Spoločnosť FCC spustila v Trnave elektronickú evidenciu smetných nádob, skúšobne funguje v siedmich lokalitách
V Trnave spustili v decembri 2021 skúšobnú prevádzku elektronickej evidencie výsypu odpadov. Služba Moje smeti funguje v lokalitách Špiglsál, Tulipán, Modranka, Kopánka, Vozovka, Vajslova a Centrum.
Spoločnosť FCC Trnava a mesto Trnava počas novembra a decembra uskutočnila vo vybraných trnavských mestských častiach pasportizáciu a digitalizáciu zberných nádob RFID čipmi.
„Ide o označenie nádoby unikátnym kódom s RFID technológiou. Nová on-line služba automatického sledovania výsypu odpadových nádob ‚Moje smeti‘ je momentálne v skúšobnej prevádzke. Plánovaný termín spustenia ostrej prevádzky je február 2022,“ informovala trnavská samospráva.
Podobný systém monitorovania smetných nádob funguje už niekoľko mesiacov aj vo viacerých obciach v okolí Trnavy.
Nové riešenie automatickej evidencie prostredníctvom snímania RFID čipov (Radio Frequency Identification) umiestnených priamo na smetných nádobách či vreciach na triedený odpad zabezpečuje automatické skenovanie označených smetných nádob prostredníctvom špeciálnych antén umiestnených na zvozových vozidlách.
Systém monitoruje výsyp každej smetnej nádoby, vrátanie hmotnosti odpadu v nej. Evidenčný softvér, ktorý spracováva zozbierané údaje, umožňuje ďalšie vyhodnocovanie a optimalizáciu každodenného riadenia zvozu odpadu. Okrem obcí, budú mať k vlastným údajom prístup aj občania, a to prostredníctvom bezplatnej mobilnej aplikácie.
Ilustračné foto: FCC
„Aktuálne sú RFID čipy umiestnené na viac ako 90% smetných nádob. K 1.decembru 2021 bol počet pasportizovaných nádob v mestských častiach Trnavy 18 958 kusov. Systém, ktorý aktuálne pracuje v skúšobnej prevádzke, priebežne monitoruje a spracováva informácie o výsypoch smetných nádob a hmotnosti odpadu v nich.
Občania si môžu na portáli priebežne sledovať vlastnú produkciu odpadu za svoju domácnosť v jednotlivých komoditách, vrátane odpadu, ktorý zaniesli do zberného dvora. Môžu si tiež overiť presný čas výsypu svojich nádob a porovnať mieru svojho triedenia voči priemeru v meste,“ priblížilo mesto Trnava.
K vlastným údajom budú mať prístup občania prostredníctvom webového klientskeho portálu Moje smeti s vlastným „odpadovým“ kontom. Do svojho konta sa dostanú po registrácii v systéme.
Mestá a obce majú vďaka portálu komplexný prehľad o odpadoch – nádobách aj uskutočnených zvozoch v rámci svojej samosprávy k dispozícii na centrálnom mieste
Ulož ako PDFCieľom zavedenia služby Moje smeti je:
– zvyšovanie efektivity nakladania s odpadmi z ekologického aj nákladového hľadiska;
– zber údajov, ktoré umožňujú optimalizovať náklady na zvoz odpadu;
– motivácia občanov k znižovaniu celkového objemu komunálneho dopadu dôsledným separovaním papiera, plastov a bioodpadov;
– eliminácia zvyšovania cien za likvidáciu komunálneho odpadu pre mesto, ako aj zvyšovania vlastných poplatkov občanov za odvoz odpadu;
– zvyšovanie množstva materiálovo aj energeticky využiteľných zložiek odpadov;
– znižovanie množstva odpadov na skládkach.