Trnavské divadlo naštuduje hru o kritickom myslení, dezinformáciách či hoaxoch
Divadlo Jána Palárika nadväzuje na úspešnú divadelnú inscenáciu v školských laviciach Nemá trieda a v týchto dňoch pracuje na hre s pracovným názvom Skrytý zmysel. Inscenácia o kritickom myslení, ktorá reaguje na vysoko aktuálnu tému týkajúcu sa dezinformácií a hoaxu, bude mať premiéru v závere mesiaca marec 2022.
Trnavské divadlo oslovilo na spoluprácu opäť režisérku Adrianu Totikovú a dramaturga Michala Baláža, ktorí sa podpísali aj pod spomínanú prvotinu „classroom play“. Do tandemu pozvali aj analytika a konzultanta Adama Dobrotu, ktorý je lektorom argumentácie a kritického myslenia.
„Ideovým východiskom pre vznik inscenácie ‚Skrytý zmysel‘ je kritické myslenie ako zručnosť, ktorá sa javí byť jednou z kľúčových nielen vo výchovnovzdelávacom prostredí, ale aj pre zdravý rozvoj a fungovanie demokratických spoločenstiev ako takých. V dobe, ktorá je mnohými označovaná ako post-faktická, v ktorej sa na nás valia informácie z nepreberného množstva zdrojov, kde častokrát strácame oporu v autoritách, je nanajvýš dôležité vedieť dešifrovať významy, správne sa pýtať a nepodliehať panike či iracionálnu,“ uviedla koordinátorka projektov pre deti a mládež Ivica Franeková.
FOTO: DJP
V autentickom prostredí triedy plánuje tvorivý tím efektívne rozohrať modelovú situáciu spochybňovania, hľadania i prekračovania toho, čo sa pri prijímaní, sprostredkovaní a interpretácii informácií a ich predkladaní ako faktov reálne odohráva, či môže odohrať.
„V tejto fáze prípravy inscenácie veľa študujeme, pretože chceme byť zodpovední a chceme našim divákom ukázať, že môžu myslieť slobodne, zodpovedne a za seba,“ vyjadrila sa režisérka Adriana Totiková.
Herci a viacerí zamestnanci divadla sa v rámci prípravy inscenácie zúčastnili dvoch workshopov. Prvý pod názvom „Pravda v dobe dezinformácií“ viedol Adam Dobrota a rozkrýval problematiku kritického myslenia, hoaxov, populizmu a iných veľmi dôležitých faktografických aj praktických informácií.
Ten druhý, pod vedením režisérky inscenácie, bol venovaný mládežníckemu divákovi, špecifikám tejto vekovej kategórie a využitiu pedagogických zručností v náročnom prostredí interaktívnej inscenácie.
„Veľmi citlivo vnímame témy, ktoré v spoločnosti rezonujú. Umenie dokáže dôležité a naliehavé témy sprostredkovať atraktívnou formou prostredníctvom zážitku a zasadiť uvažovanie o nejakej téme ešte hlbšie a trvalejšie. Pri mladých ľuďoch môžeme v tomto smere dosiahnuť ešte hodnotnejšie výsledky. Počas divadelných predstavení, ktoré sa odohrávajú v priamo v školských laviciach, je bezprostrednosť oveľa väčšia, kontakt bližší a zážitok intenzívnejší,“ povedala riaditeľka divadla Zuzana Hekel.
O tom, že sa divadlo a tvorcovia vybrali správnou cestou svedčí aj fakt, že divadlo sa stalo jedným z úspešných žiadateľov o dotáciu vo výzve v oblasti boja proti dezinformáciám a rozvoja informačnej gramotnosti, ktorú v druhom polroku kalendárneho roka 2021 zverejnilo Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.
(ts)
Ulož ako PDF