Štúdia riešenia dopravného uzla pod železnicou na Dohnányho ulici: Alternatívou je výstavba nového mosta
Mesto Trnava si nechalo vypracovať technicko-ekonomickú štúdiu riešenia nedostatočne priepustného uzla na Dohnányho ulici pod premostením železničnej trate. Štúdia mala posúdiť možnosti zlepšenia dopravného napojenia v tomto bode a vyhodnotila ju ako dopravne najkritickejšie miesto na cestnej sieti v rámci mesta.
Spracovateľom dokumentácie ukončenenej v decembri 2021 bola spoločnosť Valbek & Prodex, na tvorbe štúdie sa podieľali odborníci so skúsenosťami s cestnými aj koľajovými stavbami.
„Posudzovaný bol úsek od križovatky Hospodárskej a Kollárovej po okružnú križovatku Dohnányho – Tamaškovičova – Zelenečská – 9. mája. Štúdia zhodnotila každú finálnu alternatívu po technickej, majetkovo-právnej, ekonomickej a prevádzkovej stránke a popísala jej silné a slabé miesta (tzv. SWOT analýza) so záverečným vyhodnotením a odporúčaním. Na základe multikriteriálnej analýzy boli uvedené aj odporúčané spôsoby realizácie,“ informovala trnavská samospráva.
Za najvhodnejšiu alternatívu považuje spracovateľ štúdie oceľový oblúkový most. Vľavo je napojenie od Bratislavskej ulice, vpravo územie okolo stanice a Park Janka Kráľa
Vizualizácia: Valbek & Prodex / Mesto Trnava
Ako realizovateľné riešenie navrhli autori štúdie vybudovanie mimoúrovňového križovania v úseku od križovatky Bratislavská – Stromová ponad koľajisko železničnej stanice po križovatku ulíc Kollárova – Staničná.
Najvýhodnejším variantom bol po zohľadnení všetkých relevantných kritérií oblúkový oceľový most.
Most ponad koľaje má mať dĺžku 60 metrov, šírku 15 metrov, celková dĺžka trasy od Bratislavskej ulice po vyústenie pri autobusovej stanici v susedstve Parku Janka Kráľa je približne 360 metrov.
Investičné náklady stavby odhaduje spracovateľ štúdie na 11,5 až 14,1 milióna eur.
Rozšírenie Dohnányho by nepomohlo
Z výsledkov štúdie vyplýva, že rozšírenie Dohnányho pod koľajiskom na štvorprúdovú komunikáciu – sa ukázalo ako nevýhodné.
„Znamenalo by jednak výrazné obmedzenie cestnej aj železničnej dopravy počas výstavby a tiež vysoké finančné náklady. Autori štúdie sa preto ďalej venovali druhému variantu – vedeniu Dohnányho ulice ponad železničnú trať. Aj táto možnosť má množstvo nevýhod: vysoké investičné náklady, dlhá dobu výstavby, značné dopravné obmedzenia počas nej a len nízky prínos k zvýšeniu kapacity súčasnej komunikácie,“ skonštatovalo mesto.
Mimoúrovňové križovanie ponad koľajisko železnice mimo osi Dohnányho ulice sa ukázalo ako najvhodnejšie riešenie. Vďaka tomu by ulica počas výstavby ostala bez obmedzení. Štúdia tiež dodržala podmienku mesta vyhnúť sa zásahu do zelene v Parku Janka Kráľa.
„Najperspektívnejšie trasovanie je pokračovanie historickej Bratislavskej cesty nadjazdom ponad železničné koľajisko s vyústením v zóne autobusovej stanice. Posudzované sú varianty rôznych uhlov a umiestnení pred alebo za historickou budovou železnice vrátane materiálových a tvarových variantov mostného telesa spolu s postupmi a procesmi jeho výstavby. Veľkou výhodou tohto variantu je aj takmer úplné vlastníctvo pozemkov pod trasovaním zo strany mesta a štátu,“ povedal primátor Trnavy Peter Bročka.
Kompletnú štúdiu si môžete stiahnuť vo formáte PDF (10,6 MB).
Pohľad na most z priestoru súčasných autobusových zastávok pri Parku Janka Kráľa
Vizualizácia: Valbek & Prodex / Mesto Trnava
Ulož ako PDF