Železnice pripravujú komplexnú rekonštrukciu päťkilometrového úseku trate medzi Bolerázom a Smolenicami
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujú komplexnú rekonštrukciu takmer päť kilometrov dlhého úseku trate medzi obcami Boleráz a Smolenice. Zámer predložili v druhej polovici decembra 2020 na posúdenie dotknutým úradom a inštitúciám.
Súčasný stav jednokoľajovej trate je podmienený jej vekom a materiálmi železničného zvršku z roku 1966. Posledná väčšia obnova trate sa uskutočnila v období rokov 1980 až 1990. Trakčné vedenie bolo vybudované v roku 1982, je po dobe životnosti a už nespĺňa aktuálne platné predpisy a normy.
Zámerom ŽSR je komplexná rekonštrukcia všetkých prvkov železničnej infraštruktúry v úseku trate Boleráz – Smolenice s dĺžkou 4947 metrov, vrátane mostných objektov, s cieľom dosiahnutia zvýšenia súčasnej traťovej rýchlosti, priestorovej priechodnosti, únosnosti železničného spodku, bezpečnosti prevádzky a cestujúcich a tiež zvýšenia kultúry, komfortu a plynulosti cestovania.
Rekonštrukciou technickej infraštruktúry sa znížia náklady na údržbu definičného úseku a obmedzia sa nepredpokladané poruchy a z nich vyplývajúce obmedzenia prevádzky. Súčasne sa dosiahne zníženie negatívnych dopadov železničnej prevádzky na obyvateľstvo a zlepšenie a skvalitnenie lokálneho životného prostredia.
Železničná trať medzi Bolerázom a Smolenicami
FOTO: Železnice SR
Na dotknutom úseku trate je v súčasnosti prevádzková rýchlosť 80 km/h, po rekonštrukcii sa rýchlosť zvýši na 90 km/h.
Súčasťou modernizácie úseku je obnova koľajového zvršku a spodku, na trase budú zabudované nové koľajnice s pružným bezpokladnicovým upevnením na betónových podvaloch zvarené do bezstykovej koľaje. Na celom úseku bude vybudované odvodnenie železničného telesa.
Vybudujú tiež nové trakčné vedenie vrátane nových základov a trakčných stožiarov.
Zámerom jej aj rekonštrukcia troch železničných mostov, štyroch priespustov a dvoch priecestí. Priecestia zostanú v pôvodnej polohe, dostanú nové celogumové resp. betónové povrchy.
Investičný zámer počíta aj s rekonštrukciou nástupiska na zastávke v Bíňovciach. Pôvodnú výpravnú budovu majú zbúrať, odstránia aj súčasné nástupisko a vybudujú nové s dĺžkou 160 metrov, pribudne aj LED osvetlenie a nový prístrešok pre cestujúcich s lavicami na sedenie.
Stavebné práce majú trvať maximálne 6 mesiacov. V tejto fáze zatiaľ nie je známy termín začatia rekonštrukcie ani investičné náklady.
Počas modernizácie bude trasa medzi Bolerázom a Smolenicami uzavretá.
Funkčné zostanú úseky Trnava – Boleráz a Smolenice – Jablonica. Železnice SR uvažujú so zavedením náhradnej autobusovej dopravy.
Riešený úsek vyznačený na mape (pre zväčšenie kliknite)
Súčasťou projektu je aj odstránenie už nevyužívanej budovy na zastávke v Bíňovciach
FOTO: Železnice SR
Ulož ako PDF