Hru Zlomatka naštudovalo trnavské DJP spoločne s hviezdou európskeho divadla a filmu
V Trnave sa počas mája a júna diali veľké veci. Do Divadla Jána Palárika divadla (DJP) zavítala významná osobnosť maďarského divadla a filmu Enikő Eszenyi. Herečka a režisérka, ktorá doteraz režírovala v prestížnych divadlách v Európe i USA, prijala pozvanie režírovať v slovenskom Ríme. A práve v Taliansku – tom naozajstnom – sa odohráva aj najnovšia inscenácia. Hra Zlomatka talianskeho dramatika a scenáristu Maria Gelardiho je zasadená do malebného Neapolu.
Dej hry nás zavedie do skromného bytu, kde žije krajčírka Anna. Anna je jednoduchá žena v stredných rokov. Žije sama, odkedy jej jediný syn Diego odišiel na štúdiá do Ríma. Anna vedie pokojný život. Rada varí, chodí do kostola, vedie dlhé telefonáty so svojimi kamarátkami… Všetko sa zmení jedného dňa, keď sa Diego vráti domov a oznámi jej tajomstvo, ktoré sa mu pred mamou darilo roky skrývať. Páčia sa mu chlapci.
Anna ako milujúca matka sa nevzdáva a zaprisahá sa, že nájde spôsob, ako svojho syna „vyliečiť z tejto choroby“. Annina materská láska naberá fanatické rozmery a v mene spásy svojho dieťaťa je schopná čohokoľvek – okrem pochopenia a prijatia odlišnosti svojho syna. Matka so synom sa dostávajú do absurdných i komických situácií, ktoré neustále zväčšujú priepasť medzi nimi a oslabujú schopnosť porozumieť tomu druhému.
Gelardi v hre odhaľuje limity rodičov prijať inakosť svojho dieťaťa a nechať ho žiť život, po akom túži. Gelardiho hra nie je len o homosexualite, ale celkovo o neschopnosti prekonať zažité konvencie a predsudky. Gelardi vo svojej divadelnej i filmovej tvorbe nenásilne apeluje na tolerantnosť voči rôznym marginalizovaným skupinám a neustále bojuje proti neznášanlivosti.
„Pre mňa je zásadné, aby autor rozprával o svojej dobe, o spoločnosti, ktorá ho obklopuje, aby neprestal pátrať, v čom spočíva kríza, či už jednotlivca alebo celého národa. Autor sa musí vedieť správne pýtať a týmito otázkami (v žiadnom prípade nie odpoveďami) dokáže upozorňovať na závažné témy,“ tvrdí rodák z Neapolu, ktorý veľký zdroj inšpirácie nachádza práve vo svojom rodnom meste. Hru Zlomatka napísal v roku 2002 a v tom istom roku získala divadelné ocenenie Premio Flaiano za najlepšiu divadelnú hru.
Enikő Eszenyi sa ako režisérka zameriava na dôslednú prácu s hercom a ak by sme chceli túto inscenáciu označiť „hereckým koncertom“, bol by minimálne symfonický. Hlavnú úlohu Anny naštudovala prvá dáma Divadla Jána Palárika Tatiana Kulíšková.
V úlohe jej syna Diega sa po prvý raz na našom javisku predstaví hosťujúci Matúš Beniak, čerstvý absolvent herectva na VŠMU. Okrem nich uvidíte aj Braňa Mosného a Ingridu Baginovú.
Eszenyi vo svojej réžii využíva náznakovosť, symboly, ktoré dodávajú celej inscenácii nežnú, poetickú atmosféru. Posúva tak pôvodne realistický text do novej významovej dimenzie. Zároveň však zachováva humor a grotesknosť situácií, z ktorých dokáže vyťažiť maximum.
Enikő si svoj tvorivý tím zostavila z výnimočných maďarských umelcov: hudobníka Davida Mestera, scénografa Csabu Csíkiho a kostýmovej výtvarníčky Zsuzsanny Kiss. Hru Zlomatka uvádzame v preklade Miroslavy Vallovej.
V skúšobnom procese však pôsobil aj ďalší prekladateľ. László Szabó tlmočil z maďarčiny do slovenčiny a naspäť celému tvorivému tímu i technickému personálu a vďaka nemu boli zbúrané všetky jazykové bariéry. Lepšie povedané, vďaka nemu žiadne ani nevznikli.
Inscenácia Zlomatka je doteraz najvýznamnejším medzinárodným projektom Divadla Jána Palárika. Avšak to nie je hlavný dôvod, prečo sa ju oplatí vidieť.
Hlavné je, že v nej nájdete všetko, čo očakávate od kvalitného divadla – zaujímavý príbeh, aktuálnu tému, nápaditú réžiu a sugestívne herecké výkony, čo vyvolajú smiech i zimomriavky.
Slávnostná premiéra sa uskutoční 18. júna 2021 vo Veľkej sále DJP.
Ulož ako PDF