Mestskú autobusovú dopravu v Trnave bude aj ďalších desať rokov zabezpečovať Arriva
Spoločnosť Arriva a mesto Trnava dnes podpísali zmluvu, na základe ktorej bude Arriva nasledujúcich desať rokov zabezpečovať mestskú autobusovú dopravu pre cestujúcich v krajskom meste. V súlade so zmluvou sa spoločnosť zaviazala zmodernizovať vozový park a zvýšiť počet nízkopodlažných autobusov so šetrným prístupom k životnému prostrediu.
Zmluvu o službách vo verejnom záujme v mestskej autobusovej doprave podpísali primátor Trnavy Peter Bročka a generálny riaditeľ spoločnosti Arriva Trnava Peter Nemec vo štvrtok 10. marca 2021 na trnavskej radnici. Desaťročný kontrakt začne dopravcovi plynúť 1. júla 2021.
Predpokladanú hodnotu zákazky vo výške 34,8 milióna eur s DPH sa verejným obstarávaním podarilo znížiť na 31,52 milióna eur s DPH.
V Trnave jazdí trinásť liniek MAD s ročným výkonom viac než milión kilometrov. Súčasťou novej zmluvy je aj zakúpenie 34 nových autobusov.
„Arriva ešte v tomto roku zaradí do prevádzky sedemnásť nových vozidiel, ktoré budú svojimi parametrami poskytovať vyšší štandard cestovania,“ sľubuje trnavská radnica.
Zvyšných sedemnásť bude v súlade so stanovenými štandardmi vybavených dodatočne a v rámci druhej etapy obnovy vozového parku budú v roku 2026 vymenené na nové. Kompletná modernizácia autobusov sa tak má uskutočniť v priebehu piatich rokov.
Podpisovanie zmluvy: vľavo Peter Nemec zo spoločnosti Arriva a primátor Peter Bročka
FOTO: Mesto Trnava
Nové nízkopodlažné autobusy s normou Euro 6 sú vybavené klimatizáciou a informačnými LCD panelmi a v každom z nich sa bude dať bezplatne pripojiť na wifi.
Okrem toho sa v autobusoch nachádza kamerový systém, radič svetelnej riadenej križovatky, automatické počítadlo cestujúcich, názvy zastávok hlási akustický informačný systém.
Imobilným cestujúcim a rodičom s kočíkmi bude k dispozícii mechanická výklopná plošina a na komunikáciu s vodičom poslúžia tlačidlá STOP, DVERE, INVALID a ALARM s popisom aj v Braillovom písme.
„V Trnave sa služba mestskej autobusovej dopravy vyberala prostredníctvom verejného obstarávania po prvýkrát v histórii. Bol to náročný proces a sme radi, že sa nám ho podarilo úspešne dotiahnuť do konca. Od víťaza súťaže očakávame modernizáciu vozového parku a zefektívnenie tejto služby. Zároveň pripravujeme v spolupráci s expertným tímom z Dopravného podniku Bratislava návrhy, ktoré ju ešte vylepšia. V rámci participatívnych procesov chceme zapojiť aj ľudí, ktorí autobusmi jazda, i tú časť verejnosti, ktorá by MAD rada využívala, no v súčasnosti ju z rôznych dôvodov považuje za nevyhovujúcu. Naším cieľom sú bezpečné, efektívne a kvalitné dopravné služby,“ uviedol primátor Peter Bročka.
„Verejná doprava slúži obyvateľom a návštevníkom nášho mesta spoľahlivo už desaťročia. Bezpečnou a prístupnou modernou dopravou zabezpečujeme nielen pre Trnavčanov bezpečné a pohodlné cestovanie autobusmi. Novozaradené moderné autobusy sú pohodlnejšie a majú aj lepšie parametre, pokiaľ ide o emisie vypúšťané do ovzdušia. Zároveň chceme obyvateľov motivovať, aby uprednostnili verejnú dopravu pred prepravou osobnými autami. Verejná doprava totiž môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách, k zlepšeniu dopravnej situácie i kvality životného prostredia nielen v mestách, ale aj v regióne,“ doplnil Peter Nemec, generálny riaditeľ spoločnosti Arriva Trnava, a.s.
Verejnú súťaž opakovali
Súťaž na poskytovateľa MAD na desať rokov vyhlásila trnavská radnica už na jar v roku 2019, no tender napokon nebol ukončený a víťaza nevyhlásili. Rovnako sa tak stalo aj v prípade druhej verejnej súťaže vyhlásenej v lete 2020, ktorú zrušili v novembri minulého roka.
Vzápätí, 24. novembra 2020, vyhlásila radnica nový tender s prakticky rovnakými podmienkami.
Predmetom zákazky bolo „zabezpečiť verejnosti bezpečné, efektívne a kvalitné dopravné služby na území Mesta Trnava formou mestskej autobusovej dopravy za určené základné cestovné podľa potrieb dopravnej obslužnosti predmetného územia a pri zohľadnení sociálnych a environmentálnych faktorov“.
Od zmluvného prevádzkovateľa mesto v súťaži vyžadovalo zabezpečenie služieb MAD prostredníctvom minimálne 34 kusov autobusov, a zároveň musí dopravca zabezpečiť 7 – percentný podiel záložných vozidiel z minimálneho počtu vozidiel.
Medzi stanovenými požiadavkami mesta Trnava je aj povinosť dopravcu zabezpečovať Mestskú autobusovú dopravu autobusmi, ktorých celkový priemerný vek nesmie presiahnuť 10 rokov, maximálny vek jednotlivých autobusov nesmie presiahnuť 16 rokov.
Výšku cestovného v Mestskej autobusovej doprave určuje Mesto Trnava.
Ulož ako PDF