V spore medzi PSA a odbormi navrhol sprostredkovateľ zvyšovanie miezd podľa individuálneho výkonu
Kolektívna dohoda s platnosťou na štyri roky, priorita na odmeňovaní podľa individuálneho výkonu a kompetencií, či dôraz na oceňovaní dĺžky odpracovaných rokov. Toto sú hlavné body návrhu sprostredkovateľa blízke pozícii vedenia trnavskej automobilky Groupe PSA Slovakia v kolektívnom vyjednávaní s OZ KOVO, v ktorom bol 17.septembra vyhlásený spor. Vedenie automobilky si chce návrh sprostredkovateľa najprv podrobnejšie preštudovať a následne naň bude reagovať pri rokovacom stole.
„Sprostredkovateľ vo svojom návrhu doručenom vo štvrtok 22. októbra 2020 navrhol pre roky 2021 a 2022 zvyšovať len mesačnú individuálnu prémiu, čo je nástroj oceňovania individuálneho výkonu. Podporil tiež návrh zamestnávateľa zaviesť 13. a 14. plat s ohľadom na odpracované roky. Pre roky 2023 a 2024 navrhol zvýšenie mzdy s výrazným podielom až 75% pohyblivých individuálnych zložiek (tarify, individuálne zvýšenia, mesačné prémie),“ informuje trnavská automobilka v tlačovej správe.
Vedenie automobilky v Trnave naďalej trvá na takom zvýšení odmeňovania, ktoré umožní výrobnému centru zvýšiť konkurencieschopnosť závodu, ako nutnej podmienky pre získanie investície do možného budúceho modelu.
V oblasti flexibility treba podľa automobilky brať do úvahy nevyhnutnosť transformácie na nové technológie. Neistota na trhu núti výrobcu áut byť pripravený na scenáre s vysokým dopytom, ako aj na pokles objednávok a preto automobilka presadzuje väčšiu flexibilitu v záujme schopnosti plnenia objednávok klientov. Oceňuje pritom, že mediátor zahrnul do Konta pracovného času aj víkendovú zmenu.
Ilustračné foto
„Budúcnosť výrobného centra Groupe PSA Slovakia, rovnako ako v prípade iných finálnych výrobcov, je pod tlakom veľmi nepredvídateľnej situácie v automobilovom priemysle. Zvyšujúca sa konkurencia, tlak na znižovanie emisií CO2, ale aj negatívne dopady pretrvávajúcej krízy COVID sú hlavnými výzvami, ktorým čelí aj trnavský výrobca áut. V tejto chvíli neexistuje pre závod v Trnave záruka nového modelu, ktorý by dal budúcnosť jeho zamestnancom,“ pripomína automobilka.
„Vedenie závodu v Trnave má jasnú víziu a kroky riešení. V rámci transformačného projektu ‚Future in our hands‘ dlhodobo pracujeme na zvýšení efektivity, znižovaní režijných nákladov, optimalizácii investícií a zachovanie konkurencieschopnosti nákladov na prácu. Pre zvládnutie aktuálneho náročného obdobia je však potrebný jednoznačný progres v každej z týchto oblasti a aktívny vklad každého hráča je nevyhnutný a bezpodmienečný,“ zdôrazňuje Groupe PSA Slovakia.
Kolektívne vyjednávanie s OZ KOVO sa v trnavskej automobilke začalo 15.júla 2020 a po siedmych kolách bol, pre nedostatočný progres, 17. septembra vyhlásený spor.
V závere septembra bola na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR zaslaná žiadosť o určenie sprostredkovateľa, ktorý od svojho vymenovania, 8.októbra, absolvoval viacero rokovaní s oboma stranami sporu. 22. októbra predložil návrh, ktorý je pre obe strany nezáväzný. Lehota na ukončenie mediácie bude oficiálne ukončená 8. novembra.
Priemerná mzda operátorov výroby vyplatená v roku 2019 dosiahla 1.291 eur pred zdanením (vrátane prémií a príplatkov). Celková priemerná mesačná mzda bez manažmentu dosiahla v roku 2019 výšku 1.632 eur pred zdanením (vrátane prémií a príplatkov).
„Konkurencieschopnosť trnavskej automobilky je podmienkou pre ochranu budúcnosti závodu a jeho zamestnancov, zabezpečenie jeho udržateľnosti a umožnenie získania ďalšieho potenciálneho produktu,“ konštatuje na záver PSA.
Ulož ako PDF