na budúcnosť, plniť víziu a konkrétne kroky vedúce k zvýšeniu konkurencieschopnosti. Pohľad odborov neberie do úvahy nutnosť zvyšovania našej konkurencieschopnosti,“ povedal zástupca generálneho riaditeľa a riaditeľ výroby Martin Dzama.
Vedenie automobilky v Trnave navrhuje v oblasti odmeňovania zvýšenia, ktoré zároveň umožnia udržať celkové mzdové náklady pod kontrolou.
V rokoch 2021-2022 sa chce zamerať na ocenenie individuálneho výkonu najmä navýšením mesačných prémií a pokračovania individuálneho zvyšovania miezd.
Zároveň navrhuje, s ohľadom na počet odpracovaných rokov, postupne zaviesť 14. plat. Pre roky 2023-2024 uvažuje o všeobecnom zvýšení miezd za predpokladu, že sa nájde zhoda aj v ostatných oblastiach (odmeňovanie, sociálny fond a flexibilita).
V oblasti flexibility je potrebné podľa automobilky brať do úvahy celkový ekonomický kontext a nevyhnutnosť transformácie na nové technológie. Neistota z toho vyplývajúca nás núti byť pripravený na rôzne scenáre – na vysoký dopyt ako aj na pokles objednávok a preto navrhujeme flexibilitu do plusu aj do mínusu pre všetky pracovné zmeny.
Kolektívna dohoda s platnosťou na roky 2019-2020 bola podpísaná ešte v decembri 2018. Vďaka nej priemerná mzda operátorov výroby vyplatená v roku 2019 dosiahla 1291 eur pred zdanením (vrátane prémií a príplatkov). Celková priemerná mesačná mzda bez manažmentu dosiahla v roku 2019 výšku 1632 eur pred zdanením (vrátane prémií a príplatkov).
„Konkurencieschopnosť trnavskej automobilky je podmienkou pre ochranu budúcnosti závodu a jeho zamestnancov, zabezpečenie jeho udržateľnosti a umožnenie získania ďalšieho potenciálneho produktu,“ dopĺňa trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia v tlačovom vyhlásení.
Ulož ako PDF